• asplundskan

Fick inte ge min son bisolvon?!

På förpackningen står det från 1 år och uppåt. Men kassörskan rek. inte att barn under 2 år skulle ta den ändå:S Min son är 1,5 år så då gick det ju tydligen inte....När jag frågade varför sa hon bara att det är så... Varför? Någon som vet?

• Svar på tråden Fick inte ge min son bisolvon?!
  • MtillM

Konstigt för min barnmorska rekommenderade det till min 6mån son...

• She is Me

För att  små barn har svårt att hosta upp slemmet  för att de inte har så starka muskler och då finns risk för lunginflammation istället. 

Google is my friend ♥
  • TheFamily

Jag har gett dottern det sedan hon var 11 mån. Hon är nu 2,5 år. Läkare på BVC som rekommenderade Bisolvon. Var det personalen som sitter i kassan på Apoteket som rekommenderade det?

• She is Me

Det lindrar oftast inte hostan särskilt mycket ändå, man har konstaterat att varm dryck har lika bra effekt som slemlösande mediciner

*från growingpeoples hemsida*

Google is my friend ♥
  • mamma till tre busungar

Fast helt ärligt låter det ju lite galet att den är godkänd från ett år men att apotekstanten gick emot detta. var det, undrar jag då, hennes personliga åsikt eller ett direktiv apotekspersonalen fått?Obestämd

• La Lola
    MtillM skrev 2011-03-24 15:17:08 följande:
    Konstigt för min barnmorska rekommenderade det till min 6mån son...
    Din barnmorska?
    Inte BVC-sköterskan?
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • CMH

Konstigt.. Min son är visserligen 3 nu men har fått Bisolvon vid slemhosta sen han var iaf 2, kanske innan också, minns inte. När han fått det så hostar han inte alls utan han spyr upp allt slem, inte så trevligt men då blir han iaf av med slemmet ;) Tror inte det gör nåt om du ger det till ditt barn..

• TheFamily

Testade lite varmt honungsvatten till min dotter igår (2,5år) och det funkade verkligen mot rethostan...

• honeybun

1 år är tillverkarens rekommendationer. Apotekspersonal får inte rekommendera hostmedicin till barn under 2 år utan att föräldern har vart i kontakt med läkare. Detta är direktiv från Läkemedelsverket.
    Anledningen är precis som nån annan skrev, så små barn har inte fullt utvecklade hostreflexer.

honeybun skrev 2011-03-25 09:19:56 följande:
    1 år är tillverkarens rekommendationer. Apotekspersonal får inte rekommendera hostmedicin till barn under 2 år utan att föräldern har vart i kontakt med läkare. Detta är direktiv från Läkemedelsverket.
    Anledningen är precis som nån annan skrev, så små barn har inte fullt utvecklade hostreflexer.
    Aha. Har du en länk till de rekommendationerna?
  • honeybun

Mamma till två barn. Nej tyvärr inte. Jag är utbildad apotekstekniker å det var sånt vi lärde oss på utbildningen.

honeybun skrev 2011-03-25 20:58:40 följande:
    Mamma till två barn. Nej tyvärr inte. Jag är utbildad apotekstekniker å det var sånt vi lärde oss på utbildningen.
    OK! Ja men då har du ju koll!
  • Dimitra
    She is Me skrev 2011-03-24 15:18:29 följande:
    För att  små barn har svårt att hosta upp slemmet  för att de inte har så starka muskler och då finns risk för lunginflammation istället. 
    Bisolvon är inte hostdämpande, det är slemlösande.
    The Dimitra universe.
  • KattaBohlin

Det står i bipacksedeln på alla hostmediciner som är "från ett år" att man ändå inte ska ge det utan att helst kontakta läkare först. 

☆?*❤*?☆Saga, Ryo, Aurora 09-11-10 ☆?*❤*?☆
  • KattaBohlin

ge det till barn under två år utan att kontakta läkare skulle det ju vara såklart =)

☆?*❤*?☆Saga, Ryo, Aurora 09-11-10 ☆?*❤*?☆
Svar på tråden Fick inte ge min son bisolvon?!