• Kelly1994

Från färgat svart hår till blont på en dag?

Jag är rödhårig egentligen och har färgat mitt hår svart regelbundet i över två år nu. Jag har hår till lite nedanför midjan. 

Tänkte färga håret ljusare och ska köpa cirka två-tre förpackningar blond hårfärg idag. Ska jag ha i det extra länge? Ska jag köpa avfärgning innan?

Kan någon som är duktig/frisör ge mig lite tips?
    Jag tänker inte gå till frisör. 

• Svar på tråden Från färgat svart hår till blont på en dag?
  • Babyystar

Svart till blont på en dag kommer aldrig att gå..

• Kelly1994
    Babyystar skrev 2011-03-24 15:49:33 följande:
    Svart till blont på en dag kommer aldrig att gå..
    Hur mycket ljusare kan det bli då?
  • Kelly1994

Kan jag bli rödhårig igen men en avfärgning?

• Goonie
    Kelly1994 skrev 2011-03-24 15:51:17 följande:
    Kan jag bli rödhårig igen men en avfärgning?
    Om du bleker och sen färgar rött.
  • Ma Baker

Avfärgning är ju som blekning och du ska absolut inte ha i det längre än vad det står! Det hjälper nämligen inte alls bättre för allt beror på hur pass mycket pigment du har i håret.
    Har du utväxt så ska du helst inte ta rötterna först eftersom de kommer blekas totalt och kan gå av, så ta det sist!

• heliora

Nej nej nej.. allt du gjort är tyvärr fel.

1. Du måste bleka håret innan, blond hårfärg tar självklart inte på svart.

2. Avfärgning är också en blekning, bara svagare så att man kan ha i den längre. Det finns INGEN färg som ger dig din naturliga färg tillbaka, eftersom det svarta har gått in i strået.

3. Det kommer krävas många månader och många blekningar innan du ens får orange hår. Den nedersta halvan av håret kommer behöva blekas dubbelt så mycket som det högst upp, eftersom det har färgats fler gånger.

Gå  till en frisör istället, hellre det än att du inte vet vad du gör och förstör håret.

• Ma Baker
    Goonie skrev 2011-03-24 15:52:17 följande:
    Om du bleker och sen färgar rött.
    Du kanske kan slinga det ljusare? Blir ett projekt man inte får stressa med men det skulle nog vara det mest skonsamma alternativet.
  • Loveeeliiie

En dag är nästan omöjligt.

Men jag skulle rekommendera avfärgning, och sedan blekning/färgning med blåklint (någon växt tror jag, ganska svårt att få tag på färg som innehåller det men det ger bäst resultat! enligt min och mina systrars erfarenhet iaf)

Sen kanske du ska slinga håret, med lite olika nyanser av blont/ljusbrunt, det brukar funka bättre än att hyperbleka allt direkt.
    Fixa ett riktigt bra återfuktnings/hårinpacknings creme innan också! hjälper håret att återhämta sig
    (visst, man "ska" inte färga hemma och inte så mycket och med blekning och bla bla bla, men jag tycker liksom att när det är mitt hår så bestämmer jag själv, blir det fel så blir det, eller så blir det superfint! mitt val. tror du också är en sån.)

Skaffa en snygg keps eller mössa, ifall det inte blir så bra först!
    så kan du iaf gå ut bland folk och köpa ny färg ^^

Men när min färg har blivit "fel" så har jag endå tyckt om det :)

Lycka till!

• ullis83

Ts, jag försökte från mörkbrunt till blond på tre dagar..mitt hår var som svinto i typ ett halvår efteråt

Lukas 070410 och Tilde 090501
Svar på tråden Från färgat svart hår till blont på en dag?