• Linnea och Hillevi

Lansera egen parfym, men hur?

Hej!

Är intresserad av att lansera min egen parfym, har en ide´ men har ingen som helst aning om hur jag ska gå tillväga? Har sökt info men inte lyckats finna någon relevant information kring hur man praktiskt ska gå tillväga.
    Någon som vet? Var ska jag börja?

Vore evigt tacksam för svar,

• Svar på tråden Lansera egen parfym, men hur?
  • Linnea och Hillevi

eller vart jag kan vända mig för att få infrmation kring detta..

• Linnea och Hillevi

Ingen som vet???

• Pappa G

Det är samma väg som med alla idéer..
    1. En bra och väl underbyggd affärsplan
    2. Någon form av marknadsundersökning
    3. Finansiering

• Linnea och Hillevi
    Pappa G skrev 2011-03-25 11:59:10 följande:
    Det är samma väg som med alla idéer.. 1. En bra och väl underbyggd affärsplan 2. Någon form av marknadsundersökning 3. Finansiering

Jo så långt är jag med, jag har ju en affärsplan, marknadsundersökning ska jag isof göra sedan, finansiering är inga problem då jag själv har ett ganska så rejält startkapital att lägga in. Har tidigare varit egen företgare och då importerat produkter direkt ifrån tillverkare. Men dock inte inom denna branch.. hittar ingen info någonstans om vilka som tillverkar parfymer så vet inte vilken typ av ÅF som gör detta..
  • Pappa G

Okej..
    Har du design av förpackning och så klart?

Är de initiala volymerna så stora att vi talar om industriell produktion?

• Linnea och Hillevi
    Pappa G skrev 2011-03-25 17:46:59 följande:
    Okej..
    Har du design av förpackning och så klart?

Är de initiala volymerna så stora att vi talar om industriell produktion?
    Jag har "skisserna" på flaskorna i mitt huvud, men inte någon helt färdig design eller så än.
    Detta låter lite ogenomtänkt kanske, men är bara i planeringsstadiet än så länge.

Ja jag hade tänkt mig industriell produktion, men att då först börja med lite mindre volymer för att se efterfrågan och om de öh säljer.
  • Pappa G

Är det inte idé att förpacka själv initialt, då det är så små volymer (i förpackningen)?
    Med en liten serie riskerar väl annars produktionskostnaden per flaska bli väldigt hög..

Har du receptet på innehållet helt klart?
    Vad hindrar dig i så fall att göra en provserie manuellt? Tillgång på ingridienser?

• Linnea och Hillevi

Jo det har du kanske rätt i och det skulle ju kunna vara ett vettigt alternativ faktiskt.
    Jag har klart för mig vilka de olika dofterna ska vara, men inte de exakta ingredienserna.
    Det som hindrar mig är, som du skrev, tillgång på ingridienser men även tillgång till designade flaskor... vill att de ska se ut på ett väldigt speciellt sätt, formen och desigen på flaskan är en stor del i det hela, nästan lika viktgt som själva doften.

• Pappa G

Ingridienserna borde ju gå att anskaffa. Det handlar väl om oljor och kemikalier?

Kostnaden för formar etc. för att ta fram en egendesignad flaska är väl däremot en rejäl kostnad initialt.
    Har du varit i kontakt med någon glastillverkare?
    Skulle kanske själva innerflaskan vara av standardtyp, men försedd med ett hölje/utsida av annat material?

• Linnea och Hillevi

Har inte varit i kontakt med ngn glastillverkare än, men ska nog göra det sen. Flaskorna ska dock inte endast vara i glas, korkarna ska vara plast eller något liknande material.
    Är beredd att lägga en större summa just på flaskorna och dess design, det är just dom som är det "säljande" med produkten. Sedan ska det även vara en serie med olika flaskor och olika dofter, 4-5 st olika hade jag tänkt, så det med standardtyp funkar nog inte..

• Linnea och Hillevi

mitt största problem just nu är dock att jag ej vet vilka som säljer/tillverkar oljorna och dessa kemikalier..

• Pappa G

Kan tänka mig att startkostnaden för formar etc. och en provserie på en flasktyp kostar flera hundra tusen.
    Är du med på de summorna?
    Det finns ju inte så mycket lokal glasindustriproduktion kvar i Sverige.
    Ett av dem är Limmareds glasbruk, som numera ägs av irländska Ardagh Glass group, www.ardaghgroup.com
    De tillverkar dock inget sådant som du söker i Sverige, men i andra fabriker i Europa.
    Den tidigare ägaren Rexam, www.rexam.com jobbar också med liknande delar.

Kan en handtillverkad förpackning fungera? Det skulle ju minska de initiala kostnaderna.
    Pratat med någon lokal glasblåsare/konstnär?
    Samtidigt lär väl förpackning av dessa produkter ställa höga krav på flaskans hygieniska krav?

Gällande innehållet hittade jag detta företag vid en snabb sökning, www.salab.se/
    Kan de inte hjälpa till själva, så kanske de har koll på någon som kan?

Har du varit i kontakt med ALMI?
    De besitter ett stort kontaktnät åt alla möjliga håll och kan ge tips och råd.

• Linnea och Hillevi
    Pappa G skrev 2011-03-31 10:37:46 följande:
    Kan tänka mig att startkostnaden för formar etc. och en provserie på en flasktyp kostar flera hundra tusen.
    Är du med på de summorna?
    Det finns ju inte så mycket lokal glasindustriproduktion kvar i Sverige.
    Ett av dem är Limmareds glasbruk, som numera ägs av irländska Ardagh Glass group, www.ardaghgroup.com
    De tillverkar dock inget sådant som du söker i Sverige, men i andra fabriker i Europa.
    Den tidigare ägaren Rexam, www.rexam.com jobbar också med liknande delar.

Kan en handtillverkad förpackning fungera? Det skulle ju minska de initiala kostnaderna.
    Pratat med någon lokal glasblåsare/konstnär?
    Samtidigt lär väl förpackning av dessa produkter ställa höga krav på flaskans hygieniska krav?

Gällande innehållet hittade jag detta företag vid en snabb sökning, www.salab.se/
    Kan de inte hjälpa till själva, så kanske de har koll på någon som kan?

Har du varit i kontakt med ALMI?
    De besitter ett stort kontaktnät åt alla möjliga håll och kan ge tips och råd.
    Tack för dina svar, ja jag får försöka och kolla vidare lite med de tipsen som du gav. Har ej kontaktat ALMI än, men är nog en bra ide´att göra det som du sa. tack än en gång :)
  • parfym

Jag kanske kan hjälpa dig om du fortfarande är intresserad. Skicka mig ett PM om det fortfarande är aktuellt =)

Svar på tråden Lansera egen parfym, men hur?