• systersandra

Hjälp angående schenker(skicka privat)

Får mottagaren alltid ett mail när avsändaren bokat frakt eller
    är det avsändare som får ett och sedan kan välja att skicka kopia till
    mottagaren?

När jag har köpt grejer på tradera och säljaren använt schenker
    så har jag fått ett mail med kollinr mm så jag kan följa försändelsen.

Har nyligen köpt en ny grej,det var två dagar sedan säljaren postade och jag har inte
    fått något mail ännu,kan det vara så att säljaren inte skickat mailet vidare till mig,
    eller så har säljaren lurat mig och inte postat.
    Har varit med om tidigare att det krånglat också och jag inte fått något mail
    (har blivit något fel helt enkelt).
    Eftersom jag inte sålt något via schenker så vet jag jui nte hur det funkar.
    TAcksam för svar

• Svar på tråden Hjälp angående schenker(skicka privat)
  • alvide

Den som skickar med Schenker får bekräftelsemail men inte mottagaren.
    Du får meddelande sen när paketet finns att hämtas senare.
    Så du får be om Paket-ID av personen som har skickat. Sen kan du följa försändelsen.

• Annanym

Min erfarenhet av Schenker och Tradera är såhär:
    Jag har en annons och får information om att den är såld. Jag kan då använda "boka frakt"-alterantivet och välja Schenker. Sajten kopplar då över till Schenkers sida, där man fullföljer bokningen. Bokningen får ett ordernummer (hos Schenker) och när jag ska betala kan jag välja mellan bl a kontokort eller direktbetalning via min bank. Väljer jag direktbetalning kopplar sajten över till min banks internetbank. När jag betalat får jag en kvittens på Schenkersajten i form av en paketlapp och en "orderbekräftelse" (till bokföringen). Paketlappen skriver jag ut och fäster på paketet, som jag sedan lämnar in till närmaste ombud.

Det skulle kunna vara så att det var två dagar sedan säljaren köpte paketlappen och fäste på paketet, men att han/hon inte hann lämna in det omedelbart. En del inlämningsställen "blippar" inte sina paket direkt, då syns inget hos Schenker förrän det paketet registrerats. Alla inlämningsställen har inte heller hämtning varje dag.

Jag tycker du lugnt kan avvakta några dagar, alterantivt fråga säljaren efter ordernumret/tracking-numret hos Schenker och fråga gärna säljaren hur långt paketet hunnit (man får väldigt detaljerad information på Tradera via alternativet "spåra paket").

• systersandra

Tack för svar,har mailat säljaren,men inte fått respons ännu.
    Då vet jag iallafall att köparen inte automatiskt får ett mail med trackningnr,vi får avvakta till
    början av nästa vecka,har det inte kommit något så kan det börja kännas suspekt.

• Annanym
    systersandra skrev 2011-03-25 08:43:41 följande:
    Tack för svar,har mailat säljaren,men inte fått respons ännu.
    Då vet jag iallafall att köparen inte automatiskt får ett mail med trackningnr,vi får avvakta till
    början av nästa vecka,har det inte kommit något så kan det börja kännas suspekt.
    Men det behöver inte vara "suspekt". Jag hade en auktion ute på Tradera där jag skickat varan (jag skickar för det mesta utan att ha fått betalt) men det dröjde med betalningen. Det visade sig att köparen varit sjuk, och därför inte orkat betala så snabbt. Ett par mejl, så löste det sig.

Köparen får inte automatiskt ett mejl med tracking-nummer, men säljaren får det - när han/hon bokar frakten och skriver ut adresslappen. Be att få den på en länk (men avvakta kanske till efter måndag kväll dvs om 3 dagar).
Svar på tråden Hjälp angående schenker(skicka privat)