• Kasihi

Erfarenhet av resulax?

Hej där, pratade i dagarna med läkare på barnavdelningen gällande sonens tröga mage. Han är 7 mån och får laktulos varje dag men behövde nyligen få hjälp att tömma tarmen med microlax. Läkaren sade att Resulax är att föredra om vi behöver ge något liknande igen. Det ger inte samma kramper i ändtarmen som microlax sade hon bla. Vad har ni för erfarenheter av att ge Resulax till era småttingar om det behövts? Har det
     fungerat bra?

• Svar på tråden Erfarenhet av resulax?
  • LitenIsa

Precis som läkaren säger så är det skonsammare mot barnet och gör inte lika ont. Använt det många gånger på min dotter då hon haft mycket besvär med förstoppning. Även provat microlax en gång och då hade jag en mycket mer ledsen dotter än med resulax.

• Kasihi
    LitenIsa skrev 2011-03-25 19:37:21 följande:
    Precis som läkaren säger så är det skonsammare mot barnet och gör inte lika ont. Använt det många gånger på min dotter då hon haft mycket besvär med förstoppning. Även provat microlax en gång och då hade jag en mycket mer ledsen dotter än med resulax.
    Tusen tack för Ditt svar! Hur gammal är din dotter?
  • LforLove

Väldigt aktuellt för oss också! Dottern är fem månader, först rekommenderade micro men sedan resu. STOR skillnad på hur hon reagerade/mådde. Vi har alltså testat båda och hon skrek som en tok när hon fick micro, dels när hon fick den, dels när den verkade och även efteråt. Hon sa inte ett pip alls när hon fick resulaxen!!!

• Kasihi

En Fråga till, ska man ge hela innehållet till ett barn på 7 mån?

• Ankeninni

Hej!

Jag har också samma erfarenheter som tidigare skribenter. Resulax är mycket mer skonsamt, och både BVC och Barnmottagningen här i stan rekomenderade det före Microlax. Däremot hade biträdet på Apoteket ingen koll när jag ville dubbelkolla. Hon (har frågat två) menade att det verksamma ämnet är samma i båda men att det är bisubstanserna som skiljer sig åt och att därför borde resultatet bli det samma. Men icke!

Jag har gett hela innehållet, men du ska ju vrida av ringen och sätta på toppen för att få ett stopp på hur långt du ska föra in pipen.

Lycka till!

• LforLove

Googlade runt för att läsa mängd eftersom det inte stod i bipacksedeln. Läste någonstans att t barn under ett år tror jag det var, ska man bara ta en halv. Men jag tog nästan hela. Sprutade först ut en del för att smörja pipen.

Svar på tråden Erfarenhet av resulax?