• Shea 1

Hur tätt/ofta kräks ditt barn vid magsjuka?

Min son spydde en gång ideg, kl 16, sedan dess har han varit pigg, nöjd och har inte spytt.
    Hur tätt brukar era barn kräkas när de har magsjuka?

Funderar på vad vi har att vänta av natten...
    Han är 3 år och har hittills i sitt liv aldrig haft magsjuka på det sättet att han har spytt gång på gång, däremot har han kräkts någon enstaka gång. Han brukar kräkas när han får feber också, så det skulle kunna vara det, han var lite varm.

• Svar på tråden Hur tätt/ofta kräks ditt barn vid magsjuka?
  • Kazeer

Äldste sonen (4 år) var magsjuk i förra veckan. Han kräktes två gånger i tätt följd (ca två minuters mellanrum mellan kräkningarna) på natten till onsdagen. Sedan hade han diarré på onsdag förmiddag och eftermiddag. Pigg och i farten hela onsdagen och torsdagen. På torsdag kväll kräktes han en gång. Kraftig diarré natten till fredagen och under fredagen.

Andra gånger han har varit magsjuk, så har han också bara kräkts någon enstaka gång. Sedan kommer det i andra änden i stället.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • pigglet

Våra kräks med någon timmes mellanrum i början (ibland snabbare), och efter ett par timmar börjar de kräkas med 15 minuters mellanrum, timme efter timme    :(

Men annars, för de flesta, tycker jag det verkar som att de kräks några gånger och så är det bra. Ett par familjer vi känner har barn som oftast bara kräks en gång. Äter gärna mat sedan, och får behålla det. Ev. ett återfall dagen efter.

• Shea 1
    pigglet skrev 2011-03-24 20:35:52 följande:
    Våra kräks med någon timmes mellanrum i början (ibland snabbare), och efter ett par timmar börjar de kräkas med 15 minuters mellanrum, timme efter timme    :(

Men annars, för de flesta, tycker jag det verkar som att de kräks några gånger och så är det bra. Ett par familjer vi känner har barn som oftast bara kräks en gång. Äter gärna mat sedan, och får behålla det. Ev. ett återfall dagen efter.
    Ja, lite så som för de ni känner brukar det vara hos oss. Han kräks en gång, verkar superpigg och matglad direkt, kräks igen efter 1-2 dygn och verkar lika pigg igen...
  • Moflo

Jag tycker att det är olika för varje gång och framför allt för varje barn.
    Dottern är en sån som kräks ofta men med några timmars mellanrum, äldsta sonen kräks några gånger i följd och sedan nån enstaka gång till. Yngsta sonen kräks två gånger sen är det klart.
    Själv ligger jag helt utslagen på toaletten i flera timmar och kräks upp till tio gånger, jag verkligen HATAR magsjuka.

• spöket

Det var faktiskt en jättekonstig fråga. Som att fråga hur ont i halsen får man när man är förkyld? Självfallet beror det på person och typ av maginfluensa. Vi har haft MÅNGA och de har varierat från en enda kräkning till skräckmagsjukan där barnen kräktes i fem dagar och sedan var dåliga i magen i ytterligare två (den gången magrade de....). Det vanliga är väl dock att det går över på 24 timmar. Observera dock att magsjuka smittar mycket efter att man har blivit frisk. Var snäll och håll på 48 timmars regeln som de flesta förskolor har. Dvs stanna hemma i 48 timmar efter sista symtom!!!! Allstå inte efter första symtom som en del verkar tro.....

• Shea 1
    spöket skrev 2011-03-24 20:57:22 följande:
    Det var faktiskt en jättekonstig fråga. Som att fråga hur ont i halsen får man när man är förkyld? Självfallet beror det på person och typ av maginfluensa. Vi har haft MÅNGA och de har varierat från en enda kräkning till skräckmagsjukan där barnen kräktes i fem dagar och sedan var dåliga i magen i ytterligare två (den gången magrade de....). Det vanliga är väl dock att det går över på 24 timmar. Observera dock att magsjuka smittar mycket efter att man har blivit frisk. Var snäll och håll på 48 timmars regeln som de flesta förskolor har. Dvs stanna hemma i 48 timmar efter sista symtom!!!! Allstå inte efter första symtom som en del verkar tro.....

Att jag frågade beror på att min pojke aldrig har kräkts sådär intensivt, trots att vi andra också blivit sjuka och kräkts massor i 1/2 - 1 dygn.

Jag jobbar själv i skolan och är väldigt noga med 48 h-regeln, jag skulle aldrig drömma om att skicka honom till förskolan för tidigt.

• Ellikapellika

Det varierar. Äldsta kräks oftast 1-3 gånger inom en timme sedan är det bra. Mellan kräker 1-2 gånger/timme en hel natt och får ofta återfall efter nån dag. Minsta kräker 1-3 gånger inom en timme och sedan är det bra.
    Ibland får de lite feber och nån gång har de haft diarrè som börjat något dygn efter kräkningarna och de är såklart inte så pigga på att äta den första tiden efter en magsjuka.
    Ungefär såhär har det sett ut vid varje magsjuka hittills, men vem vet nästa gång kan det vara annorlunda.

• Shea 1

Natten blev helt lugn, inga kräkor alls. Får väl se hur det ser ut i "andra änden" också.

Själv är jag lite lätt (=väldigt) nojig med magsjuka, så jag avskyr verkligen det här! senast han hade magsjuka spydde han en gång sedan var allt frid och fröjd. Själv låg jag på toaletten och spydde en gång i kvarten i 6 timmar sedan kanske en gång i timmen i ytterligare 6 h. då kan man ju hålla sig för skratt...

Svar på tråden Hur tätt/ofta kräks ditt barn vid magsjuka?