• Kakans

Måla betong?

Oj oj oj.. jag tror jag hade lite för brottom när jag målade balkongen idag.. (insdan av räcket så att säga)
    Jag tog helt vanlig inomhus färg och tänkte att betong suger ju åt sig så bra och snabbt så det är nog inga problem och tänkte inte längre än så.. Nu har jag läst lite att det ska vara special färger.. Hur stor är den betydelsen? :S Vad kan hända nu när jag bara målat med denna färg?

Det ser i alla fall himla bra ut så det är ju ett plus!! :)))

(det var målat innan)

• Svar på tråden Måla betong?
  • brandskyddskontroll

Om det ser bra ut kan du ju vänta tills det börjar flagna, sedan gör du helt enkelt om det med rätt färg.

• bastardized

Slilikatfärg tycker jag är lämpligt på betong men var färgen du målade med oljebaserad så finns det risk att den klarar sej även om det var en inomhus färg.

• Kakans

Åh men gud vad bra! Det är alltså ingen större fara, utan att resultatet kanske inte varar lika länge som "riktig" färg? Skönt..=)) Tack för snabba svar!!!

• Pappa G

Spontant var det lite tidigt att måla betong utomhus med tanke på temperaturer..

Förutsatt att det nu är Sverieg vi pratar om.

• Kakans

Ja, kan vara möjligt att det 10 grader är för kallt.. men men.. gjort är gjort.. än så länge är det jätte fint!! :)

• MrSmith

Mer att en inomhus färg inte klarar den svenska vintern. Att måla den brukar räcka med 5 plus och uppåt. Men ju kallare och fuktigare det är ju längre torktid blir det.

• MrSmith

Men insidan på balkongen är åh andra en rätt skyddad plats för direkt solljuset och vind. Så det kan nog hålla ett tag men inte lika länge som en anpassad färg.

• Kakans
    MrSmith skrev 2011-03-25 16:12:26 följande:
    Men insidan på balkongen är åh andra en rätt skyddad plats för direkt solljuset och vind. Så det kan nog hålla ett tag men inte lika länge som en anpassad färg.
    Ja det är inte mycket sol/vind/vatten som faktiskt kommer åt den sidan.. Men vi får väl se hur det kan hålla, bara det är en sommar så är jag nöjd! :)
Svar på tråden Måla betong?