• Fjorren

Recept på matbröd. Gärna GOTT, nyttigt - men framför allt enkelt att baka!

Har insett vi äter massor av bröd i vårt hushåll! Och att det kostar multum att köpa bröd så ofta som vi gör.
    Själv är jag exempelvis tokig i Frökusar (medandraord fiberrikt saftigt bröd gärna med lite solrosfrön eller dylikt på)
    Min man däremot älskar "vitt" bröd, som exempelvis en hederlig Polarkaka / Skogaholmslimpa.

Så tänkte nu att varför inte börja baka eget bröd istället.

- Men det måste gå snabbt!
    - Och vara gott!
    - Och enkelt!

Haha...många måsten! Men ni förstår hur jag menar tror jag.

Är det nån som har ett  BRA enkelt och gott recept att dela med sig av?

(¯`°?.¸ ♥ Jasmine 070707. Sabina 090804. Flingan BF 110711 ♥ ¸.?°´¯) justidettanu.blogspot.com/
  • Svar på tråden Recept på matbröd. Gärna GOTT, nyttigt - men framför allt enkelt att baka!
  • k girl

Om du köper ett paket ICA fiberhavregryn finns det ett recept på ett långpannebröd på paketet som är jättegott.
    Har du Vår kokbok? Där finns det ett recept på grahamsbullar. Jag brukar göra skållningen på rågmjöl och baka på ca 70/30 rågsikt och specialvetemjöl. Supergoda!

• solana

Här har du ett nyttigt och enkelt bröd med frasig skorpa som du slipper stå och knåda samt att du slipper mjöliga bakbord.
    Du kan ju göra dubbel sats men börja i liten skala o testa dig fram. Du kan ju ha i  ett par dl grahamsmjöl eller rågmjöl. Enkelt att experimentera när man slipper allt jox. Om du inte har formbrödsformar kan du köra med långpanna fast det krävber nog dubbel sats o ch ett högre bröd blir ju saftigare. Lång gräddningstid på låg temperatur tycker jag är bättre än snabb och hög.

Köp 2 pkt dinkelmjöl, em siktat och en fullkorn och jäst. (lite dyrare men billigare än att köpa bröd)
    Lös upp 25g jäst i lite 37 gradigt vatten sedan resten av vattnet (ca  0.8 -1 l )
    Använd gärna matberedare. Blanda i mjöl ca 50/50 siktat och fullkorn, totalt ca 1,5 liter.
    Tänk på att degen skall vara lös, ungefär som sockerkaksmet. 
    Låt jäsa dragfritt utan handuk någon timme. .Blanda ev i lite mera mjöl med slev eller för hand men degan skall fortfarande vara hällbar som gröt. Smöra en eller tvåteflon former,typ små långfranska,beroende på hur stora de är och bröa lätt dem med grahamsmjöl. Ibland använder jag sockerkaksformen i teflon. Fyll formarna till max tre fjärdedelar. Garnera med frön efter smak, eller ej. Låt jäsa nån timme. Sätt ugnen på 175-200 grader beroende på om det är varmluft eller ej.
    Grädda i ca 45 minuter till en timme.

Innan du börjar. Tänk på at dinkelmjöl suger åt sig mycket vatten och därför skall degen vara lös.
    Den jäser ej som en vetedeg och om något är i vägen när den "lyftet sig så "dör den".
    Lycka till och hör gärna av dig med feedback. Du kanske kommer på nåt som man kan testa sen.

• Nyfiken gul

använd det vanliga receptet på baksidan av mjölpaketet - specialvetemjöl ska det vara!

det är ett bra grundrecept och det går utmärkt att addera vad man vill i det brödet.

pensla med uppvispat ägg och strö på lite goda frön tex, hacka ner oliver och soltorkade tomater och gör ett gott "matigt" bröd osv osv...

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • solana

En sak till, Det är inte så noga att det skall vara si eller så mycketmjöl bara degen är som rinnig gröt och inte kompakt och knådbar. 

• Vårsolen

detta bakar jag, www.arla.se/Default____17653.aspx jag brukar byta ut honung mot sirap och har använt rågsikt istället för rågmjöl och så brukar jag ha i russin också, super gott! Jag brukar göra 4limpor åt gången och lägger dom bredvid varandra på en plåt så behövs inga brödformar.

• Drop Dead Gorgeous

Detta brödet är så enkelt att göra och otroligt gott!!! Glad
    Brukar även ta i lite russin ibland (blir ännu saftigare då).
    Alla som smakat har velat ha receptet!

Inget som skall jäsas utan bara blanda ihop, ner i formen och in i ugnen, klart!

• Drop Dead Gorgeous
    Drop Dead Gorgeous skrev 2011-03-24 23:11:07 följande:
    Detta brödet är så enkelt att göra och otroligt gott!!! Glad
    Brukar även ta i lite russin ibland (blir ännu saftigare då).
    Alla som smakat har velat ha receptet!

Inget som skall jäsas utan bara blanda ihop, ner i formen och in i ugnen, klart!
    Kan ju vara bra att skicka med länken ja... (lite små trött kanske.. Flört)
    http://www.recept.nu/1.37595/pelle_johansson/matbrod/mjol/latt_halsolimpa
  • Fjorren

Kul med så många bra receptförslag!!!

Testade faktiskt en rätt snarlik variant av ovanstående Drop Dead Gorgeous' länkade recept, just ikväll...
    Blev muuuuuumisgt gott! Förbaskat gott för att vara ärlig! Så in i bomben gott!

Och framför allt superduper enkelt att göra!

Jag föredrar bröd som inte behöver jäsa eftersom jag vill det ska gå fort och i det här receptet är det ju bikarbonat i, så då jäser ju brödet i vilket fall som helst.

Rekommenderar verkligen detta bröd!!

(¯`°?.¸ ♥ Jasmine 070707. Sabina 090804. Flingan BF 110711 ♥ ¸.?°´¯) justidettanu.blogspot.com/
Svar på tråden Recept på matbröd. Gärna GOTT, nyttigt - men framför allt enkelt att baka!