• Anonym (undrande)

Har jag för låg lön för mitt yrke och erfarenhet?

Jag vet att jag inte är sämst betald av alla så jag undanber mig kommentarer om detta.

Jag är ensamstående mamma och arbetar sedan i höstas på ett nytt jobb som inkassohandläggare.
    Jar har ingen tidigare erfarenhet från just denna bransch men har erfarenhet av jobb på tingsrätt (9 år) bl a med betalningsföreläggande, arbete med kundtjänst och människor annars - totalt 24 års arbetslivserfarenhet.

Jag har idag en lön på 22.000 kr och känner att detta är lite väl lågt med mina kunskaper. Jag går just nu också en utbildning och blir certifierad inkassohandläggare. Denna är klar i juni.

Jag hade tänkt att löneförhandla efter 6 månaders anställning men känner att det kanske är lite väl tufft att göra det när arbetsgivaren skickat mig på en dyr utbildning och betalar resorna, hotell och mat.

Vet inte hur jag ska göra? Vad hade ni gjort? Jag tycker bara att 22 000 är snålt. Vad har ni som har ungefär ett sådant arbete och ungefär samma erfarenheter? Jag har en fast tjänst. Kanske ska tillägga att firman inte har kollektivsavtal så de betalar inte in till någon pensionsförsäkring.

Jag måste på något sätt få upp min inkomst för jag klarar inte av mitt boende här annars.

• Svar på tråden Har jag för låg lön för mitt yrke och erfarenhet?
  • Anonym (undrande)

Ingen?

• Lindis1974

Har du kollat upp vad andra med liknande jobb tjänar?

• Anonym (Utb)

Vad har du för utbildning, förutom den du fått via jobbet?

• Red drum

Med tanke på din arbetslivserfarenhet är det för jävla dålig lön! Min vän har ett företag och när hon skulle anställa lagerarbetare anställde hon en kille på 19 år, ingen utbildning, ingen erfarenhet och hans INGÅNGSLÖN är 21000! Och då jobbar han på lager! Bär lådor, packar upp varor. Hon sa att det var enligt kollektivavtal.

Min mamma är rektor och hon sa att idag går ingen under 20000 i lön, oavsett vad du har för utbildning eller erfarenhet. Ska man anställa en fritidspedagog på vikariat, så får man räkna med minst 20000.

Så jag tycker du har extremt dålig lön för ditt arbete och din erfarenhet OCH utbildning!

• Anonym

Jag tycker inte du ska ha dåligt samvete för att du löneförhandlar. Företaget skickar dig på kurs för att få en kompetent medarbetare. De har redan bestämt att det är dig de vill anställa. Du måste hålla isär äpplen och päron och inte ta på dig ansvaret för att de har anställt dig utan utbildning.

Faktum är att du har mycket större chans att faktiskt få igenom dina lönekrav när de har lagt ner pengar på din utbildning, för då kommer det att kosta mer att utbilda någon ny. Det är också brukligt att man får löneförhandla igen när man går från provanställning till fast tjänst (i alla fall på alla jobb jag haft).

Så sluta subventionera ditt företag och se till att löneförhandla!!

• Anonym (#)

Vad man får i lön har väl ändå mer att göra med det yrke man valt än hur lång arbetslivserfarenhet man har...

Jag har ingen aning om du har dålig lön för ditt yrke, vad tjänar andra handläggare på ett inkassoföretag? Det är ju dem du måste jämföra dig med.

• Anonym
    Anonym (#) skrev 2011-03-25 06:55:19 följande:
    Vad man får i lön har väl ändå mer att göra med det yrke man valt än hur lång arbetslivserfarenhet man har...

Jag har ingen aning om du har dålig lön för ditt yrke, vad tjänar andra handläggare på ett inkassoföretag? Det är ju dem du måste jämföra dig med.
    Ja, delvis är det ju så. Men det är inte rätt att en 20-åring ska tjäna samma som en person med 24-års erfarenhet från liknande branscher. Den äldre personen kan bidra med mycket annat som är av värde för företaget och ska därför också ha lite högre lön.
  • Anonym (#)
    Anonym skrev 2011-03-25 06:56:25 följande:
    Ja, delvis är det ju så. Men det är inte rätt att en 20-åring ska tjäna samma som en person med 24-års erfarenhet från liknande branscher. Den äldre personen kan bidra med mycket annat som är av värde för företaget och ska därför också ha lite högre lön.
    Absolut!
    Min kommentar var mer riktad till "Red drum" som jämförde TS lön med en 19-årig lagerarbetare utan erfarenhet. Jag menar att det inte går att jämföra olika yreksgrupper på det sättet och hänvisa till arbetslivserfarenhet.

Problemet är att vi (särskilt kvinnor tyvärr...) är för dåliga på att löneförhandla!! Man måste stå upp för sig själv och sin kompetens och kräva en rättvis lön.
  • Anonym
    Anonym (#) skrev 2011-03-25 07:06:07 följande:
    Absolut!
    Min kommentar var mer riktad till "Red drum" som jämförde TS lön med en 19-årig lagerarbetare utan erfarenhet. Jag menar att det inte går att jämföra olika yreksgrupper på det sättet och hänvisa till arbetslivserfarenhet.

Problemet är att vi (särskilt kvinnor tyvärr...) är för dåliga på att löneförhandla!! Man måste stå upp för sig själv och sin kompetens och kräva en rättvis lön.
    Ok, då missförstod jag dig
    Visst är vi dåliga på att löneförhandla, det är jag den förste att skriva på.

Jag tog över min chefs jobb utan att löneförhandla förra året. Och det gnage i mig hela tiden. Till slut tog jag mig i kragen och gick in till chefen och sa "jag drivs inte av pengar men jag gör min företrädares jobb så jag vill gärna ha hans lön också". Det slutade med att jag höjde min lön med 7000 kronor i månaden. Retroaktivt!!

Så visst lönar det sig och vi tjejer är skyldiga oss själva att faktiskt värdesätta det vi gör på jobbet
  • Anonym (inte förvånad)

Man tjänar inte bra som inkassohandläggare:
    http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/Inkassohandlaggare-3033

Själv har jag en universitetsutbildning med två examen och har hittills inte fått en lön på mer än 20 000 kr (snart två år sedan jag började jobba). Jag jobbade inte som inkassohandläggare men inkassohandläggarna på jobbet låg inte långt över 20 000 kr i lön...

Svar på tråden Har jag för låg lön för mitt yrke och erfarenhet?