• Anonym

Herpes?

Jag har en fråga angående herpes. Under graviditeten fick jag en blåsa i underlivet och mvc tog prov på blåsan samt ett blodprov. Båda proven visade att jag inte hade herpes. Jag brukar ibland få förkylningsblåsor i munnen, oftast när jag blir förkyld eller ätit någor surt, och nu undrar jag om man kan ha munherpes trots att blodprovet visade att jag inte har några antikroppar mot herpes. Jag har en liten bebis på 3 mån och jag undrar om jag kan ha utsatt henne för något genom att yussa henne när jag hade dessa blåsor. Rynkar på näsan Jag vet att det är farligt med herps när barnet är nyfött men hur är det nu?

• Svar på tråden Herpes?
  • BVC Sköterskan

Hej!

Min erfarenhet är att blåsor i munnen oftast beror på virus-, bakterie- eller svampinfektion.

Herpesvirus är vanligast bland virusinfektionerna. Det är dock oftast inte samma herpesvirus som ger könsherpes, vilket man antagligen testade dig för i samband med din blåsa i underlivet. Har man haft munherpes med blåsor i munnen, finns dock viruset vilande kvar i kroppen och ger sedan ofta besvär igen (då oftast som munsår).

Afte-munsår är också en annan variant som kan förklara dina blåsor. Det är en relativt vanlig form av "munsår", som läker av sig själv, men som man egentligen inte vet uppkomsten till.

Jag föreslår att du kontaktar sjukvården, för att konstatera om det är herpesvirus eller inte, då herpesinfektioner hos små barn kan bli allvarliga.
    I vilket fall som helst tycker jag att du inte pussar på din dotter och har extra god handhygien, så länge du har dessa blåsor.

MVH Christine

Svar på tråden Herpes?