• Sally09

Ni som haft bihåleinflammation...

Har precis haft influensa, det värsta jag upplevt utan att överdriva. När man äntligen började känna sig som människa igen (något sånär iaf) dök huvudvärken från helvetet upp och återigen satt man hos doktorn och trodde man skulle dö mer eller mindre. Fick svaret bihåleinflammation och bara att börja med pencillin. Nu efter några dagar in i kuren undrar jag om det verkligen är bihålorna som ger mig huvudvärk. tycker den tilltäppta känslan släpper mer och mer men inte huvudvärken i samma takt. Jag vill ju ha rätt behandling så jag blir bra någon gång, är trött på det här nu. Hur ont har man av bihåleinflammation? Känns som ständig migrän tycker jag, kan det vara något annat iaf?

tacksam för svar!

♥ (¯`°?.¸ ♥Sally 090611 - BF 110804♥¸.?°´¯) ♥
  • Svar på tråden Ni som haft bihåleinflammation...
  • Åssi

När jag har haft bihåleinflamation har det inte känts som migrän! Värken har suttit mitt i pannan och under ögonen. Om jag har suttit helt stilla har det inte känts särskilt mycket, men om man böjer sig framåt gör det väldigt ont.

• Sally09

Tack för ditt svar! Jag har också mer ont när jag böjer mig framåt men det gör ändå ont hela tiden och strålar och spänner bakom ögonen och ut i tinningarna. vet inte vad fan det är frågan om egentligen, låter som något mer än bihålorna då kanske...

• TheMother

Jag hade också huvudvärken från hell när jag hade bihåleinflammation, samt ont när jag böjde mig framåt.
    Började dock som ont i nacken och huvudvärken satte sig där baktill. Min huvudvärk försvann dock i princip samma dag som jag sökte läkaren, konstigt nog. Men säknan visade iaf att jag hade en inflammation/infektion i kroppen.

Tog de prov på dig för att utröna vilket penicillin du skulle ha? Jag fick först kåvepenien och så slemhinneavsvällande tabletter samt ordinerades att helst skölja näsan med sån där pip. Efter tre dagar kom provsvaren tillbaka och läkaren ringde upp och jag var tvungen att byta penicillinsort då kåvepenienen inte hjälpte på den infektionen jag hade (Kåvepenien hjälper vid ca 80% av fallen men jag hörde visst till de resterande 20).

Fick dessutom höra när jag sökte först att hade det inte blivit bätter på några dagar bara så skulle jag själv höra av mig igen.

• Sally09
    TheMother skrev 2011-03-25 10:23:03 följande:
    Jag hade också huvudvärken från hell när jag hade bihåleinflammation, samt ont när jag böjde mig framåt.
    Började dock som ont i nacken och huvudvärken satte sig där baktill. Min huvudvärk försvann dock i princip samma dag som jag sökte läkaren, konstigt nog. Men säknan visade iaf att jag hade en inflammation/infektion i kroppen.

Tog de prov på dig för att utröna vilket penicillin du skulle ha? Jag fick först kåvepenien och så slemhinneavsvällande tabletter samt ordinerades att helst skölja näsan med sån där pip. Efter tre dagar kom provsvaren tillbaka och läkaren ringde upp och jag var tvungen att byta penicillinsort då kåvepenienen inte hjälpte på den infektionen jag hade (Kåvepenien hjälper vid ca 80% av fallen men jag hörde visst till de resterande 20).

Fick dessutom höra när jag sökte först att hade det inte blivit bätter på några dagar bara så skulle jag själv höra av mig igen.
    Låter ju som jag känner mig ungefär, förutom att huvudvärken inte försvann när jag gick till läkaren. Sänkan när jag sökte för bihålorna var densamma som vid influensan (var inne för att se så jag inte fått lunginflammation då) så nåt lurt är det. De tog inget sånt prov du pratar om men sa att jag skulle höra av mig om kåvepeninet inte hjälpte. Tänkte ge det någon dag till... Läkaren sa att det fanns något särskilt nässpray men hon ville inte skriva ut det eftersom jag är gravid. Jag var beredd på att det skulle dra ut lite på tiden pga det också, men har det inte blivit bättre till i morgon så får man pallra sig dit igenObestämd
  • TheMother
    Sally09 skrev 2011-03-25 13:12:25 följande:
    Låter ju som jag känner mig ungefär, förutom att huvudvärken inte försvann när jag gick till läkaren. Sänkan när jag sökte för bihålorna var densamma som vid influensan (var inne för att se så jag inte fått lunginflammation då) så nåt lurt är det. De tog inget sånt prov du pratar om men sa att jag skulle höra av mig om kåvepeninet inte hjälpte. Tänkte ge det någon dag till... Läkaren sa att det fanns något särskilt nässpray men hon ville inte skriva ut det eftersom jag är gravid. Jag var beredd på att det skulle dra ut lite på tiden pga det också, men har det inte blivit bättre till i morgon så får man pallra sig dit igenObestämd
    Funderar på vad tabletterna jag fick heter, undrar om de inte heter Rinicort? Jag är också gravid, dock i slutet av graviditeten, så det kan ju göra skillnad också. tabletterna som är avsvällande alltså.

Tycker nog du borde må bättre nu dock, har för mig läkarn sa typ tre dagar till mig.
    Dock är det svårare med penicillin om inte kåvepenien fungerar, för jag upptäckte att den sort jag fick var godkännd helt för gravidtet, men fick samma medicin men annat företag som gjorde det och där var det inte helt godkännt (även om det i det "finstilta" tycktes okej/ofarligt för gravida att ta). Så man undrar ju vilket av företagen som hade rätt info och tillhörde rätt grupp, så att säga.
  • Sally09

Ja fy, det här med tabletter när man är gravid är ju något man helst vill undvika. Men peppar peppar känns det bättre för varje dag och nu känner jag mig mer "normalförkyld" så hoppas det fortsätter åt rätt håll. Det var envisa baciller det här...

• josefzon

Hej!

Om man inte har en bakteriell bihåleinflammation utan endast tryck pga svullna slemhinnor så att bihålorna inte kan dräneras behandlas det med avsvällande kortisoninnehållande nässpray såsom Nasonex eller Mommox. Det är receptfritt och kan rekommenderas oavsett om det är en bakteriell bihåleinflammation eller inte. Smärtstillande och höjd huvudända på sängen kanske också lindra besvären. En del får effekt av nässköljning med koksaltlösning. Man kan köpa en sådan sk Näslisa på apoteket och pröva. Men kortisoninnehållande nässpray är mitt föreslag.

Mvh

Svar på tråden Ni som haft bihåleinflammation...