Någon ekonomiskt sinnad som kan hjälpa en stackars idiot?
Jag har konto hos Swedbank. Får in ca 10 000 kr i månaden från CSN och lön.
De pengarna går in på mitt privatkonto, men jag för direkt över dem till mitt e- sparkonto där räntan är högre.
Jag handlar mat för drygt 300 kr i veckan och när jag ska åka och handla för jag över 300 kr från e-spar till privatkontot. Då kan jag inte handla en massa onödiga saker.
Samma sak om jag vet att jag ska gå på stan en dag och äta eller handla. Jag för över det jag sätter som maxgräns och spenderar inte en krona mer än det.
När månaden är slut har jag ca 1000-2000 kr kvar och de pengarna sparas.
Nu vill jag börja spara på ett sätt som ger mig mer pengar, för även om det är viss ränta på e-sparkontot som är högre än på vanliga konton så är den väldigt låg. Ganska usel faktiskt och det känns inte som att det genererar mer än ett par kronor om året.
När man sparar vill man gärna känna sig duktig och få lön för besväret. Eller i alla fall mer än ett par kronor för de pengar man avvarar.
Jag har funderat lite på det där med fonder men jag har ingen aning om hur det fungerar.
I mitt huvud tänker jag att jag isåfall måste satsa på något som innebär en ganska hög risk eftersom att det rent logiskt kan ge mer pengar. Har jag rätt eller fel?
Vilken typ av fonder ska man satsa på om man vill ha mer pengar på ganska kort sikt? Hur mycket är det rimligt att spara i fonder varje månad?
Jag hade faktiskt tänkt att börja spara lite för bebisens skull. Barn växer ju och rätt vad det är måste man byta ut möblemang och färger osv. Det är främst det pengarna ska gå till och jag har inte några planer på att spara stort och seriöst först jag har ett fast arbete.
Du som är ekonomiskt sinnad och förstår dig på det här med sparande får gärna komma med lite tips som kan hjälpa en idiot i denna djungel.