• Grillspettet

Vapenträna sina barn (5-10 år)

Läste att en 7-åring fått tillstånd för hagelgevär i England:
    www.newzglobe.com/sv/artikel/20110325/7-aring-fick-licens-hagelgevar

Tydligen har det blivit en diskussion om det lämpliga i detta. För mig känns det som att om man litar på sina barn och bedömer att dem är mogna så är det väl ändå ovidkommande om ungen är 5 år eller 14 för att få skjuta skarpladdat.

Som jag tidigare berättat har jag en son som snart fyller fyra år. Än är det lite tidigt att börja vapenträning eftersom han rent fysiskt inte är redo, även om han är stor och stark.
    Men motoriskt är han inte där och det ökar risken för misstag.

Vad tycker ni är en lämplig ålder att börja leka med vapen och bekanta sig med konsten att exempelvis jaga eller bara skjuta för att det är kul?

• Svar på tråden Vapenträna sina barn (5-10 år)
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Leka med vapen? Aldrig.
    Lära sig hantera vapen? När kropp och hjärna är såpass utvecklat att barnet kan ta emot och förstå vad man lär ut. Vilken specifik ålder det är kan man nog inte säga.

Jag sköt mitt första skarpladdade "riktiga" vapen när jag var 9-10 år, innan dess sköt jag regelbundet med luftgevär.

When you have eliminated all which is impossible, then whatever remains, however improbable, must be the truth.
  • morochmer

För att jaga bör måste man ha licens och det finns det väl åldersgräns för (18?) sedan finns det olika sporter där man använder olika vapen och en del kanske lämpar sig bättre till yngre barn (från 6-års ålder?) och andra kraftigare är mindre lämpliga.

Jag vet inte om jag ska fortsätta eller förutsätta att tråden hamnat fel och igentligen skulle ligga i sandlådanObestämd

• Grillspettet
    morochmer skrev 2011-03-25 13:43:08 följande:
    För att jaga bör måste man ha licens och det finns det väl åldersgräns för (18?) sedan finns det olika sporter där man använder olika vapen och en del kanske lämpar sig bättre till yngre barn (från 6-års ålder?) och andra kraftigare är mindre lämpliga.

Jag vet inte om jag ska fortsätta eller förutsätta att tråden hamnat fel och igentligen skulle ligga i sandlådanObestämd
    18 år?
    Sverige är ett tramsland. I England kan man alltså få leka med hagelbössan som sjuåring men i Sverige ska man vänta 11 år till?

Jag kommer på riktigt överväga att hitta en plats långt ute i skogen där man kan "tjuvöva" långt tidigare.
  • morochmer
    Grillspettet skrev 2011-03-25 13:45:27 följande:
    18 år?
    Sverige är ett tramsland. I England kan man alltså få leka med hagelbössan som sjuåring men i Sverige ska man vänta 11 år till?

Jag kommer på riktigt överväga att hitta en plats långt ute i skogen där man kan "tjuvöva" långt tidigare.
    Har tråden hamnat fel?
  • förvirrande

Leka med vapen - Nej

Men skytte är ju en sport såsom många andra och anpassat efter ålder en mycket lärorik hpbby.

Mina ädlsta ( 7 resp 10 år) skjuter med luftgevär under kontrollerade förhållanden och lär sig otroligt mycket där.
    Under våren kommer 10åringen börja skjuta med lite kraftigare kaliber ( .222) Allt efter egen förmåga

• morochmer

efter att ha sett hur du diskuterar i tråden om den 3-årige alkoholisten så förstår jag att tråden ska ligga i sandlådan. Kanske en trevlig moderator kan flytta den

• förvirrande
    morochmer skrev 2011-03-25 13:43:08 följande:

Licens på eget vapen ar 18 år. Men innan det kan man jaga under uppsikt av annan. Och övningsskjuta på bana gör man när man kan hantera det.
  • Stårscha

Under ordnade former kan man väl börja rätt tidigt. Jag var väl i tioårsåldern första gången jag fick vara med och öva prickskytte med luftgevär, och jag hade en klasskompis (tjej) som började i skytteförening ungefär i den åldern. Hon tog jägarexamen när hon fyllt 15, och har sedan dess jagat med sin pappa.

Bekanta sig med konsten att jaga kan man göra långt innan man börjar hantera skjutvapen, genom att vara ute i skogen och lära sig om djur. Kniv kan man börja hantera i fem-sexårsåldern, men givetvis under strikt uppsikt och vägledning. Min yngsta rensade sin första fisk i somras när hon var sex, och gjorde mamma mäkta stolt.

Demokrati innebär inte en rätt att aldrig känna sig kränkt, men däremot en rätt att inte bli berövad sina medborgerliga friheter
  • Grillspettet
    morochmer skrev 2011-03-25 13:51:29 följande:
    efter att ha sett hur du diskuterar i tråden om den 3-årige alkoholisten så förstår jag att tråden ska ligga i sandlådan. Kanske en trevlig moderator kan flytta den
    Lägg av med personangreppen bara för att du och jag inte delar samma syn på livet och barnuppfostran.

Jag anser inte att vapen är farliga. Däremot är dåligt bruk av vapen farligt.
    Men min son kommer att bli en god skytt eftersom jag har stor vapenvana, dock utan licens.

Men jag kanske borde skaffa så man kan ha ett lagligt vapen hemma.
    Luftgevär känns inte som ett bra och roligt startvapen. Vad finns det i övrigt?
  • förvirrande
    Grillspettet skrev 2011-03-25 13:56:25 följande:
    Lägg av med personangreppen bara för att du och jag inte delar samma syn på livet och barnuppfostran.

Jag anser inte att vapen är farliga. Däremot är dåligt bruk av vapen farligt.
    Men min son kommer att bli en god skytt eftersom jag har stor vapenvana, dock utan licens.

Men jag kanske borde skaffa så man kan ha ett lagligt vapen hemma.
    Luftgevär känns inte som ett bra och roligt startvapen. Vad finns det i övrigt?
    Luftgevär är det enda vapen du får inneha utan licens. Det är jägarexamen som gäller för tyngre kalibrar.

Vill du att sonen ska få skjuta är det möjligt i skytteklubb där man kan låna vapen och få hjälp av duktiga instruktörer
Svar på tråden Vapenträna sina barn (5-10 år)