• Anonym

Auktion eller fast pris. Vad är bäst på Tradera?

- Ni som har erfarenheter av Tradera, vad är bäst: att lägga ut en vara som en auktion eller med fast pris?
    - Ni som bara köpt saker, är ni mer attraherade av varor som ni bjuder på eller som är fast pris?

Om man lägger ut som auktion ska man lägga sitt acceptpris som budstart eller under? Jag vill inte riskera att sälja för 1 krona när varan kanske är värd 300 kronor.

Andra tips som kan vara bra för mig att veta som är novis på Tradera?

• Svar på tråden Auktion eller fast pris. Vad är bäst på Tradera?
  • Anonym (tea)

Jag tror man kan lägga ut en vara som auktion, med tillvalet fast pris. Fast pris är bra för köpare som inte vill vänta tills auktionen går ut, utan vill handla direkt. Kanske vill man vara säker på att få varan eller vill ha den levererad snabbt som t.ex. en födelsedagspresent. Då är man oftast också beredd att betala ett lite högre pris.

Annars ska man inte sätta ett lägre utropspris än vad som man allra minst kan tänka sig att sälja varan för. Sätter man ut ett par jeans för 1 krona och sedan inte får mer än 5 kronor för dem fast man ville ha 300 så får man skylla sig själv. Då måste man sälja dem för 5 kronor.

Har du en vara som du absolut inte vill sälja för under 300 kronor, sätt 300 kronor som utropspris. Sätt sedan ett fast pris som du tycker är ett bra pris, som du skulle bli mer än nöjd med.
    Så fort någon börjat buda så försvinner dock möjligheten att köpa till fast pris.

Lycka till!

• Significant

Det finns ngt som heter Reservationspris  som är ett tillval...

Det innebär att du sätter ett lägsta pris för vad du vill sälja för, även om du har budgivning och om budgivningen inte uppnår den summa så säljs inte varan...

• trettioplus
    Significant skrev 2011-03-25 15:00:15 följande:
    Det finns ngt som heter Reservationspris  som är ett tillval...

Det innebär att du sätter ett lägsta pris för vad du vill sälja för, även om du har budgivning och om budgivningen inte uppnår den summa så säljs inte varan...
    Vilket är en helt poänglös funktion, tycker jag.
    Förstår inte vem som egentligen har glädje av den.
    Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • Leone i Västerås
    trettioplus skrev 2011-03-25 15:18:43 följande:
    Nej, det håller jag absolut med om. Det är ju såå irriterande att bjuda på en vara som har utropspris 1 :- , och man budar och budar, och det räcker inte. Sen gör säljaren ett tillägg och det visar sig att res.priset är på ett par hundra. Varför liksom?
    Sätt det som utropspris då för guds skull!
    Mamma till fyra underbara barn på jorden och två i himlen
  • Significant
    trettioplus skrev 2011-03-25 15:18:43 följande:
    Förvisso!!

Men TS verkar uppenbarligen vara ute efter ngt sådant...
Svar på tråden Auktion eller fast pris. Vad är bäst på Tradera?