Ziggi skrev 2011-03-25 15:16:50 följande:
Jag och min fd man är skilda sedan 6 månader och vår son 2 1/2 bor mestadels hos mig.
Varannan helg hos pappa + 1 dag i veckan.
Nu under sommaren kommer vi att ha varannan vecka under en tid, och då vill han inte betala underhållsbidrag under denna perioden eftersom vi har honom lika mycket. Det köper jag!
Men vad gäller då med dagisavgiften som fortfarande ska betalas? Ska jag ensam stå för den?
Jag får barnbidraget.
Jag är inte ute efter att suga ut pengar från honom, jag känner bara det som att jag blir blåst ekonomiskt eftersom jag VILL ha vårt barn den större delen av tiden och han vill inte det
Kan någon med lite insyn bringa klarhet i detta för mig
Om det bara är en tillfällig lösning (1-2 månader) med varannan vecka så fortsätter umgängesföräldern att betala underhåll precis som vanligt. Däremot får uf dra av 1/40-del av underhållet per natt som barnet bor hos h*n. Att man inte får dra av hela underhållet beror på att boendeföräldern har ett antal fasta kostnader för barnet (barnomsorg, försäkring, fritidsaktiviteter, etc) som ska betalas oavsett om det är sommarsemester och oavsett var barnet äter sin mat.
Barnbidraget har inte med saken att göra eftersom det redan är inräknat i barnets försörjning innan man räknar ut hur mycket vardera föräldern ska betala.
I ert fall så får pappan dra av 15/40-del av underhållet om han har barnet halva månaden. Om ni använder er av schablonsumman 1273 kr så får pappan alltså dra av 477 kr, och du får 795 kr den månaden.
Om du vill läsa vad som står i lagen så finns det här reglerat i Föräldrabalken 7 kap 4§.
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19490381.htm#K7P4 Hela kap 7 handlar om underhåll.