• Viktorsmamma

Gräddfil, går den att äta?

En gräddfil Oöppnad, som gick ut den 21:a

är den ätbar som dipp?

hur skulle ni göra?
    jag skulle inte äta den men sambon säger den är OK.

• Svar på tråden Gräddfil, går den att äta?
  • TrailerTrash

Luktar den ok så går den att äta

• La Lola

Jag skulle äta den utan att tveka en sekund!

Det är ju bara att smaka på den.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • La Lola

Det slängt sjukt mycket mat i detta land bara för att folk stirrar sig blinda på datumet istället för att lukta o smaka på maten.

• Birgitta2

Jösses ja! Självklart kan du äta den. De där bäst före-datumen är satt med god marginal. Bäst före = Giftig - ja, så tolkar svenskarna det. Står det "sista förbrukningsdag" hade det varit en annan sak.

Ät du - du lär inte bli förgiftad

• Giraff

Klart den är ok!

4 dar är ju ingenting när den varit oöppnad.

(om den inte skulle vara ok märker ni det när ni öppnar paketet)

• Viktorsmamma

sambon smakade på den och han äter den.

vi köpte en när vi handlade för vi just hade en oöppnad hemma men visste inte att den hade gått ut, men då får sambon ta den och ja ta den fräsha..

vart matförgiftad för 2veckor sen så ja äter inget efter utgånget datum nu.

• BuoBä

Om den luktar och smakar normal hade jag ätit den alla gånger. Datumet är som sagt bara "bäst före", dvs en rekommendation. Förmodligen är det konsistensen som blir lite konstig långt innan gräddfilen blir farlig att äta.

• mimamima

Säkert helt ätbar om den är oöppnad.... Om den stått kallt är mjölkprodukter helt ok upp till en vecka efter utgångsdatum (oöppnade)

• Pappa G

Kall som dip hade jag varit tveksam till. Uppvärmd (kokat) i mat, ja..

Gräddfil är en av de produkter som är svårt att avgöra kvalitén på genom lukten.

• IsDimma

Gräddfil är säkert liknande crème fraish och den är godare efter utgångsdatum så jag hade lätt ätit gräddfilen också.

The less you open your heart to others, the more your heart suffers.
  • BuoBä
    Pappa G skrev 2011-03-25 16:24:11 följande:
    Kall som dip hade jag varit tveksam till. Uppvärmd (kokat) i mat, ja..

Gräddfil är en av de produkter som är svårt att avgöra kvalitén på genom lukten.
    Gräddfil brukar skära sig först och se rätt äcklig ut, innan den blir dålig på riktigt. 
  • Pickeli

Håller med pappa gnoch buobä! Titta på den om en ser fräsch ut! Jag personligen skulle inte äta den nej av anledningen pappag uppger.

• La Lola
    Viktorsmamma skrev 2011-03-25 16:18:57 följande:
    vart matförgiftad för 2veckor sen så ja äter inget efter utgånget datum nu.
    Oj.
  • grustag
    Viktorsmamma skrev 2011-03-25 16:18:57 följande:
    ...vart matförgiftad för 2veckor sen så ja äter inget efter utgånget datum nu.
    Av vad?

Och sen var ju det inget utgånget datum som du tror.
    Utan bara ett bäst-före-datum, detta datum är till för att berätta för oss att produkten är fortfarande av hög kvalitet och INTE att den blivit dålig.

En gräddfil hade jag ätit utan att bry mig minst 1månad efter bäst-före-datumets utgång.
    Efter det hade jag luktat smakat på den, vi pratar givetvis om oöppnat.
    Creme fraiche har jag ätit som varit 4-5 månader över bäst-före-datumet och då smakade den bättre än någonsin.
    Så vanligt jag låter ett par stå någon månad över bäst-före-datumet bara för att få en godare fraich.

Detta bäst-före-datum var den bästa uppfinning som industrin kunde hitta på, för vi Svenskar slänger gigantiska mängder mat GIGANTISKA pga detta :/
  • mimamima

Helt sant "grustag".... Det borde uppmärksammas mer att det bara är ett bäst-före-datum och oftast gott och ätbart även efter! Men självklart måste man kolla lukt o smak innan man äter...... För vi slänger extremt mycket mat i onödan!

• JPT

Hade absolut ätit om den luktade normalt. Vi nojar oss alldeles för mycket! 

• Ramborg

Lukta, smaka, titta.

Luktar den gräddfil?
    Smakar den gräddfil?
    Ser den ut som gräddfil?

Då blir du inte matförgiftad. Jag lovar.

Svar på tråden Gräddfil, går den att äta?