Gräddfil, går den att äta?
En gräddfil Oöppnad, som gick ut den 21:a
är den ätbar som dipp?
hur skulle ni göra?
jag skulle inte äta den men sambon säger den är OK.
En gräddfil Oöppnad, som gick ut den 21:a
är den ätbar som dipp?
hur skulle ni göra?
jag skulle inte äta den men sambon säger den är OK.
Luktar den ok så går den att äta
skulle inte heller ätit den =)
Jag skulle äta den utan att tveka en sekund!
Det är ju bara att smaka på den.
Det slängt sjukt mycket mat i detta land bara för att folk stirrar sig blinda på datumet istället för att lukta o smaka på maten.
Jösses ja! Självklart kan du äta den. De där bäst före-datumen är satt med god marginal. Bäst före = Giftig - ja, så tolkar svenskarna det. Står det "sista förbrukningsdag" hade det varit en annan sak.
Ät du - du lär inte bli förgiftad
Klart den är ok!
4 dar är ju ingenting när den varit oöppnad.
(om den inte skulle vara ok märker ni det när ni öppnar paketet)
sambon smakade på den och han äter den.
vi köpte en när vi handlade för vi just hade en oöppnad hemma men visste inte att den hade gått ut, men då får sambon ta den och ja ta den fräsha..
vart matförgiftad för 2veckor sen så ja äter inget efter utgånget datum nu.
Om den luktar och smakar normal hade jag ätit den alla gånger. Datumet är som sagt bara "bäst före", dvs en rekommendation. Förmodligen är det konsistensen som blir lite konstig långt innan gräddfilen blir farlig att äta.
Säkert helt ätbar om den är oöppnad.... Om den stått kallt är mjölkprodukter helt ok upp till en vecka efter utgångsdatum (oöppnade)
Kall som dip hade jag varit tveksam till. Uppvärmd (kokat) i mat, ja..
Gräddfil är en av de produkter som är svårt att avgöra kvalitén på genom lukten.
Gräddfil är säkert liknande crème fraish och den är godare efter utgångsdatum så jag hade lätt ätit gräddfilen också.
Håller med pappa gnoch buobä! Titta på den om en ser fräsch ut! Jag personligen skulle inte äta den nej av anledningen pappag uppger.
/facepalm
Helt sant "grustag".... Det borde uppmärksammas mer att det bara är ett bäst-före-datum och oftast gott och ätbart även efter! Men självklart måste man kolla lukt o smak innan man äter...... För vi slänger extremt mycket mat i onödan!
Hade absolut ätit om den luktade normalt. Vi nojar oss alldeles för mycket!
Lukta, smaka, titta.
Luktar den gräddfil?
Smakar den gräddfil?
Ser den ut som gräddfil?
Då blir du inte matförgiftad. Jag lovar.