• Anonym

Sitta i barnstol

Min bebis är 3,5 mån och vill nu sitta upp hela tiden. Om man har henne i knät så vill hon inte luta sig bakåt utan sätter sig upp och sitter ganska stabilt i famnen. Vi har redan en barnstol och jag provade sätta henne i den i dag. Hon tyckte det var jättekul och hon kunde sitta ganska bra när jag bullade upp med en filt bakom ryggen. Nu undrar jag om det är ok att låta henne provsitta i stolen redan fast hon är så liten. Hon verkar gilla det och jag låter henne bara sitta korta stunder på skoj och alltid med mig bredvid. Kan hennes rygg må dåligt av detta? Jag har även köpt en sk bumbo stol som enligt reklamen ska vara bättre ergonomiskt än en babysitter, har du någon kunskap om detta?

• Svar på tråden Sitta i barnstol
  • BVC Sköterskan

Hej!

Min erfarenhet är att bumbostolarna kan användas för barn som är stabila i nacken och är åtminstone 3-4 månader gamla. Naturligtvis bör de endast sitta där med föräldern i närheten, så att inga olyckor sker och man snabbt kan ta ur barnet om det inte orkar längre (vilket brukar ske ganska snabbt i hennes ålder).

Samma sak gäller egentligen för barnstolarna vid matbordet också. Var observant på när hon inte orkar längre och fortsätt "bulla upp" runt henne. Än så länge behöver hon de stöd hon kan få.

Det är helt normalt att barn i hennes ålder vill dra sig upp till sittande, även om de inte kan sitta stadigt (utan stöd) förrän de närmar sig 7-8 månader.

Med andra ord, så länge du är närvande och lyhörd kan hon sitta i bumbostolen och matstolen (korta stunder) utan att skada ryggen.

MVH Christine

Svar på tråden Sitta i barnstol