• luspudel

Statistik - vilken vecka är vanligast att föda i?

Har bestämt för mig att jag läst någonstans att 92% av alla barn föds nånstans mellan fullgångna 38 -41 veckor. Men hur är det egentligen fördelat mellan veckorna? Vilken vecka är vanligast?

Finns det någon statistik över detta att få tag i? Vore spännande Antar att det är 39 eller 40, men vore kul att se fördelningen som sagt.

• Svar på tråden Statistik - vilken vecka är vanligast att föda i?
  • 3 barns mamma84

Fråga folk på FL när dom har fött så ser man kanske

♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101208♥
  • luspudel

Ja, då kan man ju få ett hum åtminstone... Ska söka lite här, undrar om inte jag sett flera såna trådar. Men vore kul om det fanns någon "riktig" statistik på det, borde ju finnas tycker jag!

• 3 barns mamma84
    luspudel skrev 2011-03-25 19:48:25 följande:
    Ja, då kan man ju få ett hum åtminstone... Ska söka lite här, undrar om inte jag sett flera såna trådar. Men vore kul om det fanns någon "riktig" statistik på det, borde ju finnas tycker jag!
    Tror nog jag har set här i FL
    ♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101208♥
  • Bettie

Googla medicinska födelseregistret.. Där kan du exakt statistik, mellan 2010-2012 vad det vanligast att föda i vecka 41 (över 20%) alla andra veckor från 36 var mellan 2-4%... Det var nog bara förstföderskor om jag minns rätt. Har inte kollat nyare statistik. Själv är jag i 40+2 och fruktansvärt otålig aka trött på tung mage och ryggvärk! :P var kaxig och sa i v. 36 att jag tyckte det kändes som att det var nära så nu har man konstant folk i luren och på sms "har den kommit?!" Förstår nu varför många inte berättar bf datumet.

Svar på tråden Statistik - vilken vecka är vanligast att föda i?