• varfördåför

tycker ni att norrländska är fult?

Måste ju kolla norrländskan också nu då skånskan fick en egen tråd.

Om ni svarar ja får ni gärna förklara

Alvin, Ilon, Douglas och Junie
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-25 20:27
    ok, ok, tänkte inte på att "ni andra" räknar Norrland från Gävle, jag tänkte mer typ från strax norr om Umeå och uppåt. Så det är den typen av "språk" som menas. Och jag påstod väl aldrig att det var en dialekt? norrländska är ett samlingsord på alla dialekter i Norrland och jag vill ha en åsikt om just norrländskan
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden tycker ni att norrländska är fult?
  • Kazeer

Vad är norrländska? I Norrland talas det, mig veterligen, en hel massa olika dialekter.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • varfördåför
    Kazeer skrev 2011-03-25 19:54:45 följande:
    Vad är norrländska? I Norrland talas det, mig veterligen, en hel massa olika dialekter.
    jojo, men ofta drar man ju alla över en kam iaf från strax norr om umeå och uppåt, skulle jag ha skrivit typ lövångersbonskan i ts så hade jag haft tur om fem stycken svarat. Skall du gå in på alla olika dialekter i norrland så blir det ju flera hundra stycken.
  • astalacasta

Den som tycker att norrländska dialekter är fula har inget hjärta.

För övrigt är det ännu konstigare att skriva "norrländska" än att skriva "skånska". En gävlebo låter inte  som en umebo, som heller inte låter som en pitebo. Och en helsingborgare, en lundensare, en malmöit och en person från österlen låter inte heller alls lika.

• Kazeer
    varfördåför skrev 2011-03-25 19:56:51 följande:
    jojo, men ofta drar man ju alla över en kam iaf från strax norr om umeå och uppåt, skulle jag ha skrivit typ lövångersbonskan i ts så hade jag haft tur om fem stycken svarat. Skall du gå in på alla olika dialekter i norrland så blir det ju flera hundra stycken.
    Men Norrland börjar väl inte norr om Umeå?

Men för att svara på frågan. Ja. Nej. Det finns dialekter i Norrland som jag gillar och det finns dialekter som jag inte gillar lika mycket.
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • IsDimma

Nej. Sen vad jag tycker om den beror på vilken del av Norrland. Södra Norrland är hemhemma och då tänker jag nog mest på pappa och farmor. Norra delarna av Norrland har en mysig dialekt tycker jag (och ja, jag är medveten om att dom är olika där uppe också men inte så att jag hör skillnaden).

The less you open your heart to others, the more your heart suffers.
  • JuliaåRonjasmammis

Nä.

Don't mess with my integrity!
  • varfördåför
    Kazeer skrev 2011-03-25 19:59:34 följande:
    Men Norrland börjar väl inte norr om Umeå?

Men för att svara på frågan. Ja. Nej. Det finns dialekter i Norrland som jag gillar och det finns dialekter som jag inte gillar lika mycket.
    en ricktig norrlänning erkänner inte gävle som norrland och jag kan med säkerhet säga att de inte pratar någon norrländska i umeå. Men det är väl en tolkningsfråga, jag lägger ingen värdering i vad folk anser vara norrländska, man får väl svara typ "generelt ja, men pitmåle är underbart" tex..
  • chapelhill

nej jag gillar norrländskan ;) har gamla vänner från luleå, kalix och happaranda ;)

• varfördåför
    chapelhill skrev 2011-03-25 20:07:21 följande:
    nej jag gillar norrländskan ;) har gamla vänner från luleå, kalix och happaranda ;)
    du skulle haft en övertårneå och en pite också så hade du samlat de bästa
  • chapelhill
    chapelhill skrev 2011-03-25 20:07:21 följande:
    själv är jag uppväxt och bor i Gävle :)
Svar på tråden tycker ni att norrländska är fult?