• Popov

LP-skivor ger bättre ljud?

Jag kände en älskare av musik. Bokstavligen
    Han hävdade att det var en naturligare klang på LP-skivor, än på digitalt format
    Är det här någon kvarleva från förrr, när den digitala tekniken just kom?
    Eller är det bättre ljud på LP-skivor?
    En del påstår att LP återger instrumenten tydligare
    Andra hör bara ett irriterande knaster

I can't lie to you about your chances, but... you have my sympathies
  • Svar på tråden LP-skivor ger bättre ljud?
  • Anova

Man brukar säga att vinylskivorna hade ett mer "levande ljud" och att dagens digitala musik är mer "platt".

Detta beror på att man i och med den digitala musiken använder sig av något som kallas dynamisk kompression. Enkelt förklarat är att man höjer medelnivån på ljudet i musiken, dvs. man ökar ljudet på de tysta partierna och sänker den vid starka ljud. Det gör att det känns väldigt platt (dvs. en jämn ljudnivå på alla instrument och sång). Givetvis blir det ett "onaturligt" sound..
    Med LPskivorna (vinylskivorna) så fanns inte dynamisk kompression (det förekom nog, men inte i samma stora utsträckning), därmed kunde man uppleva en större dynamik (rörelse) i ljudet. Dvs. instrument som låter mycket t.ex. trummor fick större genomslag än t.ex. en flöjt som druknar i ljudet av trummorna (med ett komprimerat ljud hörs alla lika tydligt)

Det finns flera skäl till att man gör det idag, ett är att idag ska musik ska fånga uppmärksamhet (t.ex. i reklamsammanhang) och det görs genom att höga medelnivån på ljudet, ett annat skäl är att idag är mycket av det som återger ljudet inte anpassat till dynamiskt ljud.. Jag lyssnar själv just nu på musik via Spotify på min laptop, det låter hyfsat, med ett dynamiskt ljud (med samma medelnivå på ljudet) skullle det låta skit eftersom mitt ljudkort troligtvis inte klarar av att återge starka och svaga partier på bra sätt. (det saknas något som heter "headroom").

Hoppas du förstår vad jag menar. De flesta audiofiler föredrar LP-ljudet framför det digitala.

• Lellebror

Det är samma sak med LP - CD som när man pratar systemkameror. Man får inte samma djup i upplevelsen med digitaliseringen.
    Men endast en riktig audiofil med en redigt dyr anläggning hör skillnad, men ja den finns där

• Anova
    Lellebror skrev 2011-03-25 23:05:50 följande:
    Det är samma sak med LP - CD som när man pratar systemkameror. Man får inte samma djup i upplevelsen med digitaliseringen.
    Men endast en riktig audiofil med en redigt dyr anläggning hör skillnad, men ja den finns där
    Jag tar det som en komplimang, jag tycker att det är skillnad i ljud
    (eller så är det en arbetsskada från att ha extraknäckt som ljud-/inspelningstekniker)
  • Lellebror
    Anova skrev 2011-03-25 23:10:20 följande:
    Jag tar det som en komplimang, jag tycker att det är skillnad i ljud
    (eller så är det en arbetsskada från att ha extraknäckt som ljud-/inspelningstekniker)
    jodå jag hör oxå skillnad, det har lite med att göra att cd´n inte korrekt kan redogöra frekvenser under 20hz
    medans lp klarar 16hz utan problem. mao egentligen ohörbart
  • Anova
    Lellebror skrev 2011-03-25 23:28:22 följande:
    jodå jag hör oxå skillnad, det har lite med att göra att cd´n inte korrekt kan redogöra frekvenser under 20hz
    medans lp klarar 16hz utan problem. mao egentligen ohörbart
    Fast då gäller det att ha utrustning också som kan återge lågfrekvent ljud. Även om man inte kan höra de lågfrekventa ljuden så skapar ju det en viss känsla..
  • Lellebror
    Anova skrev 2011-03-25 23:42:36 följande:
    Fast då gäller det att ha utrustning också som kan återge lågfrekvent ljud. Även om man inte kan höra de lågfrekventa ljuden så skapar ju det en viss känsla..
    mmm lp skiva o rörförstärkare ............

tur att man är gammal nog för att ha fått uppleva det
  • Anova
    Lellebror skrev 2011-03-25 23:53:38 följande:
    mmm lp skiva o rörförstärkare ............

tur att man är gammal nog för att ha fått uppleva det
    Du gamle man..

Är man idag inte riktigt HIFI-nörd så har man väl inte ens en vinylspelare med rörförstärkare (de försvann väl någon gång på 70-/80-talet från vinylspelarna och de jag vet som har vinylspelare har dem från 80-talet).
  • Lellebror
    Anova skrev 2011-03-25 23:59:16 följande:
    Du gamle man..

Är man idag inte riktigt HIFI-nörd så har man väl inte ens en vinylspelare med rörförstärkare (de försvann väl någon gång på 70-/80-talet från vinylspelarna och de jag vet som har vinylspelare har dem från 80-talet).
    nja så gammal är jag väll inte, men en mamma som hade riktiga grejer.
    är ju bara 36

högtalarlådor byggda i riktigt trä o inte plastskit.
  • Anova
    Lellebror skrev 2011-03-26 00:03:02 följande:
    nja så gammal är jag väll inte, men en mamma som hade riktiga grejer.
    är ju bara 36

högtalarlådor byggda i riktigt trä o inte plastskit.
    Du är ju äldre än mig Mina föräldrar skulle ha det nyaste, därmed vinylspelare med halvledarkomponenter och inte elektronrör..

Jag håller med om att högtalarlådor ska vara bygda av trä, men det pratar vi helst tyst om där jag bor.. Har försökt att avskaffa sambons ljudgrejer, de tar sådan plats.
  • Lellebror
    Anova skrev 2011-03-26 00:12:15 följande:
    Du är ju äldre än mig Mina föräldrar skulle ha det nyaste, därmed vinylspelare med halvledarkomponenter och inte elektronrör..

Jag håller med om att högtalarlådor ska vara bygda av trä, men det pratar vi helst tyst om där jag bor.. Har försökt att avskaffa sambons ljudgrejer, de tar sådan plats.
    haha du ska se mitt brutala ljudsystem nu

www.misco.se/
  • Anova
    Lellebror skrev 2011-03-26 00:32:48 följande:
    haha du ska se mitt brutala ljudsystem nu

www.misco.se/
    Brutal vet jag inte.... den har i alla fall en lämplig storlek, det är ju alltid nåt
Svar på tråden LP-skivor ger bättre ljud?