• Rebecka75

Mindre bil som man sitter högt i????

Jag behöver en bil som man sitter lite högre i än en "vanlig" pga ryggproblem.
    Jag har nu en Chevrolet Transport och den sitter jag väldigt bra i men den är i största laget eftersom det oftast bara är jag o 2 barn som åker. Dessutom är det ju V6 i den och kör jag då utan att tänka så mycket så drar den ganska mycket bensin...

Så vad jag är ute efter är nog en liten/mellan stor bil som jag sitter högt i och är billig i drift, den får heller inte kosta så mycket eftersom budgeten ligger på det jag kan få ut för Chevan o det blir kanske runt 30 000

En annan viktig sak är hur man kan ställa in förarstolen. Jag behöver sitta väldigt rakt (typ köksstol) och nästan så att sitsen lutar lite framåt för annars får jag ont i vänsterbenet och ryggen om det blir tryck mot undersidan av benet när jag kopplar. Har haft väldigt svårt att hitta bilar där jag kan ställa in sätet så men är det automat så funkar det ju ändå

Förslag på bilmärken jag kan kolla någon???

• Svar på tråden Mindre bil som man sitter högt i????
  • Nett3

Jag skulle rekommendera en Hyndai Atos. Det är en liten, billig bil som man sitter riktigt högt ... Mina föräldrar som är pensionärer med ryggproblem har en sån och älskar den, jag tycker att den är en liten bra bil men kanske inte så stark i motorn dock. ;)

• Queenie70

Den där lilla mercan, vad den nu heter...sitter man skithögt i.

• Rebecka75

Är ju rejält bortskämd nu med bra komfort o massor med utrymme när man kört amerikanskt ganska länge så...

En Atos känns nog lite för liten ändå... ( o den lilla Mercan är väl i samma storlek ungefär) Jag har fått för mig att de är väldigt vindkänsliga också, liksom för höga för sin lilla storlek eller nåt . Eller att man nog kör fast på vintern om det snöat mycket för de är väl väldigt låga också om jag minns rätt...  Ska iaf provsitta dem om/när jag får tillfälle, någon dem kanske känns jättebra trots allt
    Hur är det med värmen i dem på vintern? En del små bilar tappar ju liksom värmen bara man stänger av motorn några minuter, t.ex för att lämna på dagis eller så...

Någon som har fler förslag? Gärna snäppet större också eller till o med ganska stort men inte så dyrt

• Cotterpin

Finns ju många i den klassen, antingen Renault Kangoo och alla dess motsvarigheter. Men även en mpv, typ Opel Meriva.

Kikar själv efter en liknande pga reumatiska besvär.

• OrdinaryMe

volkswagen  Golf finns i något som heter PLUS utförande.. då sitter man lite högre och bättre. vet att den är väldigt populär bland folk med div funktionshinder eller stelhet och så.. även äldre brukar uppskatta den då den är lätt att ta sig ur och i..
    personbilar.volkswagen.se/sv/models/golf_plus/highlights.html

du kan ju kika :)

• mammaNena

hyundai matrix skulle jag rekomendera då!
    Själv har jag nya mitsubichi colt, sitter jätte bra, och högre än i en annan småbil, men det går ju på betydligt mer än 30 000 =/
    men morbror har matrix och dom älskar den!

• Rebecka75

Kangoon sitter man väl inte så mycket högre i, det är väl mest takhöjd i dem eller?? Just dem vet jag många som tycker är väldigt rassliga, krånglar mycket o måste lämnas in på verkstad ofta. Blir iskall efter bara en liten stund också . Har dock provsetat en sådan för några år sedan och satt ganska bra vad jag minns.

Tittade på Golfen o kan säga på en gång att med så skålade säten kan jag inte sitta alls, tvivlar på att stolen går att ställa in rätt. Sen var ju just den iaf helt ny o det finns inga pengar till tyvärr

Får kolla in Hyundaien imorgonn nu är det läggdags strax.

Tack för tips hittills, nu vet jag lite mer vad jag kan leta på men fortsätt komma med mer

• OrdinaryMe

Tror golf plusen finns utan skålade säten i den äldre modellen :) brukar finnas massor på blocket..
     du får väl söka på bilar i din prisklass och se lite vad du kan tänka dig..

en vanlig Polo brukar finnas för runt 30, den kan man sitta rätt rakt och bra i...
    en Nissan Almera kanske kan vara något, har för mig att de är rätt bekväma och har bra inställningsmöjligheter..
    Opel Agila sitter man högt i...har aldrig kört den själv dock :)

lycka till med letandet!

• Cotterpin

Nja, alltså Kangoo Family är som vilken vanlig bil som hellst idag. Fast högre!
    Om jag stod brevid förarsättet så var min höft i ungefär samma höjd om jag stod utanför eller satt i sätet.

Men det är flera andra märken som har liknande, Dacia och Nissan är två jag kommer på just nu.

Men som jag sa innan, mpv har ju nästan alla bilmärken idag och de finns i alla prisklasser.

• Queenie70
    Rebecka75 skrev 2011-03-25 21:56:33 följande:
    Är ju rejält bortskämd nu med bra komfort o massor med utrymme när man kört amerikanskt ganska länge så...

En Atos känns nog lite för liten ändå... ( o den lilla Mercan är väl i samma storlek ungefär) Jag har fått för mig att de är väldigt vindkänsliga också, liksom för höga för sin lilla storlek eller nåt . Eller att man nog kör fast på vintern om det snöat mycket för de är väl väldigt låga också om jag minns rätt...  Ska iaf provsitta dem om/när jag får tillfälle, någon dem kanske känns jättebra trots allt
    Hur är det med värmen i dem på vintern? En del små bilar tappar ju liksom värmen bara man stänger av motorn några minuter, t.ex för att lämna på dagis eller så...

Någon som har fler förslag? Gärna snäppet större också eller till o med ganska stort men inte så dyrt
    Nej, mercan är mycket större inuti än atos. Jag frågade just detta om instabilitet sist jag hyrde en, och då sa de att den första årsmodellen hade dessa problem och hade vält, men att detta nu är åtgärdat.
Svar på tråden Mindre bil som man sitter högt i????