• Hellen Dellen

Intyg 8:e dagen för fortsatt vård av barn

Någon kunning? Jag är fundersam på FK-reglerna med läkar/sjuksköterskeintyg 8:e dagen för vård av barn.  Jag och min make har ju delat upp vabbandet på dottern denna gång (hon har vattkoppor). Han vabbade en dag i fredags och avslutade ärendet (skickade iväg och begärde tillfäll.för.penning) för jag hade bättre möjlighet till fortsatt vabb veckan efter. Jag var ledig från jobbet måndagen och  tisdagen och har därför vabbat onsdag-fredag. Så jag anmälde tillf.för.penning för min del i onsdags, (gör ju så om man delar upp) . Är ju 8e dagen idag om man räknar ihop det, men det kanske inte räknas så om man delar upp och har haft flera fridagar (ledoghet) emellan anmälningarna?? Svåra regler!  Får ringa FK på måndag annars och höra om jag behöver fortsatt intyg för ev resterande dagar om hon fortsätter vara sjuk! (Hon har mått jättebra under vattkoppor-tiden men fått hemsk hosta och feber sen någon dag tillbaka).
  • Svar på tråden Intyg 8:e dagen för fortsatt vård av barn
  • IsabelleLi

Egentligen inte svårt alls - intyg krävs från den 8:e sjukdagen, spelar ingen roll hur många av dagarna man begär ersättning för eller hur man delar upp det mellan föräldrar. Samma regel som när vi själva blir sjuka - är personen sjuk mer än 1 v så krävs intyg för fortsatt rätt till ersättning.

• Anne69

Vi hade en liknande situation och då läste jag på fk:s hemsida att den först ersättningsdagen också räknas som den första även om man inte vabbar alla dagar däremellan. Så vi fixade läkarintyg, inget problem. Vi var hemma i tre veckor men tog bara ut tillfällig föräldrapenning för 4-5 dagar men intyget sträckte sig över hela perioden och började på den 8:e dagen. Det står någonstans på fk:s sida.....

Svar på tråden Intyg 8:e dagen för fortsatt vård av barn