• ninaaw

Arbetstider ("vanligt schema") inom vården, speciellt äldreomsorgen?

Hej!
    Jag kanske ska jobba i sommar på ett äldreboende.
    Jag är ensamstående på heltid, så att kvällar och helger kan bli lite svårt.
    Men jag ska kontakta ett nattdagis här i våran stad, och se om det går att lösa.

Jag undrar hur ett vanligt schema kan se ut?
    Vad är det för tider?
    Hur många kvällar per vecka kan man jobba ungefär?
    Hur ofta jobbar man helg, ungefär? Och när man jobbar helg - jobbar man då Fre, Lör, Sön?
    Och vad kan det vara för tider ungefär?

Tacksam för svar.

• Svar på tråden Arbetstider ("vanligt schema") inom vården, speciellt äldreomsorgen?
  • carbe

Slutade inom vården för några år sedan då jobbade jag ungefär såhär.
    Må dag 7-16
    Ti kväll 13-21
    On dag 7-15
    To L
    Fre kväll 13-21.10
    Lör dag 7-16
    Sö kväll 13-21

Må L
    Ti kväll 13-21
    On dag 7-16
    To kväll 13-21
    Fre dag 7-15
    Lö L
    Sö L

Vi hade 4 v schema. Ett tag hade vi 2 helger av 5. Men då var det 7-21 på lö och söndagar. Det är olika på olika ställen. Nu för tiden lägger man väl ofta sitt schema själv.

• ninaaw

Okej. Men om man tidsmässigt inte kan vara på plats 7? Jag kanske kan vara på plats 7.15 - 7.30. Vad gör man då? Går det att ordna eller får jag inte jobbet då?

• Pernillus

Jag tror att du ska vara helt ärlig med din eventuella arbetsgivare redan från början;  att jobba inom vården innebär oftast både helg- och kvällsjobb samt att kunna vara på plats från början. Alla arbetsplatser har sina "egna" tider, men du får nog räkna med att bemanning krävs 7-22. Helgarbete är också olika, det kan vara allt från varannan helg till var fjärde helg eller mer sälllan. Delade turer kan också förekomma. Jag förstår att det kan vara knepigt att kombinera om man är ensamstående men om du blir erbjuden sommarvik och sen börjar komma med "krav" om vissa arbetstider kan ställa till det otroligt för arbetsgivaren.

• jezzy

Jag hade åtta kvällar, varannan helg och även delade turer på helgerna innan jag fick mitt andra barn.
    Det var på sex veckors schema.
    Så glad att jag hade min sambo. Svårt att pussla ihop annars.

• carbe

Det beror ju också på om man jobbat heltid. I annat fall så finns det pass man kanske börja senare.

• ninaaw
    carbe skrev 2011-03-26 10:26:04 följande:
    Det beror ju också på om man jobbat heltid. I annat fall så finns det pass man kanske börja senare.
    Vad ska jag säga när jag far på arbetsintervjun? Får jag be om att börja 7.30 tex?
    Och får jag be om att jobba lite mindre kvällar och helger.
    Och får jag säga att jag endast kan jobba 6 veckor i sommar - hela Juni och två veckor i aug?
    Vad får man säga och inte till en arbetsgivare utan att dom ska tycka att man är ovillig?
    Jag vill verkligen jobba, men det är så svårt att få ihop allt som ensamstående.
  • carbe

Säg att du är ensamstående, och får det svårt att gå ihop. Du kan ju säga att du kan börja tidigast 7.30. Och helst så lite kvällar och helger som möjligt. Sen får ju dom ta ställning om dom är intresserade eller inte. Påpeka att du verkligen vill jobba.

• kokos

En kväll i veckan och helgerna får man nog räkna med.... Men var uppriktig från början och sedan kanske du kan byta med någon något pass Det är jättesvårt att jobba inom vården med barn :-/ Sitter själv på en 100% tjänst som jag nog måste säga upp pga av dagistiderna

Jag håller tummarna att du får jobbet iallafall

• Lin80

På mitt jobb har vi ungefär 8 kvällar samt 2 helger på ett 5-veckors schema.
    Vi börjar ofta 7.30 på morgonen.

På veckorna jobbar heltiderna 12.30-21 oftast på kvällen, och 7-15 på dagen, med nån halvtimma/timmas variation.

På helgen finns det tre olika turer: 7-17, 12-21 eller delad tur (ca 7-12 ledig mitt på dagen, och tillbaka 17-21)

I vår kommun ligger heltidsmåttet på 37 tim/vecka när man jobbar inom vården.

• Livisu
    ninaaw skrev 2011-03-26 10:28:38 följande:
    Vad ska jag säga när jag far på arbetsintervjun? Får jag be om att börja 7.30 tex?
    Och får jag be om att jobba lite mindre kvällar och helger.
    Och får jag säga att jag endast kan jobba 6 veckor i sommar - hela Juni och två veckor i aug?
    Vad får man säga och inte till en arbetsgivare utan att dom ska tycka att man är ovillig?
    Jag vill verkligen jobba, men det är så svårt att få ihop allt som ensamstående.
    Jag har sommarjobbat inom vården. Problemet är att man oftast är 2 eller 3 på en avdelning som börjar samtidigt... Vid 7 löser man oftast av nattpersonalen och har överlämning med viktig information om hur natten har varit. Den infon bör du ju ta del av, för att kunna ställa frågor osv. Jag tror det beror på arbetsplatsen vilken flexibilitet som finns... På ett ställe där jag jobbade hade vi rapport/möte från 7 till 7.30. Oftast har det ju inte hänt nåt på natten så mycket av detta möte blev allmänt prat =) Visst, chefen kanske inte vet detta, men du kan ju fråga hur tidigt de brukar starta morgonarbetet. Direkt vid 7 eller efter lite morgonkaffe....?
  • Dr Mupp

Arbetstiderna varierar ju massor. På det boeendet där jag jobbade hade vi speciell nattpersonal så de som jobbade dag behövde aldrig jobba natt. Däremot en hel del kvällspass.

Normala arbetspass var 7-16 eller 14-22 för dem som jobbade heltid eller iaf hela dagar. Sen hade vi deltidare som tex gick 6-12 Vi hade alltid en som började 6 för att ta emot nattpersonalens information och koka gröt.

If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
Svar på tråden Arbetstider ("vanligt schema") inom vården, speciellt äldreomsorgen?