• kattengustav

Kramper i magen

Hej

Födde en dotter natten till i torsdags. Nu har jag fruktansvärda kramper i magen som väldigt stark mensvärk. Tänkte bara höra om någon vet hur länge detta sitter i? Vad kan man göra åt det, har provat alvedon som inte funkar så jätte bra.
    Tacksam för snabba svar.

• Svar på tråden Kramper i magen
  • Aanja

Hej och grattis!
    Jag tror att det är eftervärkar du har, som man får när livmodern drar ihop sig. Det kan kännas nästan som riktiga värkar. Nu är jag ingen expert men dom kan nog komma under 1-2 veckors tid efter förlossningen. Jag tror inte du kan göra så mycket mer än att ta alvedon. Men ring till förlossningen och fråga om du är orolig.

• kattengustav
    Aanja skrev 2011-03-26 07:55:03 följande:
    Hej och grattis!
    Jag tror att det är eftervärkar du har, som man får när livmodern drar ihop sig. Det kan kännas nästan som riktiga värkar. Nu är jag ingen expert men dom kan nog komma under 1-2 veckors tid efter förlossningen. Jag tror inte du kan göra så mycket mer än att ta alvedon. Men ring till förlossningen och fråga om du är orolig.
    Tack, nä orolig är jag inte, gör bara så fruktansvärt ont så jag kan knappt göra nått och har en 3 åring som kräver massor av mig just nu.
    Mina fötter har svullnat upp också så jag får knappt på mig skorna, är det nått som också kommer efteråt? Kommer inte ihåg att jag hade det så här med första dottern.
  • Mooas

Grattis!
    Ja så blev det för mig med, både hemsk "mensvärk" och svullna fötter. Eftervärkar fick jag förklarat. Lustigt med svullna fötter för var inte svullen direkt under graviditeten.... Men det tog nog runt ca 2 veckor sedan gick det över.

• RosaNapp

Den största nackdelen med ev är att dom tenderar att bli värre för varje barn... Men du kan ta alvedon, det går inte över i bröstmjölken (om du nu ammar vs).

Varm vetekudde eller en varm dusch hjälper också. 

• RosaNapp

Du har ju provat alvedon, där får jag för att jag läste slarvigt

Det som fungerat för mig är att ta alvedon regelbundet, inte när jag kännt att det varit på väg. Jag har i princip bara haft ont när jag ammat (vilket ju är förklarligt, hormonerna gör att livmpdern drar ihop sig, man får ont) och det har inte hjälpt att ta alvedon en liten stund innan bara (fö vet man ju inte när det är dags att slänga fram bröstet alla gånger när dom är så små heller ). 

• frukarlssonn

Låter som eftervärkar och som föregående skriver så blir de tyvärr värre efter varje barn man fött. Efter mitt första barn hade jag inte alls mkt, nu hade jag som stark mensvärk i en veckas tid iaf.

Iprén kan man oxå ta men man ska va mer restriktiv med det. Du kan ta det vid ngt enstaka tillfälle.

Olivia 090610 ~ Freja101020
  • frukarlssonn

Grattis till dottern glömde jag säga

• kattengustav

Tack för alla tips. Ja, värst är det när jag ammar, men det är även när jag inte gör det. Får hoppas det går över snart då. Jag ska inte ha fler barn nu så då behöver jag inte känna så här då:).
    Nä, jag var inte heller svullen under graviditeten, det kom igår kväll som jag tänkte på det. Får ta alvedon lite oftare då.

Någon som har nått förslag på vad man kan göra mot såriga bröstvårtor som man får när man ammar?

• RosaNapp
    kattengustav skrev 2011-03-26 08:59:27 följande:
    Tack för alla tips. Ja, värst är det när jag ammar, men det är även när jag inte gör det. Får hoppas det går över snart då. Jag ska inte ha fler barn nu så då behöver jag inte känna så här då:).
    Nä, jag var inte heller svullen under graviditeten, det kom igår kväll som jag tänkte på det. Får ta alvedon lite oftare då.

Någon som har nått förslag på vad man kan göra mot såriga bröstvårtor som man får när man ammar?
    Lufta och smörj med bröstmjölk. Finns väl krämer också, men jag har klarat mig bra utan.
  • kattengustav
    RosaNapp skrev 2011-03-26 09:42:26 följande:
    Lufta och smörj med bröstmjölk. Finns väl krämer också, men jag har klarat mig bra utan.
    Ok, tack. Känns som att man är nybörjare fast man gjort det en gång för 3 år sedan:). Ja, jag har någon salva som jag smörjt med nu. Men jag vill ju inte sluta amma heller, för det är så mysig stund och jag vill inte sitta med en flaska redan. Räcker med vällingen sen.
  • frukarlssonn
    kattengustav skrev 2011-03-26 09:44:26 följande:
    Ok, tack. Känns som att man är nybörjare fast man gjort det en gång för 3 år sedan:). Ja, jag har någon salva som jag smörjt med nu. Men jag vill ju inte sluta amma heller, för det är så mysig stund och jag vill inte sitta med en flaska redan. Räcker med vällingen sen.
    Sen är ju såren värst i början med. Bröstmjölk är nog det som funkat bäst här. Och luftning Sen använde jag bröstnapp ett tag när såren va outhärdliga med första dottern. Då fick vårtorna chansen att vila och sen frsvann såren.
  • skånegås

Under amningen har jag alltid haft skitont de första 10 dagarna, men sen har det gett med sig. Det viktigaste är att se till att barnet har rätt tag, alltså hela vårtgården i munnen... lufta och smörj. har också sett att man kan smörja med Xylocain, bedövningssalva om det gör för ont (men torka av innan amning).

Jag hade eftervärkar först med andra barnet. Det var fruktansvärt, man låg ju och grät. Fick något på förlossningen som hjälpte, vet inte vad, men har hört andra kombinera ipren och alvedon. Ring förlossningen och fråga. Med tredje barnet var det inget som hjälpte... Den här gången har jag tänkt prova TENS-apparaten jag lånat och hoppas det funkar. Tycker själv eftervärkarna är värre än förlossningsvärkarna. mina har ibland hållt i sig 10 min så det är inget jag ser fram emot

• kattengustav

Tack för alla tips. Barnmorskan som gjorde PKUtestet idag kollade så hon sög rätt och det var inga problem sa hon. Ja, man brukar ju få ont i början eftersom att bröstvårtorna inte är vana vid det. Och jag kommer ihåg från när jag ammade dottern att det gjorde så ont att jag grät i början, men det blir ju en vanesak med. Så jag kämpar på och mjölk har jag i överflöd.

Svar på tråden Kramper i magen