• Mammatill2hjärtan

Fodrat regnställ eller jacka med överdragsbyxor (dagis)

Jag och gubben kan inte komma överens om va vi ska köpa till sonen :P
    Jag vill köpa jacka med överdragsbyxor med hängslen. han har ofodrade regnkläder på dagis redan.
    Dock så va vi på ett ställe där didriksons fodrade regnställ skulle va så bra och han fastna med en gång.
    jag tänkter på sonen att han inte ska dö av svettnedslag nu när de börjar bli varmare ute. han är jätte varm och svettig sen innan och blir de även när han springer runt på dagis.
    Men hon sålde in det så bra till sambon så han vägrar nästan lyssna på mig och tänker enbart på att han ska va TORR. jätte bra!
     men han tänker inte på att de blir varmare och att han inte kommer kunna använda det så länge.
    Så hur hade ni gjort? gått med på att köpa det och visa honom att nästa månad får vi köpa ny jacka me överdragsbyxor och lägga undan det andra eller ska jag stå på mig och vi köper det som jag tänkt?

tacksam för råd och tips :)

• Svar på tråden Fodrat regnställ eller jacka med överdragsbyxor (dagis)
  • lindalake

vi har skalkläder från polarn o pyret, inget regnställ. Det är kanon och barnen kan ha dem under sommaren också utan att svettas ihjäl

• Sessilou

Vår son är 18 månader o precis börjat på fsk.

Vi vill inte lägga ner tusenlappar på ytterkläder som används under kort säsong.
    Vi köpte sån tunnare jacka på LIndex (299 kr) och överdragsbyxor(199kr tror jag)  där oxå.

Överdragsbyxorna har 10000mm , alltså samma som pop tror jag. Dessutom förstärkta på knäna och reglerbara i midjan.

Sen får han ha fleecetröja alt tjocktröja under när det behövs. Och så ska jag köpa fleecebyxor.  
    Vanliga galonisar o regnjacka har han på fsk om han skulle få för sig att sitta i en vattenpöl. För jackan tror jag inte håller måttet om det ösregnar. Då är dem iof ändå inte ute!

Sen köpte jag en fodrad fleecejacka på second hand för nån 50-lapp...får se vad dem på fsk tycker e  smidigast.

Jobbar själv på fsk..och visst, fodrade regnkläder e smidigt, men bara under en sån kort period. Skulle aldrig lägga ner pengar på nya såna kläder. Barnen blir sjukt svettiga.
    Lättare då att han fleecetröja under, och sen om solen tittar fram, kan dem bara ta av sig jackan .

Less is more=)
  • Mamma och Fru

Skulle aldrig köpa fodrade regnkläder till mina barn, det blir svettigt och andas inte samt att risken är stor att regnkläderna möglar om det blir blött på insidan (svett eller väta utifrån).
    Brukar lukta unket!! Samma med fodrade galonvantar...
    Hellre ofodrat regnställ med separat fleeceställ under, men ännu bättre med bra skalkläder som andas och är vattentäta!!

• mammaspojkar10

fodrat galonställ är kanon när det är blött uta för vanliga överdragsbyxor skyddar inte mot vatten, brukar vi ta på barnen på förskolan just denna tiden när all snö ska smälta bort.
    Överdragsbyxor o jacka kan vara smidigt till hösten däremot för när våren väl är på väg så går det rätt snabbt tills det blir varmt!

• Beetle
    mammaspojkar10 skrev 2011-03-28 08:50:17 följande:
    fodrat galonställ är kanon när det är blött uta för vanliga överdragsbyxor skyddar inte mot vatten, brukar vi ta på barnen på förskolan just denna tiden när all snö ska smälta bort.
    Överdragsbyxor o jacka kan vara smidigt till hösten däremot för när våren väl är på väg så går det rätt snabbt tills det blir varmt!
    Klart överdragsbyxor håller tätt. Bara man köper såna med hög vattenpelar (ca 10 000) så kan de sitta i vattenpölar utan att bli blöta.
  • Mamma och Fru
    Beetle skrev 2011-03-28 08:58:12 följande:
    Klart överdragsbyxor håller tätt. Bara man köper såna med hög vattenpelar (ca 10 000) så kan de sitta i vattenpölar utan att bli blöta.
    Instämmer!!! Barnen har skalbyxor alt skaloverall och är aldrig blöta under, trots det droppar om kläderna efter nga timmars lek i vatten!!
  • gryning2

Min son är inte den mest aktiva typen utan han sitter gärna still på rumpan och gräver långa stunder när de är ute. Så för honom är fodrad fleece faktiskt jättebra, han har aldrig varit svettig i de kläderna. Så man får nog se vad det är för typ av barn man har. Han måste vara ganska tjockt klädd annars börjar han genast klaga att han fryser.

Mamma till H född 071017 och Bönan BF 110624
  • Beetle
    gryning2 skrev 2011-03-29 08:06:46 följande:
    Min son är inte den mest aktiva typen utan han sitter gärna still på rumpan och gräver långa stunder när de är ute. Så för honom är fodrad fleece faktiskt jättebra, han har aldrig varit svettig i de kläderna. Så man får nog se vad det är för typ av barn man har. Han måste vara ganska tjockt klädd annars börjar han genast klaga att han fryser.
    Absolut! Hur man klär sitt barn handlar helt om huruvida det är en "klättrare" eller "grävare" (definationer från någon bok eller artikel som jag inte kommer ihåg men som var väldigt bra).

En grävare sitter mest still och behöver då oftast varmare kläder än för en klättrare. Fodrad galon kan troligtvis fungera finfint. (jag har inget grävarbarn så jag har ingen egentlig erfarenhet).

Funktionskläder är inte lika viktigt som hos grävaren som hos klättraren, dvs ett mer aktivt och rörligt barn som ena sekunden kan soringa runt och svettas och nästa sitta stilla och gräva lugnt. Till detta barn ör det viktigare att satsa på material som ull som inte kyler när det blivit blött (svett tex) och material somm andas och släpper ut fukten (inte galon). Då passar det perfekt med ett ullunderställ/mellanlager tex Polarn o. Pyrets Ullfrotté under en skaljacka och byxa med hög andningsförmåga och vind och helst vattentät. Då är man rustad för vår-vinter och höst.
  • Beetle
    tinaaaaaa skrev 2011-03-29 08:09:21 följande:
    skalbyxor? vad menas?
    Skalbyxor är ett tunt ytterlager som skyddar mot smuts och väta. Det finns i olika funktioner och prisklasser och ska optimalt vara vattentäta och andas. Tex Polarn o. Pyrets skalbyxor www.polarnopyret.se/sv/Admin-Pages/Enova/Produktvisning/&colorid=3456044&sectionid=clothes&subsectionid=outdoors
    Det finns också skaljackor och skaloveraller.
  • tinaaaaaa
    Beetle skrev 2011-03-29 08:39:53 följande:
    Skalbyxor är ett tunt ytterlager som skyddar mot smuts och väta. Det finns i olika funktioner och prisklasser och ska optimalt vara vattentäta och andas. Tex Polarn o. Pyrets skalbyxor www.polarnopyret.se/sv/Admin-Pages/Enova/Prod...
    Det finns också skaljackor och skaloveraller.
    aha tack:)
  • alvide

Dock finns det skalbyxor som bara är vindavisande och skalbyxor är inte likamed vind- och vattentätt. Skalbyxa betyder samma som överdragsbyxa dvs något att dra över kläderna.
    Minst 10000 vattenpelare bör det vara för att de ska fungera som regnkläder.

• tinaaaaaa

kan man se på kläderna står det någonstans om det är minst 10000 vattenpelare?

• alvide
    tinaaaaaa skrev 2011-03-29 09:59:34 följande:
    kan man se på kläderna står det någonstans om det är minst 10000 vattenpelare?
    Oftast tyvärr inte. Man behöver vara lite påläst.
    Man får skriva att ett plagg är vattentät redan vid 2000 vattenpelare. Då tål den lite regn en kort stund, sen läcker det igenom. Så det är väldigt missvisande.
    Många butiker säger oxå att 5000 vattenpelare räcker gott och väl. Men det räcker inte för våra barn. Sitter ett barn med knäna på blöt mark så blir det stort tryck på tyget och då behövs 10000 vattenpelare för att vara säöker på att det inte har pressats igenom vatten.
  • Beetle
    alvide skrev 2011-03-29 10:02:57 följande:
    Man får skriva att ett plagg är vattentät redan vid 2000 vattenpelare. Då tål den lite regn en kort stund, sen läcker det igenom. Så det är väldigt missvisande.
    Många butiker säger oxå att 5000 vattenpelare räcker gott och väl. Men det räcker inte för våra barn. Sitter ett barn med knäna på blöt mark så blir det stort tryck på tyget och då behövs 10000 vattenpelare för att vara säöker på att det inte har pressats igenom vatten.
    Exakt. Lindex har 10 000 i år har jag sett men vet inte hur de är. Pop har vi använt och med de kan man sitta i vattenpölar utan att bli blöt
  • tinaaaaaa
    alvide skrev 2011-03-29 10:02:57 följande:
    aha. tack:)
  • sarsparis

Själv föredrar jag fleecefodrat galonställ till sonen. Han blir inte alls svettig i den. men vi har ändå fix skaljackan och deras billigaste vattenavvisande överdragsbyxor som han har på sig när det andra stället är för varmt. Är det ritkigt blött ute har han ändå galonbyxor på sig.

• AW76

Jag skulle inte köpa fleecefodrat regnställ i början på april. Argumentet? Det har du redan i din ts. Det blir för VARMT! Ok, det beror givetvis på var man bor. Vi bor i Stockholm, men jag misstänker att även i norr så värmer vårsolen på bra nu.

Sen är det väl beroende av märken, men jag är inte alls impad av fleecefodrat faktiskt. Hade en fleecefodrad överdragsbyxa från Lindex, men det var snarare så att den sög åt sig fukt. Fleecefodret inuti var alltid fuktigt efter användning och tog lång tid att torka! Ingen hit!

• Busbellan

Jag hade absolut valt skalkläder! och då vattentäta såna. Vi har både från pop och Lindex/fix och båda håller precis lika tätt. Overallen från pop tycker jag är oslagbar till mindre barn och till de större gillar jag fix eftersom modellen på deras byxor är bättre än pop:s (enligt mig )

Fix får du jacka för 399 kr och byxor för 299 kr så det är ju billigt också

Mamma till Nora, August och Ella
  • 201201232

Fleecefodrat är hemskt att torka när man har en unge som blöter ned sig. Det spelar inte någon roll vilken vattenpelare det är på plagget när det blir blött i gummistövlarna till och med, men ett par skalbyxor torkar bra mycket snabbare än vad ett fleecefodrat galonställ någonsin kan göra. Fleece kan till och med börja mögla om det torkar för långsamt så det måste vändas ut och in och torkas snabbast möjligt på bästa sätt.

Svar på tråden Fodrat regnställ eller jacka med överdragsbyxor (dagis)