• mandelmamma

1 tsk = 5 ml??

Antingen har jag små teskedar och små matskedar, eller så har jag missuppfattat något. Jag har nämligen levt i tron att en tesked motsvarar fem ml. Jag pratar om rymdmåttet tesked, förkortat tsk, som jag antagit motsvarar (mer eller mindre) storleken på kaffeskedarna hemma. Om det stått en tesked salt eller socker i ett recept, så har jag använt en tesked (alltså en liten sked) till att måtta med. Så hur förvånad blev inte jag då jag upptäcker att 5 ml får inte ens plats på min allra största matsked hemma.

Varför startar jag en tråd om detta? Jo, min dotter erhåller kosttillskottet "Eskimo Kids" och på flaskan står att dagsdosen är en tesked. Då jag använder en spruta för att dosera med, som jag sprutar in i hennes mun, funderar jag på huruvida jag överdoserat eller om det på flaskan verkligen avses tesked som i rymdmått och inte kaffe/tesked.

Hoppas att någon kan reda ut begreppen åt mig, tack på förhand.

• Svar på tråden 1 tsk = 5 ml??
  • crossfit

Ja, en tsk är 5ml. En msk är 15ml. Men skedar som man äter med kan ha vilka mått som helst. De är inte avsedda att mäta med bara att äta med.
    Tidigare använde man även måttet kaffe kopp. Detta mått har inte översatts till ml-storlek utan ersatts av dl-måttet. Kaffekoppar och skedar har olika storlekar och är dåliga som mått.

• Tesssy

Du ska inte anvanda kaffeskeden for olika kaffeskedar rymmer olika. inte latt alltid. kan trosta dig med att min sambo trott samma sak som du tills haromdagen nar jag sag honom matta med en vanlig sked. funkar inte. konstigt att dom inte kunde komma pa andra namn an tesked och matsked pa matten dock Flört

• mandelmamma
    Tesssy skrev 2011-03-26 09:57:03 följande:
    Du ska inte anvanda kaffeskeden for olika kaffeskedar rymmer olika. inte latt alltid. kan trosta dig med att min sambo trott samma sak som du tills haromdagen nar jag sag honom matta med en vanlig sked. funkar inte. konstigt att dom inte kunde komma pa andra namn an tesked och matsked pa matten dock Flört
    Tack vad gullig du är!! Man känner sig som ett fån, och jag skapade ju inte denna tråden för att framställa mig själv som en idiot, utan mer för att jag faktiskt blev förvånad över hur mycket det skiljer på en  tesked som rymdmått, och en liten sked som man använder för att röra i koppen med. Jag trodde att det skulle diffa 1,5-2 ml högst men jag verkar ha små skedar hemma
    Och jag trodde såklart inte att alla skedar i hela världen är stöpta i samma lilla form, men som sagt så blev jag förvånad över att det skiljer så mycket.

Svar på tråden 1 tsk = 5 ml??