• eynelly

Hur sent får en dörrknackare komma? snabba svar...

Hur sent får en dörrförsäljare komma och knacka dörr på kvällarna?
    En kompis chef påstår att man kan knacka fram till 22, men då blir folk förbannade och smäller dörren i ansiktet på en.
    Fins det någon "lag/regel" av något slag?
    Jag har för mig att det är fram till kl 21 på vardagar... har jag fel?
    (Snabba svar önskas, då hon ska ha möte med chefen om ett par timmar) 

• Svar på tråden Hur sent får en dörrknackare komma? snabba svar...
  • Sephrenia

Kan bara tala för mig själv att jag inte öppnar dörren för okända människor efter 20:30, men det är ju jag.

• 201201232

Jag öppnar inte dörren för okända människor överhuvudtaget, men det borde finnas en lag som säger senast kl. 18.

• Pappa G

Jag störs av att någon kommer efter kl 19 måndag-torsdag. Fredag inte efter 17.
    Inga besök överhuvudtaget på helger. I synnerhet söndagar.

• Ridmi

all försäljning vid dörr ska informeras via brev ett antal dagar före besök.
    Då kan det väl vara lämpligt skriva ut en tid när besöket kommer ske.
    Men hos mig är inga försäljare välkomna, jag bits

• Nyfiken gul

jag har jobbat som telefonförsäljare och vi fick inte ringa senare än till 21.

själv blir jag förbannad om det kommer påskkärringar eller brödförsäljare efter kl 20 på kvällen. Då vill jag vara ifred. Då sover minsta barnet och jag vill ha lugn och ro.

kommer det plöstligt nån och knackar på dörren som inte ringt före får dom givetvis komma in men då pratar jag om folk jag känner.

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • mimamima

Vet inte om det finns ngn allmän regel, kan tänka mig att det är olika för olika företag. Men jag personligen vill inte ha nån försäljare här efter 19 tiden.... Egentligen ingen alls, men men det är ju svårt att välja!

• Sephrenia

Nja ska jag vara ärlig, är det ingen jag inte känner utanför dörren öppnar jag nästan aldrig ^^

• Mint

Jag skulle inte heller öppna men jag skulle se det som rent oförskämt om de ringer på efter kl 19.

• k girl

Jag har varit med om folk (både försäljare och Jehovas) som har klivit rakt in i vårt hus! Samtliga gånger har min son, eller jag och min son tillsammans, legat och sovit och jag har alltså skitit i att det knackat på dörren. Brukar ha dörren olåst - våra grannar är alltid välkomna - men jag blir ju mörkrädd över att det inte finns någon sorts mental spärr mot att gå in, oinbjuden, hos främlingar eller för all del att knacka på hos främlingar sent på kvällen.

• Sephrenia
    k girl skrev 2011-03-26 12:45:44 följande:
    Jag har varit med om folk (både försäljare och Jehovas) som har klivit rakt in i vårt hus! Samtliga gånger har min son, eller jag och min son tillsammans, legat och sovit och jag har alltså skitit i att det knackat på dörren. Brukar ha dörren olåst - våra grannar är alltid välkomna - men jag blir ju mörkrädd över att det inte finns någon sorts mental spärr mot att gå in, oinbjuden, hos främlingar eller för all del att knacka på hos främlingar sent på kvällen.
    Hade någon gjort så hemma hos mig hade dom nog inte vart så överdrivet hela, rädlsan hade sprungit före tanken.
  • Fyrbarnsmorsa

Har själv arbetat med intervjuer och jag skulle verkligen inte ha ringt någon efter kl 19 på kvällen och inte helgkvällar.Just av anledningen att jag har barn själv och tänker att har man det så är det oftast kvällsfika,välling och läggning den tiden och sen vill man som förälder ha lugn och ro.

• Livisu
    201201232 skrev 2011-03-26 10:41:24 följande:
    Jag öppnar inte dörren för okända människor överhuvudtaget, men det borde finnas en lag som säger senast kl. 18.
    18? Då är ju folk som slutar 17.00 knappt hemma...
  • jassikan

Så vitt jag vet finns det ingen lag eller regel som reglerar detta. Men en del företag har säkerligen en policy.

I övrigt borde sunt förnuft gälla. Ringer det på dörren efter 21 utgår jag från att det är någon vi känner, känns inte ok om det skulle vara en försäljare. Och det har aldrig hänt att det varit en försäljare, så vitt jag kommer ihåg så har vi inte haft några försäljare efter 20.
    Vi har ofta olåst dörr och det har aldrig hänt att någon försäljare bara klivit in.

• MajaVira

Senast 20.00 tycker jag, men även det kan vara för sent för en småbarnsförälder som antingen precis har lagt barnen eller är mitt uppe i godnattsagan..

• MajaVira

Glömde skriva att jag skulle blivit extremt förbannad om någon ringt på dörren kl 22.00! Det är absolut inte okej.

• älskarlivet81

Vi fick någon som ringde på vid 20-tiden häromdagen.. Kan säga att hade vår dotter vaknat (hon vaknar ibland av dörrklockan även om hon inte är känslig i övrigt) så hade jag skällt ut honom efter noter!

• 201201232
    Livisu skrev 2011-03-26 12:55:29 följande:
    18? Då är ju folk som slutar 17.00 knappt hemma...
    Sant, men mina kvällar är heliga. 
Svar på tråden Hur sent får en dörrknackare komma? snabba svar...