• Anonym

för hur mycket får era barn i present? & kalas...

min son fyller 5år snart, och jag har under 3månader inhandlat presenter
    för att jag ska ha råd.
    förra året hade jag inga pengar och han fick bara små billiga saker, hade dåligt samvete.
    men vad gör man när man är fattig?

detta året känner jag mig nöjdare med mina köp, även om lite har varit pang priser på BR så är de ändå saker som jag hade velat ge honom.

har fått ihop 8presenter för 490 kr, är det lite?
    hur mycket får era barn i födelsedagspresent?

det är så jobbigt när ens bekantskapskrets kan ge sina barn saker i överflöd, barnen är så bortskämda med va de får.

jag är ensamstående med 2barn, och även dom. men skillnaden är att jag har inga föräldrar som står med plånboken när jag har noll på kontot. jag har ingen stor familj heller som kan skämma bort mina barn med massa saker.

inte ens jag själv får något när jag fyller år.

det känns lite orättvist när alla rabblar upp va de får och va deras barn har fått.

och hur gör man när barnen blir bjudna på kalas?
    då kan de inte få gå, för man har inte råd att köpa present till den som fyller år.
    för hur mycket förväntas man ge till en som e runt 5år i present när man går på kalas?

• Svar på tråden för hur mycket får era barn i present? & kalas...
  • Anonym

Strunta så mycket vad andra kan ge och ger. Som du säger de barnen är bortskämda och hur kul är det att de saker då? Klart att du inte ska gå till div släktingar för att ha råd. Är du nöjd för vad du ger och ger med kärlek så lär dina barn bli glada för vad de får oavsett kostnad. Sen kan du som jag påtala för dina barn att snart fyller jag år kan ni kanske göra ett halsband på dagis, sist fick jag en duk med potatistryck och ett armband i julklapp. Nu fyller jag om 1v och då har sonen gjort ett pärplattekarottunderlägg och dotterna en vävmatta som mormor ska slå in i morgon så jag inte får se innan.

• MoonFlight

Min grabb fyller 5 idag och han skall få:
    1 piratskepp (195 kr inte bästa kvalitén kanske men han är 5 och kommer troligen förstöra den förr eller senare oavsett om den kosta 200 eller 600)

3 paket Vikinggubbar (rea barnens hus 25 kr/st)

3 dvd filmer (media markt 29 kr samt 2 för 99)

Dottern fick välja ett paket och valde fiskset på barnens hus för 49 kr som hon visste storebror ville ja.

Några tröjor med favorit tryck Kanske 100-200 kr.

Känner oss jättenöjda med detta och vet att det är saker han kommer bli glad för. Priset spelar väl mindre roll bara dom blir glada.

• Leija

Skit i vad det kostar, så länge det är saker du tror barnet kommer gilla kvittar det väl om en grej kostar 150 eller 2500?
    Jag har alltid köpt det jag känner för, ibland lite dyrare o ibland lite billigare.
    Finns det på rea köper jag självklart där, billigt är ju trevligare för min plånbok :o)

• Kimona

Oh herregud jag har nog inte fått saker för så mycket pengar av mina föräldrar ens vid födelsedag + jul :O

• Jessa med 3

Kalaspresent behöver inte vara så dyr heller - 50-100 kr är ganska normalt.

• 73malin

Spelar eg. ingen roll! Alla ger ju utifrån vad man har råd med.
    Vi brukar ge runt 2000 per barn, fast i år blev det nog lite mer för dottern samlade pengar till en laptop och saknade nog 1500 så då sköt vi till det med.

• Anonym

okej

men hur mycket är rimlgit att ge om man går på barnkalas??

är 50kr för lite? när behöver man inte skämmas? 

• Kimona
    Anonym skrev 2011-03-26 15:04:35 följande:
    okej

men hur mycket är rimlgit att ge om man går på barnkalas??

är 50kr för lite? när behöver man inte skämmas? 
    Jag gav bort för 50-lappen när jag var liten. Något som var poppis då var små glasfigurer och de kostade en tia styck så då köpte man fem st.

Man kan allt komma billigare undan också men nån kul målarbok och pennor till eller nåt
  • Anonym

Hysterin med att toppa varandra är mycket beklaglig tycker jag man ger väl efter vad plånboken har att erbjuda, jag ger för ca 2500 per barn när de fyller år. När de går på kalas brukar jag ha ca 100kr som gräns det är lagom.

• Anonym

50 kr räcker gott och väl för det blir en del pengar om de har fler kompisar. Vet du att det är några som de blir bjudna till år efter år så hansla på rean och spar

Svar på tråden för hur mycket får era barn i present? & kalas...