• Hagi

smal häck....och vad krävs för underlag?

hej

Vi planerar att sätta häck...ska försöka förklara bra men inte så enkelt...
    vi ska plantera den intill vår stenaltan...hur mycket jord behöver man...rötterna kan ta sig ner i marken men det är främst i planteringsjorden...om ni förstår vad jag menar..mest sand, sten o grus i botten antar jag.
    TAr sig en häck i bara planteringsjord?....har tänkt oss en Avenbok..den känns som om den är smal och inte tar för mycke plats på bredden...
    har ni annat förslag? bra om den kan bli ett par meter hög i allafall....  

• Svar på tråden smal häck....och vad krävs för underlag?
  • zygoma girl

Vi har en avenbokshäck och grävde en ränna som var kanske 4 dm bred och lika djup och fyllde upp med planteringsjord. I övrigt har vi rätt tung lerjord.

I detta litade vi helt på grannen som vi delar häcken med, han är fd trädgårdsmästare och menade i att rötterna helt enkelt fick leta sig fram bäst de ville när planorna väl etablerat sig.

Ofta behöver man inte byta ut all jord utan kanske blanda upp den med köpt jord, kompostjord, grov sand eller vad som nu förbättrar den jord man har.

• hymafr

Jag har planterat en ligusterhäck runt altanen. Det kanske kan vara svårt och tar tid för den att bli två meter hög, men den kan hållas väldigt smal. (Men måste ni verkligen ha den två meter hög?)

Jag hade planeringsjord uppblandat med lerjord och i botten småsten (8-16 mm tror jag).
    Jag grävde väl cirka 30 cm brett och ungefär lika djupt.

Svar på tråden smal häck....och vad krävs för underlag?