Funderingar om att vara au pair i USA eller hitta på nåt helt annat... (långt)
Jag har alltid velat resa utomlands och uppleva nåt nytt, men har aldrig tagit mig i kragen och farit iväg. Nu i höst blir jag färdig med min universitetsutbildning, och tänkte då passa på att åka iväg ett tag, eftersom chansen att få ett jobb relaterat till min utbildning inte är så höga just nu.
Till saken hör också att jag har inte bara mig själv att ta hänsyn till, utan även min fästman. Han blir klar med sin utbildning efter jul, så jag tycker att det skulle passa bra att åka iväg och komma hem ungefär när han är klar, så kan vi söka jobb gemensamt (alltså gemensamt på det sättet att vi diskuterar vart i Sverige vi kan tänkas vilja bo i förhållande till vart det finns jobb, för förmodligen måste vi flytta). Både han och jag tycker att tre månader vore en lagom tid för mig att vara borta... kortare tid hinner man inte så mycket på och går det längre tid blir det för jobbigt att vara ifrån varann (fast det kommer nog att bli jobbigt ändå , och sen har vi ju livet här hemma att tänka på också.
Nu till frågan om vad jag ska hitta på? Jag har funderat på volontär eller au pair. Jag gillar barn, men har inte så mycket erfarenhet egentligen (har suttit lite barnvakt och sommarjobbat några veckor på dagis). Problemet med att vara volontär är att man får ju betala i princip allting själv, något som kändes ganska tungt för min ekonomi just nu. Är man au pair får man ju inte mycket betalt, men i alla fall en liten slant.
Jag kan tänka mig att åka nånstans i Europa eller kanske Nordamerika. Problemet om man ska vara au pair i USA lagligt är att man måste gå via en förmedling och vara borta 12 månader (vilket inte är ett alternativ för mig). Jag vet att man kan åka till USA tre månader på ett "turistvisa" och att det är relativt vanligt att au pairer gör det, men jag får olika uppgifter från olika håll. Vissa säger att det är riskfritt att göra på det sättet och vissa andra att det är riskabelt, för att man kan åka fast.
Jag vet att det finns flera här inne som bor/har bott i USA. Det kanske finns nån som har varit au pair i USA (lagligt eller olagligt) till och med. Jag skulle uppskatta om någon kunde svara på vad man egentligen ger sig in på om man åker dit på turistvisa och jobbar som au pair?
Nu är det ju inte bara USA jag är intresserad av, men jag har varit till många länder i Europa men inte till USA, så det skulle vara en spännande upplevelse. Jag har försökt läsa in mig på vad som gäller om man ska vara au pair i Europa utan att gå genom en förmedling, och om jag förstår saken rätt ska det inte vara några problem om det gäller ett annat EU-land?
Jag skulle jättegärna ta emot tips och råd om hur det är att vara au pair eller volontär i allmänhet, oavsett vart i världen det gäller.
Vad finns det för seriösa volontärsorganisationer om man vill jobba med miljö?
Så, en sammanfattning till slut:
*Vad finns det för risker att åka till USA tre månader och jobba olagligt som au pair?
*Vilka regler gäller i Europa om man vill vara au pair tre månader?
*Allmänna tips och råd om att vara volontär/au pair?
*Tips på volontärorgansiationer där man kan jobba med miljö
Tack alla som har orkat läsa ända hit
/Aleathiel