• Bäckis29

lufta röd babystjärt

Hejsan!

Min lilla flicka har fått en röd stjärt. Har förstått att det bästa mot det är att lufta stjärten ofta. Skulle behöva tips på hur ni andra luftar stjärten. Har ni bara en handduk om eller plastad frottè? Då det ska ammas och sovas mellan och mysas samt att det kissas och bajsas ofta. Hur gör man det på smidigast sätt? Är tacksam för alla tips. :)

• Svar på tråden lufta röd babystjärt
  • Medusan

Finns nog inte så mycket annat än att lägga typ plastad frotte under, det är så vi gör fast nu när bebis börjar rulla iväg blir det svårare men så länge de ligger där de ligger är det ju himla smidigt

Tänk också på att det kan vara kallt på golvet och att det inte bör vara dragigt där bebisen ligger.

• Novembermamma10

Plastadfrotte och en handduk över. 

Tokmamma bloggar
  • dripdrop

Testa byta blöja OFTA så fort du känner att bebis kissat o smörj även med zink så brukar det gå över rätt fort!

• Tow2Mater

Det bästa mot röd stjärt är en bar salva! Sen kan du ju använda luftning etc för att förebygga mera rödhet.

• HannaE

Babysimbyxor. Kisset rinner igenom men bajset hålls kvar i simbyxan. Det luftar igenom sådana byxor. Och plastad frotté under barnet såklart.

Man lever så länge man lär.
  • Miloxan

Kufta är bra för att förebygga röd stjärt men min upplevelse är att när rumpan väl är röd så dämpas och skyddas rumpan bäst med Silon salva (receptfritt på apoteket, svår att t vättta bort men med lite babyolja så går det bra). Silon är min personliga favorit men sen finns zinksalva (på affären), Inotyol och Behpanten (apoteket).

• EnAnka

För oss har det som fungerat bäst mot rö babyskjärt varit tygblöjor. Så fort det blivit engångs- någon längre tid (mer än något dygn)har den blivit röd och så fort vi har återgått har det blivit bra. Kan kanske vara något?

• Lapsang

min sons rumpa blev fin på bara en dag med Inotyol. annars tror jag mer på att lufta utan handduk över, så luften verkligen cirkulerar. Vi brukar låta honom ligga på skötbädden (som är på golvet, så han kan inte ramla av) och lufta. Såklart kissar han varje gång, men då slänger vi tygdelarna av skötbädden i tvätten och våttorkar badrumsgolvet där det kommit. lite meck, men det händer ändå var och varannan gång vi byter blöja, så är vana..

• Bäckis29

Hejsan! Tack för alla fina svar. Ska prova alla tips, Nu har vi bytt blöjor till Huggies, det hjälpte, sen all luftning såklart. Projekt nummer två är att skaffa tvättmaskin. Glad

Svar på tråden lufta röd babystjärt