• Morse

    "Alla människors lika värde" precis lika moraliskt förkastligt som rasism.

    I denna tråd kommer det användas en del begrepp som kanske inte alla är bekanta med, så jag börjar med att definiera deras innebörd (notera att dessa ord ibland definieras annorlunda men i denna tråd är det skrivna definitioner som gäller):

    Art(Specie): Gemensamt för djur som tillhört en viss art är att de kan kopulera/få avkomma tillsammans.

    Ras: Raser är grupper inom en art som skiljer mycket eller lite gentemot andra raser inom arten. Raser inom samma art kan fortfarande kopulera/få avkomma tillsammans.

    Rasism: Att genom endast se till en individs ras tillskriva individen ett visst värde eller vissa egenskaper.

    Speciesism: Att genom att endast se till en individs art tillskriva individen ett visst värde eller vissa egenskaper.

    Som ni ser är rasism och speciesism i princip samma sak, nämligen biologisk determinism. Man ser ej till individen och dess egenskaper utan ser
    till invdividens genetiska uppstättning.

    Så gott som alla människor är speciesister*. Alla människor är lika mycket värda säger man, men myggor brukar man inte se som lika mycket värda.

    Alltså tycker man en gravt handikappad och efterbliven (IQ 1) människa är mer värd än t.ex en ovanligt intelligent, frisk, empatisk hund (eller annat djur) som kan hjälpa samhället mycket mer genom  exmepelvis göra människor och andra djur glada, hitta narkotika, leda blinda m.m.

    Vad är då den moraliska skillnaden i att tycka att det finns ett egenvärde
    i att vara människa oavsett kapacitet gentemot att tycka att det finns ett egenvärde
    i att vara av t.ex vit hudfärg gentemot svart? Båda filosofiska ståndpunkter grundar i
    exakt samma sak: att det är den genetiska uppsättningen som spelar roll. Inte vad individer gör, känner, tänker.

    Borde man inte istället sätta ett värde på individer utifrån individernas handlingar, moral, intellekt och bidrag till världen?

    *(det uppenbara undantaget är om man faktiskt tycker alla insekter osv är lika mycket värda som människor, men eftersom människor omedvetet dödar småkryp så gott som varje dag borde det moraliska riktiga då vara att ta livet av sig för att rädda tusentals individer med samma värde)

    Hur länge kommer politiker se rasism som något hemskt och speciesism som något naturligt inom de förstår att det i grund och botten är exakt samma sak? Varför prata människovärde när man borde prata om individens värde?

    [Denna tråden är mest menat som ett tankeexperiment, jag håller inte ens med mig själv (känslomässigt) fast intellektuellt gör jag det.]

  • Svar på tråden "Alla människors lika värde" precis lika moraliskt förkastligt som rasism.
  • ThePointOfItAll

    Vem bestämmer i så fall vilka individer som ska värderas högre/lägre? Vem sätter normen i samhället? Eftersom moral inte är något statiskt och ser väldigt olika ut beroende på i vilken världsände du befinner dig på skulle kanske individers värde vara helt olika på olika platser.
    Du kanske ses som en viktig samhällsmedborgare i ditt hemland men som en parasit i en annan del av världen där andra egenskaper värderas?

    Hur skulle det funka praktiskt? Är det inte enklare att alla människor har ett värde i egenskap av människa, detta utesluter inte att man behandlar andra varelser med respekt(som man ofta gör i mer naturnära kulturer och som vi i väst ofta glömmer)?

  • En mamma06

    Du framför en intressant tanke men jag kan nog inte se ett moral/lagsystem som bygger på annat än allas lika värde, för precis som ThePointOfItAll skriver, vem bestämmer vilket värde var och en individ ska tilldelas? Hur vi värderar egenskaper och bedrifter varierar över tid och kontext. Upptäkten av DDT belönades ju till exempel med Nobelpriset, vilket nog inte hade hänt om upptäckten gjorts i dag.

    Den enda naturliga gränsen mellan vi människor och andra kan enligt min åsikt inte gå någon annanstans än vid arten. Artbegreppet har en klar definition (en hane och en hona kan föröka sig och få fertil avkomma), medan rasbegreppet har en mycket mer oklar definition och faktiskt främst används inom husdjursavel och växtförädling, alltså grupper som människan själv skapat inom vissa arter. Vad gäller arten människa så finns det  större variation inom grupperna vissa väljer att kalla raser, än mellan dem. Bara detta gör att i alla fall jag inte skulle vilja leva i ett samhälle som drar gränsen mellan vi och andra vid något så godtyckligt som ras.

    För mig går gränsen självklart vid arten människa, alla människor är födda med ett egenvärde och varje människas rätt till liv och värde är oinskränkbar. Sedan kan man diskutera huruvida andra arter och naturen i sig har ett egenvärde. I någon mån anser vårt samhälle att det är så eftersom vi lagsiftar mot djurplågeri och för naturskydd.

Svar på tråden "Alla människors lika värde" precis lika moraliskt förkastligt som rasism.