• dilsan

Ingen ÄL trots Pergotime... orolig :-( kan sprutor funka?

Hej!

Jag slutade efter ca 10 års pillerätande med mina p-piller för cirka 7 månader sen. Har sedan dess inte fått mens och alltså heller ingen ägglossning. Min gyn säger att det beror på min "hormonsammansättning", men det är inte PCO. Och att det inte har något med p-pillerna att göra. Jag hade regelbunden mens i flera år innan jag började med p-piller, men det är ju länge sen nu...

Jag har fått prova en dubbelkur med pergotime med den hände ingenting, inga ägg blev över 10mm. Så gyn sa att jag inte är mottaglig mot pergotime. Ska snart börja med sprutor, menopur.

Men jag är så orolig. Är det stor risk att det inte funkar med sprutor heller? Isåfall funkar ju inte IVF heller så då är det ju rätt kört... Jag börjar bli rädd att jag inte kan få barn. Någon som har varit med om liknande? tack!

• Svar på tråden Ingen ÄL trots Pergotime... orolig :-( kan sprutor funka?
  • anna h29
    dilsan skrev 2011-03-26 18:42:38 följande:
    Hej!

Jag slutade efter ca 10 års pillerätande med mina p-piller för cirka 7 månader sen. Har sedan dess inte fått mens och alltså heller ingen ägglossning. Min gyn säger att det beror på min "hormonsammansättning", men det är inte PCO. Och att det inte har något med p-pillerna att göra. Jag hade regelbunden mens i flera år innan jag började med p-piller, men det är ju länge sen nu...

Jag har fått prova en dubbelkur med pergotime med den hände ingenting, inga ägg blev över 10mm. Så gyn sa att jag inte är mottaglig mot pergotime. Ska snart börja med sprutor, menopur.

Men jag är så orolig. Är det stor risk att det inte funkar med sprutor heller? Isåfall funkar ju inte IVF heller så då är det ju rätt kört... Jag börjar bli rädd att jag inte kan få barn. Någon som har varit med om liknande? tack!
    Min gynekolog säger att det är väldigt ovanligt att man inte klarar att provocera fram ägg när man är under behandling. Kan inte din gynekolog precisera lite mer gällande din "hormonsammansättning"? 

Om du haft regelbunden mens och ägglossning innan så vet du att din kropp KAN fungera, så ge inte upp!

Stort lycka till och kräv din gynekolog på mer svar. Om inte han kan svara - sök vidare! 
  • dilsan
    anna h29 skrev 2011-03-26 18:44:32 följande:
    Min gynekolog säger att det är väldigt ovanligt att man inte klarar att provocera fram ägg när man är under behandling. Kan inte din gynekolog precisera lite mer gällande din "hormonsammansättning"? 

Om du haft regelbunden mens och ägglossning innan så vet du att din kropp KAN fungera, så ge inte upp!

Stort lycka till och kräv din gynekolog på mer svar. Om inte han kan svara - sök vidare! 
    Stort tack! Nä han kan inte precisera mer. Jag frågade rätt ut om det är PCO men det tyckte han inte eftersom jag inte har såna där pärlband av äggblåsor (däremot rätt många äggblåsor, som vid PCO). Jag tyckte ocskå att svaret var otillfredsställande och gick därför till en annan gyn. Hon var lite mer osäker, hon sa att det kan vara så att min kropp helt enkelt inte har kommit igång efter p-pillerstoppet och att det visst kan komma igång av sig själv. Men hon sa ocskå att hon förstod vad den första gyn hade menat med att det har med min hormonsammansättning att göra - och instämde i att det kanske kan vara så. Så inga klara besked.

Gyn 1 tycker att jag ska börja med sprutor. Gyn 2 tycker att jag ska vänta, yoga, tänka på annat, och förhoppningsvis kommer det igång av sig själv. Nu börjar jag dock bli rätt otålig såhär efter 7 månade. Så jag kör nog igång med sprutorna nu... Ville bara få lite mer hopp om att det kan funka.

Nån mer? Det måste finnas fler som är klorifemresistenta (dvs. inte mottagliga för pergotime)?
  • anna h29
    dilsan skrev 2011-03-27 16:29:00 följande:
    Stort tack! Nä han kan inte precisera mer. Jag frågade rätt ut om det är PCO men det tyckte han inte eftersom jag inte har såna där pärlband av äggblåsor (däremot rätt många äggblåsor, som vid PCO). Jag tyckte ocskå att svaret var otillfredsställande och gick därför till en annan gyn. Hon var lite mer osäker, hon sa att det kan vara så att min kropp helt enkelt inte har kommit igång efter p-pillerstoppet och att det visst kan komma igång av sig själv. Men hon sa ocskå att hon förstod vad den första gyn hade menat med att det har med min hormonsammansättning att göra - och instämde i att det kanske kan vara så. Så inga klara besked.

Gyn 1 tycker att jag ska börja med sprutor. Gyn 2 tycker att jag ska vänta, yoga, tänka på annat, och förhoppningsvis kommer det igång av sig själv. Nu börjar jag dock bli rätt otålig såhär efter 7 månade. Så jag kör nog igång med sprutorna nu... Ville bara få lite mer hopp om att det kan funka.

Nån mer? Det måste finnas fler som är klorifemresistenta (dvs. inte mottagliga för pergotime)?
    Hmm, knepigt. Pergotime funkade vad jag vet, inte på mig. Däremot p-piller-provokation som jag och min gynekolog döpte det till. Jag åt alltså en karta p-piller och slutade sen, fick då en ägglossning och en mens och inget mer. Sen upprepade jag proceduren tills jag lärde mig vart min ägglossning var (dag 21-22, har tydligen en 35-dagars-cykel). På detta sätt blev jag gravid med vår dotter född 06. Dock hade jag ingen aning om detta då utan det var ren flax. När vi nu ville ha syskon så ville det sig inte så då var jag inne i pergotimesvängen. Hade tom beställt tid för ivf när jag råkade bli gravid efter en karta p-piller. Undrens tid är inte förbi, vi har kämpat sen augusti 2009. Är nu i v 8 och håller alla tummar och tår för att pyret ska stanna kvar där inne.

Stort lycka till! Och det är verkligen inte lätt att "tänka på annat" när det enda man vill är att bli gravid. 
  • dilsan

Åh grattis! V.8, då är det ju snart dags att börja berätta! Bra att p-piller"provokation" funkade på dig. Det är tydligen inte ovanligt. Smart och rätt enkelt sätt! Min gyn ordinerade mig att testa det också, men det funkade tyvärr inte på mig.

• anna h29
    dilsan skrev 2011-03-27 20:42:03 följande:
    Åh grattis! V.8, då är det ju snart dags att börja berätta! Bra att p-piller"provokation" funkade på dig. Det är tydligen inte ovanligt. Smart och rätt enkelt sätt! Min gyn ordinerade mig att testa det också, men det funkade tyvärr inte på mig.
    Ja, jag kan knappt vänta med att få berätta på jobbet. Alla undrar väl vart matglada jag tagit vägen. Jag som alltid pratar mat och särskilt på lunchen. Nu har jag ågren för att jag måste äta lunch ens på jobbet imorgon för jag mår så illa över all mat. MEN - det är ett mycket behagligt problem som jag gärna brottas med. Är så oerhört lycklig över att vara gravid igen.

Nej, det är inte särskilt ovanligt att det funkar i alla fall på folk med pco, då kroppen lever lite längre på hormonrester från p-pillren och därmed lyckas få till en ägglossning. 
  • annahojn

Dilsan , jag har typ samma story som dig, hur går det för dig?

Har ätit pergotime, såg ägg, dock ingen ägglossning, så nu tar jag sprutor, menopur, dag 4.

• dilsan
    annahojn skrev 2011-05-08 21:24:17 följande:

Dilsan , jag har typ samma story som dig, hur går det för dig?

Har ätit pergotime, såg ägg, dock ingen ägglossning, så nu tar jag sprutor, menopur, dag 4.

Hej! Då ligger du före mig, intressant! Du får jättegärna posta här i tråden hur det går för dig med sprutorna! Antar då att du tar sprutor för att sen köra hemma? (dvs inte sprutor för att göra IVF)

Jag tog en paus i allting, kände att det hade gått så fort med allt. Och då fick jag en ÄL och en mens alldeles av mig själv! Så nu hoppas jag att min kropp från innan pillerna är tillbaka. Dock är jag på dag 23 efter mens nu och har fortfarande inte fått positiva ÄL-test. Så om jag inte får ÄL snart ska jag boka in en tid hos gyn. Dock är det nog försent att börja med sprutor då, min gyn stänger för sommaren redan innan midsommar och det ska ju ofta ta ett tag att hitta rätt dos på sprutorna.
  • annahojn

Precis, sprutor för att köra hemma, har sprutat sen i torsdags och och ska på VUL igen på torsdag för att se hur det gått och ev. justera dosen. Känns bra att jag kan producera ägg men inte bra att jag inte ägglossar. det är ju som själva förutsättningen.... men skönt att det verkar fungera som det ska, fast ÄL-test är verkligen döden för humöret, man blir verkligen mer och mer nedstämd för varje dag, har bara testat en period, dock har man ju inte ägglossning varje period mellan mens. 

Var bor du? Finns det kanske flera gyn att välja mellan som inte har sommarstängt. 

• dilsan
    annahojn skrev 2011-05-09 21:44:17 följande:
    Precis, sprutor för att köra hemma, har sprutat sen i torsdags och och ska på VUL igen på torsdag för att se hur det gått och ev. justera dosen. Känns bra att jag kan producera ägg men inte bra att jag inte ägglossar. det är ju som själva förutsättningen.... men skönt att det verkar fungera som det ska, fast ÄL-test är verkligen döden för humöret, man blir verkligen mer och mer nedstämd för varje dag, har bara testat en period, dock har man ju inte ägglossning varje period mellan mens. 

Var bor du? Finns det kanske flera gyn att välja mellan som inte har sommarstängt. 
    Spännande, du kan väl skriva igen sen och berätta hur det gick på VULet! Hur menar du med att du kan producera ägg men att de inte lossar. Menar du att du har bra äggreserv eller? eller hade du en stor äggblåsa med pergotime, bara att den inte lossade?

ÄL-test är deppigt ja... ska snart hem och göra ett nytt. men om det inte blir träff snart bokar jag tid hos gyn igen. blev bara så hoppfull att det kanske ändå ska gå av sig själv när jag nu fick en ÄL av mig själv!

jag bor i sthlm så det finns massa gynekologer här. däremot verkar alla ha långa väntetider... dessutom verkar det rätt ovanligt att som min gyn gå över på sprutor redan innan ett års försök att bli gravid. har varit hos en annan gyn och hon tyckte att jag bara skulle avvakta och förhoppningsvis kommer det igång av sig själv. får se. men jag följer med intresse hur det går för dig med sprutorna!

gör det ont att spruta tycker du? jag har fått instruktionen hur jag ska blanda och spruta och tyckte det verkade rätt obehagligt.. är lite spruträdd och tittar aldrig när dom sticker mig. men vad gör man inte för att få kids
  • annahojn

Nu har jag tid att skriva - körig vecka. VUL i torsdags, jag har tydligen en massa ägg som konkurrerar och hämmar varandra, därför får jag inte ägglossning enligt läkaren. Dock hade jag en som var 9mm, ska spruta och nässpraya en vecka till, för att se om de växer till sig ytterliggare, VUL på torsdag igen. Med pergotime hade jag ett stort ägg som jag fick en spruta, så att den skulle lossa, dock hade jag inte ägglossning och ägget var borta sen vid nästa VUL.

Hur går det med ägglossningen för dig? Ngt utslag än? Jag ringde till hötorget gyn och fick tid veckan efter, de satte igång för gravönskan direkt. Hade blivit så frustrerad om de sagt att jag skulle vänta ett tag till. Bestämmer man sig för att skaffa barn, så vill man att det ska fungera direkt. Hur gammal är du, ibland har man ju inte tiden att vänta på att det ska komma igång.

Jag har aldrig varit spruträdd, fast det är lite mäckigt med alla steg. dock svider det lite när man tar sprutan, men vad gör man inte.... :)

Svar på tråden Ingen ÄL trots Pergotime... orolig :-( kan sprutor funka?