• Anonym

    Ni som har brutit fotleden, kunde ni gå normalt direkt efter gipset?

    Jag bröt fotleden för en dryg månad sedan. Båda benen gick av så det blev operation och de fick fixera benen med skenor och skruvar. Jag gipsades, låg kvar på sjukhuset ett par dagar och fick sedan åka hem med instruktioner om at hålla benet högt och injicera mig själv med blodförtunnande.

    Efter två veckor var det återbesök med röntgen. Allt såg bra ut, jag gipsades om och fick veta att jag skulle ha gipset i fyra veckor till. Jag försökte börja jobba under den här perioden med hjälp av sjukresor men det var verkligen svårt och jag ramlade på vägen hem så jag bestämde mig för att vänta tills de tog gipset, vilket de gjorde i början av den här veckan.

    Läkaren jag fick träffa verkade lite märklig. Han ryckte på axlarna och tyckte att jag kunde börja gå direkt. Han sa inget om sjukgymnastik och det var först när jag frågade som han sa att jag kunde få sjukresor till jobbet. (Jag åker kommunalt med flera byten i ca 50 minuter.) Kryckorna tyckte han att jag kunde ha några dagar till så att jag "inte tappar balansen".

    Jag började jobba heltid dagen efter men inte 17 var det att bara börja gå. Foten är superstel och det gör förbannat ont att stödja på den helt. Jag försöker röra så mycket som möjligt på foten och tränar på att gå med lite stöd av kryckorna men attans vad ont det gör ibland. På kvällen efter en dag på jobbet är foten rejält svullen.

    Jag börjar undra om det är något fel eftersom det lät på honom som om det var en baggis att börja gå. Jag är ingen sjåpig typ och är helt inställd på att bli bra så fort som möjligt men är det verkligen så enkelt att man kan börja gå direkt, ni som har varit med om samma? 

     

  • Svar på tråden Ni som har brutit fotleden, kunde ni gå normalt direkt efter gipset?
  • Anonym

    Jag antar att vi inte är så många, tack och lov , men jag skulle uppskatta om någon vill dela med sig av sina erfrenheter eftersom jag har fått så knapphändig info från sjukvården.

  • Anonym (gipsad)

    Min historia är ungefär samma som din, fast bröt endast ett av benen i fotleden, inte två. Har haft gips i 2 veckor nu, ska ta stygnen imorgon och sen gips 4 veckor till. Funderar precis som du gjorde på hur det kommer att kännas när gipset åker av. Hur snabbt går det att bli återställd? Jag förstår att det säkert är individuellt men hade varit skönt att få en uppfattning. Hur gick det för dig?

  • Anonym (bruten)

    Min historia, har varit 16 veckor med gips och tre operationer.
    Idag 1 år senare kan jag inte gå normalt. Då det är flertal skenor och skruvar, så är läkaren inte helt övertygad att jag överhuvudtaget  kommer kunna springa nån mer gång. 

  • Fjällskidan

    Låter helt vansinnigt! Bröt fotleden i mars förra året. Gips 6 veckor också opererad med skruvar.( Bröt båda benen i vristen och den gick ur led) Direkt efter avgipsningen fick jag träffa sjukgymnast på SöS. Visade bestämt vad jag skulle göra och fick prova. Läskigt och svårt i början! Fick övningar. Kontaktade direkt själv rehab center där jag gick i 6 månader. Fler övningar och han stretcha ut foten, otroligt skönt! Sluta aldrig träna vristen, vicka fram och tillbaka när du sitter på kontorsstolen, gå på tå i korridoren. Allt sånt är viktigare än promenader. Cykla på tränings cykel var skönt i början också. Kontakta ett rehab center! Men inte efter ett år! Nu efter 9 månader åkte jag slalom. Fick ha en pjäxa jag kan få isär ordentligt. har ju inte full böjlighet i vristen och kommer inte få det heller. Ingen " flex" Men funkar! Träna varje dag !

  • smulpaj01

    Japp har hänt mig. Skenor och massa skruvar. Fick med ett papper hem med instruktioner om sjukgymnastik och blev tillsagd att kontakta sjukgymnast. Jag kontaktade aldrig sjukgymnast eftersom jag har svårt att få ledigt från jobbet utan gjorde övningarna hemma själv istället.

    Sommaren efter joggade jag varje morgon hela sommaren. Cirka 1 år efter.
    Är så gott som återställd men kan kännas lite stelt ibland.

  • Anonym (Jossan)

    Här kommer svar från en sjukgymnast som jobbar inom ortopedi, och har då hand om exempelvis avgipsningar efter frakturer som din.

    Vill börja med att säga att det du beskriver är.helt normalt. Fotleden är mer eller mindre superstel och de flesta tycker att det gör riktigt ont när.man ska börja belasta och gå på foten. Jag brukar ge råd om.att ha kvar kryckorna så länge man tycket sig ha hjälp av stödet. Hellre försöka gå med så normalt gångmönster som möjligt med kryckor än att slänga dem för tidigt och istället halta.

    Var jag jobbar träffar alla dessa patienter sjukgymnast i samband med avgipsning början rör det sig om ren rörelseträning som senate övergår till stabilitetsträning. Jag brukar även rekommendera kontakt med sjukgymnast på hälsocentralen om man tycker sig behöva hjälp med det senare.

    Gällande sjukskrivning finns ingen spikad rutin hur länge efter avgipsningen, det är helt och hållet beroende på arbetsuppgifter och hur man tar sig till/från jobbet. Ta kontakt med kliniken du haft kontakt med om du behöver fortsatt sjukskrivning, det brukar kunna ordnas.

    Der här blev en hel roman men sammanfattningsvis så är det du beskriver som sagt normalt. Använd kryckorna så länge behov finns och fasa ut de i takt med att du återfår rörlighet i fotleden och smärtan avtar. Högläge och trampa med foten för att motverka svullnad, kompressionsstrumpa kan också användas. Som tumregel brukar man säga att räkna med minst den tiden du varit ingipsad innan du återfått funktionen. Och sist av allt, boka tid hos en sjukgymnast för att få hjälp med träning.

  • Fjällskidan

    En grej till ... ja det är svårt att gå i början . Nuddade lätt vid golvet och gick med kryckor, man ska belasta så mycket som möjligt. Bättre gå med kryckor och belasta foten rätt än att släppa kryckorna för tidigt och halta. Då får man en haltande gång, belastar fel och svårt gå rätt sen.

Svar på tråden Ni som har brutit fotleden, kunde ni gå normalt direkt efter gipset?