• Fins Mamma

Etiskt dilemma för åk 6?

Hjälp mig med några Etiska dilemman som man skulle kunna ge till tolvåringar.
    Skriver en hemtenta om Etik,avvikelse och normalitet och kommer inte på så mycket lämpliga etiska dilemman.

Hade ett förslag på detta
    Du ska ha tag i alkohol, dina föräldrar har ett välfyllt barskåp och du har även en person som gärna hjälper dig att köpa ut från systembolaget.
    Vad gör du, stjäl från din mor eller låter den andra personen göra en olaglig handling och köpa ut åt dig?

men insåg sedan att om de är tolv år så är denna inte så lämplig ;)

Så hjälP!

Ingen idé är dum!

~♥*♥~ Josefin~♥*♥~
  • Svar på tråden Etiskt dilemma för åk 6?
  • SilverLadyG

är lämplig i dagens samhälle! :)

Du kommer hem gråtande och din mamma frågar dig: vad är det med dig, vad har hänt? Ska du säga att skolans populäraste idrottslärare hade ofredat dig eller inte?

Ett försök iaf :)

• SilverLadyG

Du kommer hem gråtande och din mamma frågar dig: vad är det med dig, vad har hänt? Ska du säga att skolans populäraste idrottslärare hade ofredat dig eller inte? Bli hatad av klasskamrater och alla vuxna resten av skoltiden, eller svälja det o gå vidare... typ

• a mor

Varför inte typ samma som första, men dilemat ligger i om man tjuvar pengar hemma för att köpaa smink eller om man snattar på butiken. (ev ber en kompis snatta åt en)

• AnnelieE

Mobbing och/eller grupptryck är väl ganska aktuella ämnen?

Rökning, stöld/snatteri och sex är andra alternativ.

• MorsningKorsning

Jag skulle inte ta sexuella övergrepp och liknande, risken finns att ett offer finns bland barnen - hur utsatt kommer inte denna känna sig? SET har ju fått liknande kritik. Det är undervisning och inte terapi

Jag skulle ta saker om det är rätt att göra fel om "ingen" lider av det, t ex snatta eller ta pengar som någon glömt att de har. Vad de skulle göra om en kompis ljuger och de vet om det etc.

• mypys
    MorsningKorsning skrev 2011-03-27 10:27:25 följande:
    Jag skulle inte ta sexuella övergrepp och liknande, risken finns att ett offer finns bland barnen - hur utsatt kommer inte denna känna sig? SET har ju fått liknande kritik. Det är undervisning och inte terapi

Jag skulle ta saker om det är rätt att göra fel om "ingen" lider av det, t ex snatta eller ta pengar som någon glömt att de har. Vad de skulle göra om en kompis ljuger och de vet om det etc.
  • poirot

Blir det verkligen ett etiskt dilema om alternativen är vem man ska välja att stjäla ifrån för att få tag på något man inte behöver? Då kan man ju alltid välja att avstå från alkoholen/sminket/godiset eller vad det nu kan vara. 

• poirot

Du har sett din kompis stjäla en hundralapp från en tjej i klassen. Din kompis har bett dig inte säga något, du får reda på att hundralappen var till för att köpa en biobiljett och att hon kommer att få stanna hemma istället för att följa med sina kompisar. 

• MadHatter
    poirot skrev 2011-03-27 10:44:23 följande:
    Blir det verkligen ett etiskt dilema om alternativen är vem man ska välja att stjäla ifrån för att få tag på något man inte behöver? Då kan man ju alltid välja att avstå från alkoholen/sminket/godiset eller vad det nu kan vara. 

Det tänkte jag också på. Dilemmat bör nog också vara upplagt så att det inte finns ett tydlig "rätt svar" (som att avstå från spriten/sminket/godiset). Barn i den åldern är rätt duktiga på att lista ut vad de vuxna (lärarna) vill att de ska svara. Så om syftet är att på allvar få igång tankarna kring etisk problematik så bör det nog vara så att alla alternativ är (objektivt) lika rätt eller fel så att de behöver komma på argument för att de gör det val de gör.

Ett klassiskt exempel från filosofiundervisningen när jag gick iskolan: NI är 10 personer i en båt. En femårig pojke, en 9-barnsmamma, en läkare, en 95 årig tant osv. Båten sjunker om inte en person lämnar båten. Du måste välja vem. Det är ett tydligt etiskt dilemma tycker jag. Jag tycker inte att detta exemplet är så bra för 12-åringar men själva upplägget med att det inte finns något tydligt "rätt" svar. (Därav dilemmat).
  • MorsningKorsning

Jomen nu när du säger det tror jag vi gjorde något liknande i sexan... Jorden går under, en raket kan lämna jorden - vilka ska få följa med? Så var det en läkare, en ingenjör, en gravid kvinna, en ofruktsam lärare, en bonde etc.

• Selfish Geene

Ett intressant etiskt dilemma är m det är etiskt riktigt att stjäla mat för att ge till någon som svälter och om det är ok, är det även rätt att stjäla mat till sig själv?

Kan det under vissa omständigheter vara etiskt försvarbart att stjäla något annat? Kläder? husrum? pengar? etc..

Svar på tråden Etiskt dilemma för åk 6?