• Anonym (vad?)

Händerna låser sig och går inte att räta ut!

Jag var med om en så läskig sak idag, jag rodde roddmaskin och plötsligt känns händerna mysko.

När jag släppte handtaget, eller försökte släppa, så upptäcker jag att inga fingrar alls går att räta ut!
    Typ kramp men det gör inte ont!

Min hand ser ut som ett C, det gör inte ont, utan fingrarna låste sig bara! Jag försökte tvinga ut dom så de blev raka genom att sätta fingrarna mot saker men de var helt körda allihopa i 3 minuter, sen släppte det utan direkt smärta och... sen hände det såklart igen när jag satte igång igen.

VAD är detta? Ska man oroa sig?

(tummen låste sig inte på någon hand, bara pekfinger, långfinger, ringfinger och lillfinger)

• Svar på tråden Händerna låser sig och går inte att räta ut!
  • Zezana

Har du varit gravid nyligen? Jag fick så (fast med värk) under min graviditet, det har tyvärr fortsatt även efter (i över 2 års tid) Läkarna vet inte vad det beror på, har gjort reumatismprov två gånger..

• Anonym (vad?)
    Zezana skrev 2011-03-26 21:29:54 följande:
    Har du varit gravid nyligen? Jag fick så (fast med värk) under min graviditet, det har tyvärr fortsatt även efter (i över 2 års tid) Läkarna vet inte vad det beror på, har gjort reumatismprov två gånger..
    Nej, är  inte gravid och har inte varit, kom ditt spontant? Gör ditt ont?
  • Kanskedinsyrra

kanske artroser. googla det.

• Zezana
    Anonym (vad?) skrev 2011-03-26 21:32:53 följande:
    Nej, är  inte gravid och har inte varit, kom ditt spontant? Gör ditt ont?
    Okej, om det fortsätter så kontakta din vårdcentral & kolla upp det.
    Mitt började med att jag inte kunde böja tummarna, sen började alla fingrar låsa sig (precis som du beskriver, ser ut som ett c & går inte att räta ut) Jag har ont i händerna för jämnan, särskilt efter att jag har sovit. På mornarna kan det ta 30 - 60 minuter innan händerna kommer igång & går att använda någorlunda normalt..
  • Anonym (vad?)
    Zezana skrev 2011-03-26 21:35:56 följande:
    Okej, om det fortsätter så kontakta din vårdcentral & kolla upp det.
    Mitt började med att jag inte kunde böja tummarna, sen började alla fingrar låsa sig (precis som du beskriver, ser ut som ett c & går inte att räta ut) Jag har ont i händerna för jämnan, särskilt efter att jag har sovit. På mornarna kan det ta 30 - 60 minuter innan händerna kommer igång & går att använda någorlunda normalt..
    30 minuter! hur orkar du ha det så! de måste ju kunna göra något åt det? Jag ska inte klaga mer över mina 3 minuterslåsningar jag kollade runt lite nu och det står att det kan bli inflammerat pga överansträngning, hoppas på det...
  • Zezana
    Kanskedinsyrra skrev 2011-03-26 21:33:01 följande:
    Tack för tipset (även om det inte var jag som behövde det)
    Jag googlade & tycker det stämmer väldigt bra in på mina problem..
  • Zezana
    Anonym (vad?) skrev 2011-03-26 21:39:41 följande:
    30 minuter! hur orkar du ha det så! de måste ju kunna göra något åt det? Jag ska inte klaga mer över mina 3 minuterslåsningar jag kollade runt lite nu och det står att det kan bli inflammerat pga överansträngning, hoppas på det...
    Det är säkert ingen fara för din del, du har juh inte ont utav det.
    På mig gör det rejält ont & det känns att det är vätska i små "kuddar" lite här & var i händer & fingrar..
  • Cia o krabaten

TS: Jag såg på ett tv-program härom veckan, från abulanssjukvård i USA.
    Där kom de till en kvinna som hade panikattack och andades för häftigt. Hon blev yr och även att händerna låste sig/krampade.
    De sa att dte var vanligt vid panikattack pga minskade syretillförseln, kanske kan du ha tagit i så att du fått lite syrebrist ut i händerna? 

• Anonym (vad?)
    Cia o krabaten skrev 2011-03-26 21:43:24 följande:
    TS: Jag såg på ett tv-program härom veckan, från abulanssjukvård i USA.
    Där kom de till en kvinna som hade panikattack och andades för häftigt. Hon blev yr och även att händerna låste sig/krampade.
    De sa att dte var vanligt vid panikattack pga minskade syretillförseln, kanske kan du ha tagit i så att du fått lite syrebrist ut i händerna? 
    Ja, det kan jag ju absolut fått, jag håller ju ganska hårt i själva handtaget och idag körde jag mycket hårdare än innan, däremot så hade jag mycket bra syresättning i resten av kroppen och det kädes inte mjölksyrigt i händerna, MEN händerna är ju inte en så stor muskel som känns likadant kanske?

Just nu sitter jag med fetingblåsor med i händerna vill man bli stark får man lida tydligen
  • Anonym (vad?)
    Kanskedinsyrra skrev 2011-03-26 21:33:01 följande:
    Tack jag ska nog inte misstänka sådant ännu det är första gången det händer
  • violatricolor

Men hm... min första tanke var att du kanske ska kolla artros och reumatism...

Men jag tänkte också på om det kan ha något med ansträningen att göra. När man anstränger sig väldigt hårt och även vid panikattack (som nämns ovan) om man hyperventilerar, t ex, kan man få typ domningar. Det är inte farligt men obehagligt.

Kan vara bra att kolla upp dock... 

• violatricolor
    Anonym (vad?) skrev 2011-03-26 21:47:01 följande:
    Ja, det kan jag ju absolut fått, jag håller ju ganska hårt i själva handtaget och idag körde jag mycket hårdare än innan, däremot så hade jag mycket bra syresättning i resten av kroppen och det kädes inte mjölksyrigt i händerna, MEN händerna är ju inte en så stor muskel som känns likadant kanske?

Just nu sitter jag med fetingblåsor med i händerna vill man bli stark får man lida tydligen
    Jag tror som sagt också starkt på syrebristen!

Men artros börjar ofta i händerna så det kan vara bra att kolla. Tror dock det brukar göra ont.
Svar på tråden Händerna låser sig och går inte att räta ut!