• Anonym

Bra hb med lågt ferritin värde hos 8 åring

Hej, kollade upp mitt barns blodvärde, hon hade Hb 137 och ferritnvärdet 17 (ska ligga mellan 20-200 hos 8 åringar)

Jag fick beskedet med brev "ferritinvärdet var sänkt med hb jättebra". Men det stod inget om ev. tillskott eller om det inte behövdes.

Bör barnet äta järntillskott?
    Har depåerna med tillväxten att göra (barnet är kort)

Har letat på nätet men hittar ingen information. Så hoppas på att någon har erfarenhet här så länge.

• Svar på tråden Bra hb med lågt ferritin värde hos 8 åring
  • LinnElin

Tycker att du ska ringa till vårdcentralen för att få en läkartid för utredning. Blodbrist kan bero på blödningar, vitaminbrist, njursjukdomar m.m.

När jag hade ett ferritinvärde på 8 så fick jag äta 3 järntabletter om dagen. Ingen höjdare för magen...

(¯`°?.¸Linnéa 100107¸.?°¯)
  • Anonym

Ok tack, ska ringa im.

Nån annan med erfarenhet av detta hos barn?

• Natalojzan

hej! min grabb som  snart är tre år har lågt ferritin men bra hb. han har nu fått järntillskott i över ett år. Niferex järndroppar 10 droppar morgon och kväll. dock hjälper det inte. så nu blir det vidare utredning och troligen gastroskopi och koloskopi för att hitta orsaken till att han inte tar upp järn ordentligt.  Han är rätt kort med och väger inte mycket heller, han har varit riktigt dålig på att äta och haft problem med magen sen han föddes nästan (därav den dåliga matlusten) jag tror det var där järnbristen kan han börjat, men är inte så säker på det längre. Han äter visserligen ganska dåligt fortfarande. Men vi får se vad som sker. läste för en stund sedan att järnbrist påverkar tillväxten och leder till fördröjd mental utveckling. det har jag inte märkt på min grabb dock mer än på längden. men det är klart att det troligen påverkar eftersom man blir tröttare och slöare med järnbrist.

• lammyoandy

Hej ni som skrivit om ferritin och barn. Hur har det gått för er? Vi har fått veta att vår 4 åring har 11 i ferritinvärde men normalt Hb. Ska på vidare kontroll men vill gärna veta mer om ni fått bukt på ert...Tack på förhand.

Svar på tråden Bra hb med lågt ferritin värde hos 8 åring