• guinevere

Äta före/under förlossning?

Under min förlossning fick jag inte äta något efter att jag öppnat mig 3 cm, men när jag läst om andras förlossningar verkar det vara lite olika.

Så när fick ni "ätförbud"? (dvs efter hur många cm fick ni inte längre äta?) 

• Svar på tråden Äta före/under förlossning?
  • accept

Jag har inte fött ännu, men vet däremot att under förlossningarbete får man inte äta där jag ska föda, pga narkosläkarnas riktlinjer utifall att det skulle bli akutsnitt/katastrofsnitt och man då är tvungen att sövas. Risken är  nämligen större för komplikationer om man har mat i magsäcken. Dock har jag fått tips av barnmorskan att äta något rejält hemma, innan jag åker in, om tid finns.

• Ledilnaan

Under mina tre förlossningar har jag fått äta så mycket jag vill. Man behöver ju få i sig energi för att orka med förlossningsarbetet.

• Pumpkin

Jag fick äta hur mycket jag ville, när jag ville. Dock var jag inte alls sugen på mat och min man glömde påminna mig att äta något, så jag åt inget alls på 10 timmar (från att värkarna startade tills sonen kom ut)... Det var ingen höjdare faktiskt.

• Kazeer

Jag hade inte en tanke på att äta under förlossningen. Jag påmindes däremot om att dricka med jämna mellanrum.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • mammatillMilton

Jag fick tipset av min bm att äta choklad. Det blir tydligen som en sörja i magen som lätt kan sugas upp om man måste sövas.
    Och dricka coca cola för det ger snabb energi.

• Empiiis

Fick in lasange på rummet två gånger. Sista gången var jag öppen 7 cm.

• miss Y

Fick äta när jag ville men hade så täta värkar under detta dygn att jag sammanlagt fick i mig kanske en smörgås och 2 liter vätska =/ Gick inte äta liksom. I efterhand hade det ju varit bra att äta något innan det började på allvar.

• J1983

har inte hört något om ätförbud men jag har å andra sidan inte kunnat äta under någon av mina förlossningar..

• Ruggugglan

Jag fick in mat båda gångerna jag var inne på förlossningen och skulle föda. Men jag kunde inte äta alls. Så sambon fick maten ist.

• Jaaanet

I Sunderbyn utanför Luleå finns det inga restriktioner angående matintag under förlossningen! Där gäller snarare "Ju mer mat och energi du får i dig, desto mer orkar  du!". Hade dock svårt att äta under min snabba förlossning. Matförbud blev det dock efteråt innan jag skulle på operation för att lappa ihop mig.

• guinevere

Blev själv snittad då värkarbetet stannade efter 10cm och har funderat lite på olika orsaker till avstannandet. Tror att det hade kunnat gå bättre om jag hade fått äta och hade kunnat röra mig. (Alla sladdar för mätning gjorde att jag bara kunde sitta på sängkanten eller resa mig min inte ta ett enda steg)

Hade jag vetat att så få sjukhus tillämpar detta ätförbud hade jag nog tjatat lite. Undrar varför det är så olika.

• Spexig

Inget alls, har jag aldrig hört om. Och jag katastrofsnittades med ettan. Knaprade jordnöts-M&M som en galning genom hela tvåans.

• NEsson

Jag fick äta hur mycket jag ville under förlossningen, men jag vill inte! Kunde knappt dricka men det tvingade jag mig till!
    Hade inte ätit på ett dygn innan jag kom in till förlossningen (hade haft värkar hemma som gjorde att jag inte kunde äta). Så när sonen föddes, ca 17 timmar efter att jag hade ätit senast var jag jättehungrig och längtade efter mackorna som man ska få. Men eftersom jag hade blödit lite mycket visste de inte om jag behövde sövas och opereras så jag fick vänta ca 7 timmar till innan de bestämde att det inte skulle behövas och vi fick in fikat.

• Fotavtryck

Jag skar upp en hel vattenmelon och tog med till fl i en burk. Den åt jag av hela tiden. Så hade vi en skål med djungevrål, snickers och cola.  (födde på södra BB på sös, så däe byter man inte rum o har sig under fl o eftervård. Utan vi hade ju eget badrum o fotöljer o dubbelsäng. Dom rullade bara utmin säng o bytte till en fl säng när jag komin i krystvärkarna)
    colan ville jag inte ha så bm kom i mad saft o varm choklad mm. Fick mackor med skinka o ost oxå.

Men melonern var bäst tycker jag. Synd att den tog slut så snabbt. O barnmorskorna uppskattade djungelvrålen mäst!

Har man en långdragen fl så är det ju klart att man måste äta!!
    Även i slutet av min fl då det planerades för snitt så fick jag äta.

• Cloudy

Fattar inte hur man ens kan tänka på mat under förlossningen.

Svar på tråden Äta före/under förlossning?