• Anonym (nyfiken)

Frågor kring lånelöfte

Jag undrar lite kring kraven för att få lånelöfte. Jag vet att det rätta svaret får vi från banken men andras åsikter och erfarenhet gör även mycket. 

Mannen, pluggar för tillfället och arbetar extra på ett extra jobb. Han är tjänstledig från sin fasta anställning innom ett annat yrke.
    Kvinnan: Föräldraledig men är fast anställd innom vården.

Vi har en bostadsrätt idag vi skulle göra en vinst på runt 200.000. Vi skulle vilja få ett lånelöfte på 1,5-2,0 ca. Idag har vi lån på 720.000.  

• Svar på tråden Frågor kring lånelöfte
  • Susanne905

Med en som studerar och den andra som föräldraledig får ni aldrig lånelöfte på den summan. Möjligen när ni återgått till att arbeta igen.

• Anonym (nyfiken)

Banken räknar altså inte in CSN, extrajobb + fp som inkommst? 

• Susanne905

Ofta räknas endast bidragsdelen på CSN.

• MartinaE

Jag tror att ni kan få lån eftersom ni båda har fasta tjänster som säkerhet i grunden. Vi fick lån förra året i augusti då jag hade ett vik och min man var föräldrarledig. Vi lånade 1,6 och kunde betala 10 % kontant.

• Susanne905

Bankerna är bra mycket hårdare, kräver ofta även att man har 15% att lägga in själv.

• Anonym (nyfiken)

De 15% förstår jag absolut att vi måste lägga in själva. Men vi gör en vinst på våran lägenhet och kan idag få fram 50.000 till inom några dagar om man säljer aktier o lite sånnt. 

Sambon har 4år kvar på sina studier och det känns inte okej att 3 barn delar på ett sovrum.  Ett föd 07, andra 10 och det tredje på väg. Vi måste inte flytta imorgon men om kanske 1,5-2år. 

• Anonym (lägenhet)

Hur hade ni tänkt att göra; sälja er först eller köpa en lägenhet först? Om ni köper innan ni säljer så måste ni kankse ta ett tillfälligt handpenningslån + ett överbryggningslån men om ni säljer först så är det inte några problem oftast.

• Anonym (nyfiken)

Vi har aldrig sålt tidigare så har ingen aning om hur det brukar gå till.. Men enklast måste ju vara att få sälja först och köpa sen men då måste man kanske ha en tillfällig bostad ett tag. 

• Anonym (lägenhet)

Det finns ju både fördelar och nackdelar med att sälja först och köpa sen. Fördelen är ju att man just har sålt sin nuvarande bostad och fått ut pengar från den. Det negativa är ju att om det vill sig riktigt illa så står ni utan en bostad i x antal veckor/månader och det är ju inte jättekul med tanke på att man ofta har en del saker i lägenheten som man måste ställa någonstanns.

• Anonym (nyfiken)
    Anonym (lägenhet) skrev 2011-03-27 15:44:56 följande:
    Det finns ju både fördelar och nackdelar med att sälja först och köpa sen. Fördelen är ju att man just har sålt sin nuvarande bostad och fått ut pengar från den. Det negativa är ju att om det vill sig riktigt illa så står ni utan en bostad i x antal veckor/månader och det är ju inte jättekul med tanke på att man ofta har en del saker i lägenheten som man måste ställa någonstanns.
    Absolut värsta scenario så får vi bo hos sambons föräldrar med bara det nödvändigaste och hyra ett förråd för resten av sakerna. Men som sagt vi måste inte flytta imorgon direkt.
Svar på tråden Frågor kring lånelöfte