• MammaTillV

Hjälp mig tyda recept, vill beställa linser via internet.! Ngn som fattar sånt här?

Jag har nyss gjort en synundersökning hos optikern och beställt nya glasögon, och då fick jag ett recept på vad jag har för synfel, men vad ska jag ange om jag vill beställa linser via nätet?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-27 11:09
    Just ja, en till sak, vad rekommenderar ni att jag ska köpa, engångs eller månads eller färgade eller ofärgade? Jag som aldrig använt linser förut... Behöver massa tips. Märken osv?

• Svar på tråden Hjälp mig tyda recept, vill beställa linser via internet.! Ngn som fattar sånt här?
  • eliten

Linser bör du nog prova ut hos optikern första gången det är inte samma undersökning som för glasögon, ögat ska mätas för att linsen ska passa och sådär.
    Jag brukar beställa på nätet men det är efter att ha provat ut rätt linser hos optikern..

• Nyfiken gul

om du aldrig använt linser förut så gå tillbaka till optikern och prova för att se om du överhuvud taget kan HA linser.

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Minikatt

Håller med Eliten. Gör en riktig linsundersökning, det är inte alls samma undersökning som för glasögon. Styrkan man har på glasögonen är starkare än vad man har på linser eftersom linsen sitter direkt på ögat och därför inte behöver vara lika stark. Sen är det viktigt att göra en ordentlig LINSundersökning så ögat verkligen kan ha linser, det är inte säkert.

Så gå tillbaks till optikern och gör en ordentlig linsundersökning så får du alla svar där

♥ ~ * ~ * ~ ♥ Wilmer 100514 ♥ ~ * ~ * ~ ♥
  • CSh

Jag fattade inte riktigt de där. Jag köper linser på nätet och har gjort läänge utan att prova ut dom hos optikern! Jag använder endagslinser nu, tycker det är smidigast, tyvärr finns det inte i färg, men man slipper att göra rent varenda kväll, bara att kasta dom, dessutom behöver man ju inte använda linser varje dag när man har endags så man kan spara på dom.

• MammaTillV

Men det är ju jättedyrt med en sån undersökning? Måste man inte beställa linser via dom då som e också jättedyra?

• MammaTillV

har iaf hört att det är mkt billigare på nätet? och jag borde väl ha samma synfel ändå, asså jag är bara lite närsynt, inget brytningsfel eller ngt sånt...

• levandecharader
    MammaTillV skrev 2011-03-27 11:19:35 följande:

Men det är ju jättedyrt med en sån undersökning? Måste man inte beställa linser via dom då som e också jättedyra?

Du behöver inte beställa genom dom, men undersökningen måste göras hos en optiker. Optikern lär ju försöka övertala dig att köpa genom dom men du behöver inte det.
  • levandecharader
    MammaTillV skrev 2011-03-27 11:21:21 följande:
    har iaf hört att det är mkt billigare på nätet? och jag borde väl ha samma synfel ändå, asså jag är bara lite närsynt, inget brytningsfel eller ngt sånt...
    Kolla med optikern, kolla nätet och jämför. För det mesta är det billigare på nätet men ibland skiljer det inte mycket i pris.
  • Näckros

Alla linser passar inte alla ögon. Ögonen är olika "kupade" om du förstår vad jag menar. En optiker ser vilka typer av linser som passar ditt öga. Gå till optikern och gör en ordentlig undersökning för linser och köp de linser optikern rekommenderar för dig. Passar linserna bra kan du börja köpa via nätet när de tar slut. 

• MammaTillV

okej, då måstejag väl göra det då, kan man inte bara fråga vad dom rekommenderar och sen köpa via nätet ändå?

• Nyfiken gul

jag har både glasögon och linser (inte samtidigt... ) och även om jag har samma synfel så är det ENORM skillnad på glasögonen och linserna.

och det tog lång tid för mig att hitta linser som passade just mitt öga och dess form.

Gör man inte en undersökning hos optiker utan köper linser godtyckligt så riskerar man enorma problem med linser som skaver och ger besvär och infektioner och i slutändan kan det gå riktigt illa och man kan förstöra hornhinnan och till och med få synskador.

Lek INTE med linser om du inte vet vad du ska ha!

och du behöver inte köpa mer än 3 månaders linser hos optikern (ett paket på vardera öga)

och i slutändan är det inte så mycket billigare på nätet som många tror. Jag betalar samma pris på mina linser på nätet som hos optikern. På öret dessutom. ldet smidiga på nätet är att jag får dom hem i brevlådan även om det råkar vara en söndag eftermiddag.  och jag kan beställa dom oavsett vart jag själv befinner mig,.

• Bordeaux

Du skulle aldrig köpa kläder utan att veta din storlek, varför köpa linser utan att veta ditt ögats storlek? Ögats storlek är inte detsamma som styrkan, utan kupigheten och diametern. Om du har linser i felstorlek märker du kanske inte det förrens du får problem, ja det kan hända.
    Styrka i glasögonen skiljer sig lite från styrkan i linserna, några har brytningsfel i glasen men inte i linserna.
    Prova först ut hos optiker som många innan freslagit och sen handlar du på nätet men går tilloptikern en gång om året för att kolla att ögonen mår bra. Det är mitt tips, de som får infektioner av linser har istort sett alltid slarvat med årskontrollen. En optiker kan se om du håller på att få en infektion innan du märker den, när du märker den är det oftast försent och du kanske aldrig mer kan ha linser och i väldigt extrema fall blir du blind.

• Nyfiken gul
    MammaTillV skrev 2011-03-27 11:38:23 följande:

Ännu en fråga, Vad ser ni bäst med, linser eller glasögon? :) haha

jag är lika van med linser som med glasögon (haft glasögon sedan jag var 10 och linser sedan jag var 18 - idag är jag snart 34 år)

hur man tycker i den frågan beror väl mer på vad man är van vid och vilket liv man lever. Jag tycker det är praktiskt med linser när man har småbarn och med tanke på det yrke jag har.

så därmed ser jag ju bättre i linser eftersom jag använder dom mer än mina glasögon. När jag väl har mina glasögon är jag mest irriterad över att det känns som att glo genom ett skyltfönster.  Även om jag uppdaterar linser och glasögon lika ofta i styrka och passform.
  • wonderjennie

Håller med övriga, en linstilpassning måste göras först så att allt blir rätt! Det kostar inte mycket, kanske runt 300 spänn, dina ögon är nog värde minst det va? Skrattande

Din optiker måste lämna ut ditt recept om du vill ha det, det står i patientjournalslagen (eller nått). Men handla linserna på nätet sen, det är bra mycket billigare än i butik, där finns många sköna slantar att tjäna.

Det finns många webbshoppar, jag handlar på www.lensia.se och där har jag aldrig haft problem. Trevliga i kundtjänst och billigast på mina linser.

Svar på tråden Hjälp mig tyda recept, vill beställa linser via internet.! Ngn som fattar sånt här?