• MissJulie

Illamående hela tiden - inte gravid

För drygt tre månader sen blev jag plötsligt illamående och fick ont i magen och jag trodde att jag hade blivit magsjuk men höll emot kräkningarna. Jag var dålig i 10 dagar men var på bättringsvägen - när resten av familjen blev magsjuka. Då blev jag rädd för att bli smittad så jag åt inte så mycket och sen var det väldigt svårt för mig att börja äta normalt igen.

Jag gick snabbt ner i vikt (8 kg på 5 v) och var hos läkaren flera ggr för undersökning, eftersom smärtorna och illamåendet inte gick över, och jag hade mkt svårt att äta. Tog blodprover och avföringsprover - allt bra. Fick omeprazol (losec) vilket jag fortfarande äter 2x20 gram varje dag och doktorn trodde att jag hade mkt svår magkatarr.

Jag har numera inte ont så väldigt ofta men jag mår konstant illa. Enda gångerna jag inte mår illa är från när jag vaknar tills jag går upp ur sängen. Jag kan inte äta nånting efter ca kl 16 på eftermiddagarna, då känns det i magen som att jag ätit sten, o kan då inte sova pga illamåendet.

Nu har doktorn sagt att jag nog mår illa psykiskt, att jag är stressad eller deprimerad o vill ge mig antidepressiva. Men jag känner mig inte deprimerad!

Visst, jag är jättetrött. Det känns precis som när jag var gravid, mår illa o är trött o har lite huvudvärk emellanåt. Men jag är inte gravid, har testat flera ggr o haft mens som vanligt. Men jag är glad o känner mig som sagt inte deprimerad.

Nån som har tips på vad jag kan göra åt detta illamående? Vad det kan vara?

• Svar på tråden Illamående hela tiden - inte gravid
  • Lady without tattoo

Magkatarr.Kontakta läkare igen

JAG HAR EN RENRASIG HUND
  • shopgirl75

Jag tycker också det låter som magkatarr, eller ev urinvägs infektion som kan visa sig med samma symtom. Men tycker jo läkaren borde hitta det med de olika proverna...

Hoppas verkligen de hittar vad det är som är fel!!!

• Defiance

Om det inte redan har gjorts så rekommenderar jag starkt att du så snart som möjligt efterfrågar remiss för gastroskopi.

"Losec kan dölja symtom på andra sjukdomar. Därför, om något av följande inträffar innan du börjar ta Losec eller under tiden du tar dem, ska du omedelbart kontakta läkare:

Du går ner mycket i vikt utan orsak och har problem att svälja.
    Du får magsmärtor eller matsmältningsbesvär.
    Du har använt kontinuerlig symtombehandling för dyspepsi eller halsbränna i 4 veckor eller längre."  FASS.se

Visst kan det vara psykiskt när du nämner att du var på förbättringsväg men sedan blev familjen magsjuk,  du blev rädd, det påverkade dig och du slutade äta normalt, gick ner i vikt. Men min åsikt är när man har ständiga problem med magen så borde det bli en gastroskopi undersökning för att titta och se närmare på ens magsäck (om du inte haft en sådan undersökning). Lycka till.

Who are you going to believe, me or your own eyes?
  • ängeln83

Oj, det där lät precis som om det var jag som skrev.
    Hade för någon månad sen problem med magen som jag sökte för, dom tippade på magkatarr, blev rekommenderad Omeplazol och Zantac. Lämnade en massa prover men det visade inget. 
    När det var som värst så fick jag riktigt ont i magen, gjorde då ont att jag låg dubbelvikt på golvet, efter ett tag blev det bättre men nu har det kommit tillbaka igen, inte så illa som första gången, nu lixom bränner det i magen, har ingen matlust alls och mår illa, kräks aldrig utan mår bara illa.

Jag blir snart tokig på detta, kontaktade VC förra veckan igen och fick väl inga vidare svar egentligen, förutom att det förmodligen var magkatarr.
    Förutom magen och illamåendet så känner jag mej allmänt slö, trött och har nån konstig huvudvärk emellanåt.

★♥LIAM 07 o MEJA 09★♥ busenochbusan.blogspot.com/
Svar på tråden Illamående hela tiden - inte gravid