• queenofleo

Lillebror sett skräckfilm!

Hej! Vädjar till era erfarenheter/åsikter/tips gällande detta!

Min lillebror, 12 år, var bjuden på fest/kalas i helgen med övernattning tillsammans med 4-5 andra killkompisar. Vad han inte hade berättat var att de på natten (de var uppe hela natten och drack energidryck också..) såg på skräckfilm.

De filmer de såg var Saw 1, 2 och 3 och sedan även Fredagen den trettonde. Jag har sett alla filmerna och min starka åsikt är att de är ABSOLUT INTE för barn. Det är verkligen fruktansvärda filmer som påvisar en otrolig grymhet hos människan (även om det i filmen inte är på riktigt).

När min bror kom hem dagen efter mådde han jätteilla, skakade, hade panikångest och han kan inte sluta gråta. Han skriker att han "hatar sig själv" osv, han är tagit mycket illa vid sig och jag och resten av familjen står handfallna.

Vad ska vi göra? Min mamma har ringt och pratat med födelsedagsbarnets föräldrar men möts av "det var ju planerat att de skulle titta på det, vi trodde ni visste om det". Frågan är: hur kan man som förälder tycka att det är OK att låta 12-åringar sitta och titta på Saw 1, 2 och 3, dessutom i FÖLJD.

Så vad ska vi göra? Vad ska man säga till honom (min bror alltså) för att göra det bättre? Gör så fruktansvärt ont att se honom så här, jag är själv en sådan empatisk människa att jag själv sitter och gråter för att han har tvingats uppleva detta.
    Tack på förhand. 

• Svar på tråden Lillebror sett skräckfilm!
  • Den allsmäktige

Saw-filmerna är ju inte läskiga utan bara äckliga. Men jag förstår erat problem. Tror det är viktigt att inte bagatellisera lillebrors beteende med att säga "det är bara film". Låt honom kanske sova i ditt rum på en madrass eller dyl så han slipper vara ensam om han inte vill. Sovlampa? Jag har själv varit ung och dum, detta har resulterat i att jag är OTROLIGT mörkrädd!
    Lycka till

• pluvdo

Oj, jag har ingen aning om hur man på ett pedagogiskt sätt tar hand om en 12-åring som sett skräckfilmer.

Kanske kolla upp de olika skådisarna på internet och läsa om dem och annat de gjort (i synnerhet de onda) så man ser att det hela faktiskt verkligen ÄR på låtsas?

Se om du hittar några dokumentärer om skräckfilmer där de visar vad som händer bakom scenen och sådär, när folk blir sminkade till skrämmande varelser och sådana saker? Bara för att verkligen visa att det inte är på riktigt utan att de bara är skådisar. Han kanske redan fattar det, men ändå.

Något annat kan jag inte komma på, tyvärr...

Eller ja... ha värsta filmkvällen med massa mysiga, trevliga, roliga filmer så kanske de blir färskare i minnet än skräckfilmerna? Jag hörde någon gång att man ofta får mardrömmar baserat på det senaste starka intrycket man fick eller något sådant och om ni kan se trevliga filmer innan han sover på kvällarna så kanske han drömmer om dem istället för skräckfilmerna han såg?

Om han har en TV på sitt rum (eller om det är möjligt att ställa in en) så kanske han kan somna med TV på också? Det gjorde jag när jag hade sett Sjätte sinnet. Jag sänkte ljusstyrkan på TV:n så det skulle bli lite mörkt, sen hade jag på Disneys Peter Pan när jag somnade i några dagar.

• queenofleo
    Den allsmäktige skrev 2011-03-27 13:33:26 följande:
    Saw-filmerna är ju inte läskiga utan bara äckliga. Men jag förstår erat problem. Tror det är viktigt att inte bagatellisera lillebrors beteende med att säga "det är bara film". Låt honom kanske sova i ditt rum på en madrass eller dyl så han slipper vara ensam om han inte vill. Sovlampa? Jag har själv varit ung och dum, detta har resulterat i att jag är OTROLIGT mörkrädd!
    Lycka till
    Ja, jag tror att han mer är illa berörd av filmerna (han har lätt för att leva sig in i andra människors känslor) än "rädd". Tack för tipset!
  • Anonym (skräck)

De filmerna som han har sett nu är ju som tur är inte psykologiskt läskiga filmer utan det är ju så kallade "stab-filmer" som innehåller väldigt mycket blod men inte så mycket tanke.

Det hade nog varit värre om han hade sett filmer som "Blairwitch" "The ring" osv.

När jag var runt 10-11 så hade vi scream-maraton hemma hos en kompis och det är ju ungefär samma stil på de filmerna som dem som din lillebror såg och visst kan det vara äckligt och lite otäckt under tiden man ser på filmerna men jag tänkte inte så mycket på filmerna när vi hade tänt lampan och började prata om andra saker.

Du vet inte om det finns något "bakom-scenerna" med bloopers och dyl. som han kan se, det gör ibland att det inte känns lika läskigt efteråt när man får se skådisarna skratta och förbereda sig för scenen osv.

Låt honom sova med sällskap eller med lampan tänd och låt honom prata om det ifall han vill.

• Anonym
    Anonym (skräck) skrev 2011-03-27 15:42:18 följande:
    När jag var runt 10-11 så hade vi scream-maraton hemma hos en kompis och det är ju ungefär samma stil på de filmerna som dem som din lillebror såg och visst kan det vara äckligt och lite otäckt under tiden man ser på filmerna men jag tänkte inte så mycket på filmerna när vi hade tänt lampan och började prata om andra saker.
    Menar du att ju jämför Scream med Saw? Det är ju en grymt stor skillnad på dom filmerna! I Scream är det är mördare med mask som springer omkring och typ sticker en kniv i folk. Knappst läskigt om man är 12 bast.

I Saw däremot får man ju se när folk gräver efter nycklar i sin egen kropp osv. Och där får man ju verkligen se allt!
  • Anonym (skräck)
    Anonym skrev 2011-03-27 18:57:32 följande:
    Menar du att ju jämför Scream med Saw? Det är ju en grymt stor skillnad på dom filmerna! I Scream är det är mördare med mask som springer omkring och typ sticker en kniv i folk. Knappst läskigt om man är 12 bast.

I Saw däremot får man ju se när folk gräver efter nycklar i sin egen kropp osv. Och där får man ju verkligen se allt!
    Jojo men det är ju fortfarande mest en masa blod och inälvor i saw också, inte mycket psykologi bakom ändå.
  • Takex

Jag har bara läst TS men jag tror att minst hälften av din lillebrors reaktion är från energidryckerna och sömnrubbingen. Han är inte speciellt gammal och koffein ger ofta kallsvettningar, hjärtklappningar, ångest och gör en skakig när det går ur kroppen. Jag kan också tänka mig att den nattens kost varit godis och chips. Så tomma kalorier, socker och koffein. Det blir ju som att vara bakis. Det känns väldigt otäkt och din bror reagerar nog därför med mer panik och ångest som följd. Han behöver vila och äta ordentligt, ångesten kommer lägga sig om några dagar, tills dess så kan det vara bra med distration. Amerikanska sitcoms kan vara en bra sådan då dom har konstant vänliga, skrattande röster i sig om han gillar att se på det, t ex Friends, How I met your mother, Two and a half men, the Big Bang theory som helt bygger på skratt och humor. Han kommer må bra snart, han är inte ensam om att sitta igenom sina första skräckfilmer, jag var inte mycket äldre själv och jag mår toppen idag.

Filmerna tror jag beror lite på personen som ser men 12 är definitivt för ungt, det finns en åldergräns på filmerna det tycker jag är konstigt att föräldrarna inte tog hänsyn till. Också att tycka det är okej för 12 åringar att inte sova under en natt.

• Takex
    Anonym (skräck) skrev 2011-03-27 19:22:00 följande:
    Jojo men det är ju fortfarande mest en masa blod och inälvor i saw också, inte mycket psykologi bakom ändå.
    OT kanske men oj där håller jag inte med! Saw har ett otroligt budskap.
Svar på tråden Lillebror sett skräckfilm!