• Shadilly

Smutsig köksfläkt - rengöring?

Jag börjar bli fiende med min köksfläkt.

Den blir så fort äcklig och nerfettad, och damm fastnar i fettet så det ser för jävligt ut. Att göra ren den är så tidsödande att jag funderar på om det är värt att börja köpa nya köksfläktar på Blocket istället för att lägge tre timmar på att skrubba aset.

Så hur är det? Har ni några husmorstips i gömmorna? Jag vill ha ett mirakelmedel som i reklamfilmerna, spreja på och torka av. Helst ska det bara funka om gubben gör det

Hur gör ni? Jag vägrar tro att  hela landet sliter hund på det viset jag gör med det satans åbäket.

Sonen tittar på en bild av en ko som handmjölkas ner i en stäva och utbrister glatt: -TITTA! Kossan OCKSÅ kissa pottan!
  • Svar på tråden Smutsig köksfläkt - rengöring?
  • Frida g

Lägg den i blöt med tvättmedel eller maskindiskmedel några timmar

• Shadilly

Det gör jag med filtret, men jag tror inte fläkten skulle funka så bra efteråt om jag tog hela alltihopa.

Sonen tittar på en bild av en ko som handmjölkas ner i en stäva och utbrister glatt: -TITTA! Kossan OCKSÅ kissa pottan!
  • Julita

Man måste väl ha nåt bra medel kanske. Diskmedel löser väl fett jäkligt bra? Har du provat?

Annars en grej som vi gjorde förut när vi flyttstädade och hela fläkten + fläktskåp var helt indränkt i äckligt fett var att ta avfettningsmedel till bilar. Ett sprut och ett drag med trasa så var det rent! Dock inte alls miljövänligt eller hälsosamt, så inget att rekommendera egentligen kanske Oskyldig

• Shadilly
    Julita skrev 2011-03-27 15:54:49 följande:
    Man måste väl ha nåt bra medel kanske. Diskmedel löser väl fett jäkligt bra? Har du provat?

Annars en grej som vi gjorde förut när vi flyttstädade och hela fläkten + fläktskåp var helt indränkt i äckligt fett var att ta avfettningsmedel till bilar. Ett sprut och ett drag med trasa så var det rent! Dock inte alls miljövänligt eller hälsosamt, så inget att rekommendera egentligen kanske Oskyldig
    Jo det är ju just det.

Jo jag kör alltid med en förbehandling av hett vatten och Yes i sprayflaska som sen får suga ett tag innan man börjar, men det räcker liksom inte...

Haha, jag får spara idén avfettningsmedlet till de dagarna jag känner för att ta farm yxan hellre än svampen då.
  • MsM84

Sist jag städade så blev jag frustrerad över att det inte räckte med köksrengöringsmedlet och sprutade med ugnsrengöringsmedlet som råkade stå tillgängligt. Det fungerade så prova det? Jag tror det är Ajax jag har hemma...

Svar på tråden Smutsig köksfläkt - rengöring?