• eynelly

Kan någon hjälpa mig? Borra i betong tak för gunga...

Någon här som kan sin sak när det gäller att borra fast saker i taket? Har köpt en häng stol som jag ska sätta fast i taket på min balkong. (betong tak)
    Har nu borrat 2 st hål på  8 cm djup, med en 8 mm borr en halv meter ifrån varandra.
    Satt dit kraftiga järn pluggar som blir som ankare när man skuvar dit tillhörande krok.
    Det var min pappa som satte upp krokarna (han är ganska bygg kunnig), men jag är ändå orolig för att skruvarna kommer lossna och skjutas ner i huvudet på mig.
    Bör jag vara orolig för det, eller kan jag lugnt hänga upp stolen och "vaggas" i den i lugn och ro? 
    Stolen kommer ju hänga fast i båda krokarna i samma rep, så vikten delas ju jämt  ut på varje krok.
    Hur stor vikt "uppskattar" ni att krokarna kommer klara?
    Snälla hjälp mig! 

• Svar på tråden Kan någon hjälpa mig? Borra i betong tak för gunga...
  • eynelly

Kan tillägga att jag en gång haft en gunga i taker för några år sen, men då på en krok för taklampor som jag skulle "leka med".
    Det gick att gunga en stund, sen small skruven ner i huvutet på mig, och jag fick ett stort jack mitt i huvudet.
    Kommer aldrig göra om det, men är nu rädd för alla gungor och hängstolar efter den upplevelsen.
    Vill vara 100% säker på att det kommer hålla den här gången! 

• Frontline

Vet inte riktigt vad det är för typ av bult du har satt upp, men sätter du upp en expanderbult som denna så håller den för 67 kg i betong har du då 2 stycken som du sätter igenom borde det hålla bra för ett barn...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • eynelly
    Frontline skrev 2011-03-27 18:46:22 följande:
    Vet inte riktigt vad det är för typ av bult du har satt upp, men sätter du upp en expanderbult som denna så håller den för 67 kg i betong har du då 2 stycken som du sätter igenom borde det hålla bra för ett barn...

Ja det är precis en sån!
    Men detta är nu en häng stol för vuxna...
    Jag har satt upp 2 st såna, och jag väger 66... Håller det tror du? 
  • Frontline

Vet inte hur man räknar ut om det ska hålla, men jag antar att det blir 33 kg på varje expander så då ska det hålla.
    Men som sagt jag har ingen aning, jag fatta först som att du skulle ha det för att ett barn skulle gunga i den...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • eynelly
    Frontline skrev 2011-03-27 19:11:33 följande:
    Vet inte hur man räknar ut om det ska hålla, men jag antar att det blir 33 kg på varje expander så då ska det hålla.
    Men som sagt jag har ingen aning, jag fatta först som att du skulle ha det för att ett barn skulle gunga i den...
    Jo min son ska med gunga i den, men det är en ganska stor "häng stol" som även är till för vuxna, och jag vill gärna med kunna använda den i sommar och gunga där i solen...
  • Kingston

Jag förstår din oro... Min sambo satte upp en sandsäck (en sån där man boxas på) i vårat betongtak med två st expanderbultar. Och det höll inte! Rena turen att inte hunden stod under!
    Jag förbjöd honom att sätta upp den igen....

Svar på tråden Kan någon hjälpa mig? Borra i betong tak för gunga...