• Anonym (Challe)

Är detta normalt?

Hej!
    Har några funderingar som jag har tänkt på länge. Min väninna och hennes man är familjehem och har varit det i jätte många år. De har själv tre barn i åldrarna 2-12. För tillfället har de en pojke placerad  sedan något år tillbaka som är 16år.

Den senaste tiden har jag reagerat över hur hon hela tiden bara klagar på den placerade pojken. Allt är fel som han gör. Det funkar inte i skolan, med kompisar osv. Träffade dem nu i helgen och både jag och min man reagerade över hur smal han har blivit. I hans ansikts yttryck såg man bara en jätte ledsen kille. När jag påpekade detta för min väninna så skrattade hon och sa "förstår du nu vad jag menar". Sen berättade hon att hon gett honom två veckors utegångsförbud för att han hade skolkat från skolan. Självklart inte okej att skolka men det finns kanske an anledning.

Tycker även att hon skämmer bort sina egna barn väldigt mycket jämfört med sitt fosterbarn. Han har för korta slitna jeans och tröjor medans hennes egna springer rundor i Polarn och Pyret.

Vet inte riktigt vad jag skall göra här.

• Svar på tråden Är detta normalt?
  • Anonym

Kanske kontakta soc och berätta att du är orolig för killen.

• Anonym (hmm...)

Kanske lite svårt att ringa soc så där direkt när det är sin vän. Kan du inte snacka med henne och berätta hur du känner. Det kan ju vara så att killen var lite deppig just eftersom han fått utegångsförbud?

• Anonym (Challe)
    Anonym (hmm...) skrev 2011-03-27 21:06:49 följande:

Kanske lite svårt att ringa soc så där direkt när det är sin vän. Kan du inte snacka med henne och berätta hur du känner. Det kan ju vara så att killen var lite deppig just eftersom han fått utegångsförbud?

Det var lite så jag tänkte. Hon är min bästa vän och vi har känt varandra hela livet.
  • morochmer

Man ska behandla sina placerade barn på samma sätt som biologiska/adopterade. Det ingår i uppdraget. kankse de är slutkörda. Det är svårt att svra på hur allvarligt det är efter den här korta beskrivningen. Men om du ser att pojken mår dåligt eller på riktigt särbehandlas alt. att vänninan talar illa om placeringen eller inte verkar kunna göra honom gott, så kan du (anonymnt) ringa till de som är ansvariga för hans placering. Ta reda på vilken kommun alt stadsdel/org som har placerat pojken och ring sedan till familjeenheten.

• Anonym
    Anonym (Challe) skrev 2011-03-27 21:33:47 följande:
    Det var lite så jag tänkte. Hon är min bästa vän och vi har känt varandra hela livet.
    Klart du måste kontakta soc! Något är fel om han gått ner i vikt o inte mår bra!
  • morochmer
    Anonym skrev 2011-03-29 08:46:13 följande:
    Klart du måste kontakta soc! Något är fel om han gått ner i vikt o inte mår bra!
    Smalnat av kan innebära att han bara dragit iväg på längden som väldigt månag killar gör i den åldern. Inte att han har gått ned i vikt. Läs inte in värre saker än nödvändigt.
Svar på tråden Är detta normalt?