• Anonym (undrar)

när ringer man psykakuten?

hur dåligt "ska" man må? vilka symptom och besvär gör det aktuellt att ringa?

är nyfiken. har aldrig själv lyckats ringa hur dåligt jag än mått men kanske har jag gjort fel? eller kanske har jag gjort rätt eftersom jag ju ändå lever fortfarande?

• Svar på tråden när ringer man psykakuten?
  • SilverLadyG

direkt då du får starkt avvikande tankar!

• Anonym (undrar)
    GreteP skrev 2011-03-27 20:54:01 följande:
    direkt då du får starkt avvikande tankar!
    vad räknar du dit?
  • SilverLadyG

du vill skada dig själv eller någon annan!

• Anonym (ring)

Jag tycker att bara det att man ställer sig frågan gör att man kan ringa. Även om man inte får en tid kan man ju ringa dit och prata och kanske få råd? Blir ens mående för starkt att bära och det är utanför kontorstid tycker jag att man ska ringa.

• Karo Lina

Du ringer dit om du mår dåligt och vill ha någon att prata med!

• Anonym (undrar)
    GreteP skrev 2011-03-27 21:01:08 följande:
    du vill skada dig själv eller någon annan!
    ok. men självskadebeteende då? ringer man psykakuten för sånt?

känns som att det här är ett svårt ämne att diskutera utan att trigga nån och utan att tråden raderas.
  • Anonym (ring)
    Anonym (undrar) skrev 2011-03-27 21:06:30 följande:
    ok. men självskadebeteende då? ringer man psykakuten för sånt?

känns som att det här är ett svårt ämne att diskutera utan att trigga nån och utan att tråden raderas.
    Absolut!!!!
  • Anonym (undrar)
    Anonym (ring) skrev 2011-03-27 21:01:58 följande:
    Jag tycker att bara det att man ställer sig frågan gör att man kan ringa. Även om man inte får en tid kan man ju ringa dit och prata och kanske få råd? Blir ens mående för starkt att bära och det är utanför kontorstid tycker jag att man ska ringa.
    vet inte riktigt vad de skulle kunna ge för råd? förutom att "sov och kontakta vanliga vuxenpsyk imorgon" eller "kom in" och det vill jag inte.
  • Anonym (undrar)
    Karo Lina skrev 2011-03-27 21:04:52 följande:
    Du ringer dit om du mår dåligt och vill ha någon att prata med!
    men om man har en sambo, borde det inte räcka att prata med honom?
  • Anonym (undrar)
    Anonym (ring) skrev 2011-03-27 21:08:19 följande:
    Absolut!!!!
    då kanske jag ska försöka överväga att ringa akutpsyk nästa gång jag sitter med dumma självskadeimpulser.
  • Karo Lina

Men ibland kan man ju behöva prata med någon professionell och utomstående. Ring du dit när du känner att du skulle behövs det.

• Anonym (undrar)
    Karo Lina skrev 2011-03-27 21:22:05 följande:
    Men ibland kan man ju behöva prata med någon professionell och utomstående. Ring du dit när du känner att du skulle behövs det.
    jo, sambon blir bara ledsen när jag försöker prata med honom. jag ska försöka ge psykakuten en chans nästa gång jag mår riktigt dåligt.
  • Anonym (psykbryt)

vill du inte komma in behöver du inte ringa akutpsyk. Ring då öppenmott. och fixa en samtalskontakt.
    Och nä, sambon räcker inte, har själv mått riktigt dåligt och när vi pratar om det idag förstår jag inte hur jag kunde lägga över så mkt ansvar på honom. Jag skäms över det faktiskt.

• Anonym (undrar)
    Anonym (psykbryt) skrev 2011-03-28 08:19:16 följande:
    vill du inte komma in behöver du inte ringa akutpsyk. Ring då öppenmott. och fixa en samtalskontakt.
    Och nä, sambon räcker inte, har själv mått riktigt dåligt och när vi pratar om det idag förstår jag inte hur jag kunde lägga över så mkt ansvar på honom. Jag skäms över det faktiskt.
    jag har kontakt med öppenmottagningen men min terapeut har semester. har fått order om att ringa psykakuten om jag mår sämre men steget känns så stort.

mm, jag får bara min sambo att må dåligt själv när jag försöker prata med honom, det fungerar inte.
  • Anonym (psykbryt)
    Anonym (undrar) skrev 2011-03-28 12:33:43 följande:
    jag har kontakt med öppenmottagningen men min terapeut har semester. har fått order om att ringa psykakuten om jag mår sämre men steget känns så stort.

mm, jag får bara min sambo att må dåligt själv när jag försöker prata med honom, det fungerar inte.
    okej, ja men psykakuten finns ju för att du ska kunna ringa och prata också. (tror jag iaf)

Det är inte fel att vara ärlig mot sin sambo, men det kan bli för mkt för honom också. Min sambo fick ett antal gånger se mig nerblodad efter att jag skurit mig, skjutsa mig till akutpsyk, ringa läkarsamtal till mig, fixa samtalskontakt till mig, hjälpa mig när jag fick ångestattacker, trösta mig dagligen. Han hade det lika svårt som jag.
Svar på tråden när ringer man psykakuten?