• Amelia09

Fr o m när kan jag ge "vanlig" yoghurt till mitt barn? Tips på vilken?

Hej!
    När kan man börja ger sitt barn/bebis "vanlig" yoghurt typ Yoggi?
    Nu köper jag bebis yoghurt som barnmatsburk, hade vart gott slippa släpa hem dem och istället ge den yoghurt man själv äter. Har för mig att det har nåt med att de för oss vuxna inte är järnberikade? 

Tips på någon yoghurt som är bättre än andra för små barn med tanke på ex sockeinnehåll, bitar etc? 

Tack o hej!
    //Amelia 

• Svar på tråden Fr o m när kan jag ge "vanlig" yoghurt till mitt barn? Tips på vilken?
  • RosaPrinsessa

min dotter äter naturell arla.. den innehåller inget socker.. och så mosar jag banan, banan/jordgubbar eller så någon färdig fruktpure i den, så den får lite smak.. det har hon ätit sen hon var typ 5månader..
    Min bvc sköterska sa att dom inte rekomenderar det egentligen försen från ca 8mån, men eftersom min dotter ätit det och det fungerade bra så sa hon hon att ja fick fortsätta :)
    Jag gav henne också den färdiga som fanns på burk, men insåg att det blev mer ekonomiskt och smidigare att köpa en förpackning med naturell jogurt :)

• jelina

Turkisk/grekisk yoghurt fick min bebbe ganska snart efter att smakis och mindre matportioner funkade. Precis som RosaPrinsessa så blandade jag med mosad banan. Den yoghurten har hög(re) fetthalt vilket kan vara bra för så små!

• jelina

(började med mat vid 6 månaders ålder och yoghurt vid 6-7 kanske...)

• Ellima77

Kör också med turkisk yogurt med mosad frukt..eller ja, egentligen är det kanske mosad frukt med lite turkisk yogurt i . Dottern är 6,5 månad och tycker att det är smaskens!

• mithrandil

vanlig yogurt på tetra ska man väl vänta till 1år har jag för mig?
    tror det står på förpackningen om jag inte minns fel.

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
Svar på tråden Fr o m när kan jag ge "vanlig" yoghurt till mitt barn? Tips på vilken?