• Von Ellsen

    Adoptionsförmedlingarna?

    Hej.


    Jag har lite frågor angående Adoptionsförmedlingar.


    Jag som planerar att i framtiden adoptera ett barn med ett l special need som Cp, Downs syndrom , Fas mm. undrar om någon vet om det finns någon chans att arbeta med organisationer som http://reecesrainbow.org/ eller http://Rainbowkids.com/ eller liknande. Jag har mailat Reeces rainbow och de är intresserade av ett samarbete med sverige, men har inget nu.

    Skulle någon av de svenska förmedlingarna,  AC, FFIA eller någon av de andra kan hjälpa till med ett sådant samarbete?

    Förlåt om det låter flummigt,  svårt att skriftligt förklara vad jag menar=)
    Fråga om ni inte förstår.

    Tacksam för svar.

  • Svar på tråden Adoptionsförmedlingarna?
  • Namaste72

    Varför kan du inte adoptera ett sn-barn via en svensk adoptionsorganisation?

    För alla de svenska förmedlar ju dessa barn också, menar jag.


    { Mamma till världens finaste dotter } { vecka 8 av 52-78}
  • Thi 08

    Det finns barn som de aktivt söker föräldrar på ex AC. Kolla upp det alternativet. Det är väl det enda möjliga sättet  iaf i nuläget? Det finns barn som ligger kvar på "barn söker familj" länge. Tyvärr

  • Thi 08

    Enda alternativet att gå genom svensk organisation alltså

  • fabbemam

    Man måste gå genom en svensk organisation men däremot kanske även de kan förmedla adoptionen av ett barn som tex rainbowkids söker föräldrar till, i fall det är ett land den svenska organisationen arbetar med. Jag menar att om det tex är ett Kinesiskt barn det handlar om så kan man ju vänta tills rainbowkids tid de får binda barnet till sig är slut o så kan den svenska organisationen låsa det till dig när det kommer tillbaka till listan

    Om du kan tänka dig dessa krävande SN så borde det som ovan nämnts finnas barn som söker föräldrar även hos de svenska organisationerna, men du måste så klart passa in på landets krav men det måste du ju även om det skulle funka att adoptera genom Rainbowkids som du önskar.

    Det enklaste för dig är nog att ringa direkt till organisationerna och fråga om de har några barn med dessa SN de söker föräldrar till. Om du passar in på Kinas krav så kommer både BV, FFIA och AC att kunna förmedla en adoption snabbt vilket jag tror att BFA skulle kunna göra från de europeiska länderna också.

    LYCKA TILL!

    Fabbemam

  • Sally

    Hej!

    Som de andra skrev, finns det redan barn med speciella behöv som söker familj genom de svenska organisationerna.  Ser ingen anledning att blanda in amerikanska (eller huruvida det skulle gå).  Kolla:

    bfa.se/index.php&task=view&id=66&Itemid=105

    eller

    www.bvadopt.se/scripts/foreadoptionen.asp&title=Barn%20med%20s%E4rskilda%20behov

    Jag hittade inte länk från Adoptionscentrum, men den finns, samt på FFIA. 

    Lycka till!

  • en glad

    De svenska organisationerna får bara arbeta med de länder och kontakter de har MIA:s auktorisation för men där finns SN-barn så att det räcker och blir över ... som någon ovan tipsade; gå in på organisationernas hemsidor o läs ...

  • MamaLily

    Vi blev tillfrågade om ett barn som låg på amerikanska listor, men därför att hon var SN och även vår svenska organisation hade samarbete med organisationen i det aktuella landet; dvs vi hittade inte henne via listor även om vi såg att hon låg där när vi väl blivit tillfrågade. Som tidigare sagt det finns massor med SN-barn; och är du intresserad av det du skrivit när du väl kommit så långt i processen att du sitter på ett medgivande; så kommer de svenska organisationerna vara jätteglada att få hjälpa dig!!!

  • Von Ellsen

    Har inte varit inne på ett par dagar, men vad bra! Tack för era svar! =) Jag ska kolla upp era tips när tiden är inne. Tack igen.

Svar på tråden Adoptionsförmedlingarna?