• Lillave

Tjatar era barn också varje dag om att leka med kompisar??

Vår dotter på 7 år stressar ihjäl mig snart! Varenda dag ska det lekas med kompisar. Jag hämtar ganska tidigt så det innebär att det alltid är vi som tar med någon hem. Det gör absolut inget men vissa dagar orkar man helt enkelt inte. Då har dottern såååå tråkigt och inget att göra..

På helgerna samma visa. Hon kan ringa runt till hela kvarteret för att hitta ngn att leka med. Det trista är att det inte ringer så vansinnigt ofta till henne.

Jag förstår ju att kompisarna betyder allt och visst får hon leka. Men är det fler som har det här tjatet var eviga dag som jag? Hur tacklar ni det?

Jag blir döstressad av detta.

• Svar på tråden Tjatar era barn också varje dag om att leka med kompisar??
  • Linda1976

Japp. Jag har en 6åring som går på förskola. Jag hämtar strax efter kl 16 och är nästan först. Kvart över kommer alla andra Så ja, det är ju nästan alltid vi som får ta hem nån. Ibland säger jag faktiskt nej... Jag orkar inte ha barn hemma varje dag.

Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • crazy mom

Jag är fl ledig och sonika är det också jag som hämtar 14 när barnet slutar skolan. Jag känner inte att jag kan be någon komma upp och hämta min son när de hämtar sina barn vid 16.30 på fritidsklubben. Så jag står också inför att det är jag som får ta hem barn. Tack och lov bor det en del kids i krokarna, men klasskamraterna särskilt killarna bor en bit ifrån...

• MeMayo

Mina vill ofta leka.. ta med kompisar hem och på helgen börjar det plinga på dörren och ringa i telefonen vid halv elva, får iallafall sovmorgon :)
    Oftast får de ta med sig kompisar hem.. Om vi inte ska iväg på nåt speciellt.. jag tycker bara det är kul med barn i huset så... men passar det inte säger jag nej och det är helt ok för båda mina pojkar...
    Men jag ser det inte som ett problem utan att det är kul att de vill leka..

• Mälaröbo

På vardagarna har vi bestämt att det ska bestämmas i förväg om nån ska med hem eller om de ska med nån annan hem. Det gjorde att det dagliga impulstjatet slutade.
    På helgerna får de ringa varandra hur mycket de vill. De som inte vill leka får träna på att säga nej.
    Det enda vi försöker styra är att de även är här och leker (pga att sonen gärna vill leka borta jämt)

• zara04

Gud ja vad jag känner igen det min dotter blir 7år snart,och jag hinner inte ens in och hämta henne så börjar hon tjata sååååååååååå jobbigtGlad

• chrissandra
    Mälaröbo skrev 2011-03-28 00:14:52 följande:
    På vardagarna har vi bestämt att det ska bestämmas i förväg om nån ska med hem eller om de ska med nån annan hem. Det gjorde att det dagliga impulstjatet slutade.
    På helgerna får de ringa varandra hur mycket de vill. De som inte vill leka får träna på att säga nej.
    Det enda vi försöker styra är att de även är här och leker (pga att sonen gärna vill leka borta jämt)
    Så har vi också gjort, de får ringa varandra kvällen innan och då är det redan bestämt när hämtningen äger rum.

En kompisfri dag/ vecka har vi också.
  • Mums02

Japp. Jag hade en dust med min pojk, 8 år o en av hans klasskompisar idag. Jag är sjukskriven pga fibromyalgi. Idag mår jag sämre och orkade helt enkelt inte ha med  någon kompis hem (han lekte med kompis igår).
    Mycket pga att sambon sköter handlandet o han handlade inte igår för vi hade precis till mellis till mig o sonen hemma. Skulle en kompis med hade jag blivit tvungen att gå o handla vilket jag verkligen inte orkar idag (har inget körkort)

Så idag sa jag nej o det blev ett himla liv. Jag vände mig till kompisen och försökte förklara att jag är sjuk och inte kan idag, men imorgon passar bra. Kompisen tittar inte ens på mig o vänder ryggen o svarar surt "kanske om jag har lust". Blev så sur att nu har jag förbjudit sonen att spontanbestämma på detta viset då det ALLTID är tjat om leka när jag hämtar honom på skolan o ett himla krångel med att försöka få tag på föräldrar som fortfarande jobbar osv. Nu får han bestämma med kompisar kvällen innan som senast så att vi kan förbereda lite o så.

Jag är lite förvånad över att fritids och skola ställer upp på att leta fram telefonnummer o låna ut telefoner till var o varannan unge varje dag. Dessutom känner jag inte att det är okej att alltid ringa föräldrarna o störa på arbetet annat än om det är något viktigt. Jobbar själv på industri men händer att jag sitter i möte o har mobilen på tyst. Den kan ringa hejdlöst från skolan eller fritids o när jag ursäktar mig från mötet o springer ut för jag tror han har blivit sjuk eller skadad gäller det bara en lekdejt.
    Hade varit skönt om fritids o lärare förbjöd såna samtal och sagt till både barn och föräldrar att det är något vi får sköta hemma på fritiden.
    Men jag är kanske bara tjurig av mig?

• Tuffen

Ja, herregud! Det tjatas ofta om att han vill ta med kompisar hem. Min äldsta son är 8 år. Han kan bli riktigt sur om jag säger nej. Jag arbetar som lärare och det är så himla intensivt på jobbet. Jag är så nära barn hela tiden, och när jag är hemma vill jag ofta bara vara med familjen. Men det förstår förstås inte sonen, det gör ju inget barn i hans ålder. Jag skulle nog vilja slippa det dagliga tjatet. Gud ske lov att det finns kompisar på gatan.

• Lalune2

Yep! Känner mig också jättestressad över det. 

För mig är det helt ok på helgerna att barnen och deras kompisar springer mellan husen, till oss och dem, det tycker jag bara är kul. Men på vardagarna tycker jag att det blir jobbigt. Dels har de lekt med kompisar hela dagen och dels så är det inte så mkt tid att spela på innan läggdags och det är nog mycket i alla fall med middag och sånt. Så vardagarna försöker vi hålla nere kompistiden.

Dessutom behöver barnen varva ner och leka ensamma lite också.

Tänk om vi alla kunde vara lite snällare mot varandra
  • mina1

Har en blivande 7-åring hemma. Känner delvis igen mig. De dagar hon har varit på förskoleklassen är det "tjat" varje gång men då hon bara varit hemma är det inte lika intensivt. Så jag tror att det mycket handlar om att de är så uppstirrade av allt kul på förskola/skola att de inte riktigt vill komma ner på jorden ibland Jag tror på att barn, speciellt om de går i skolan behöver ta det lite lugnt efter skolan emellanåt. Kompisar är kul men eftertanke för ett barn är också viktigt.

• saturnina

Jag håller med om att det är för mycket och kan tycka att det är jättejobbigt eftersom jag har två småbarn till. Även om det är jättesnällt att en förälder vill ta med min dotter hem, så blir det svårpusslat för hela familjen eftersom jag inte alltid har möjlighet att hämta henne.

Tycker det är konstigt att andra föräldrar vill ta hem en kompis när klockan redan är över fem. De har lekt hela dan och ska absolut leka en sista timme då de kanske behöver varva ner, göra läxa och vara med föräldrarna.

Jag önskar fler föräldrar sa nej.

• frökenBea
    Mums02 skrev 2011-03-30 14:17:34 följande:

Jag är lite förvånad över att fritids och skola ställer upp på att leta fram telefonnummer o låna ut telefoner till var o varannan unge varje dag. Hade varit skönt om fritids o lärare förbjöd såna samtal och sagt till både barn och föräldrar att det är något vi får sköta hemma på fritiden.

Håller fullständigt med! Så många gånger jag har försökt att de ska bestämma hemma dagen innan! Det hade varit mycket lättare om fritidspersonalen också sa att det inte fick ringas mer.

Jag är föräldraledig och i drygt ett års tid har det tjatats VAR dag om att leka. Jo, man blir trött på det. Men ibland säger jag också nej, bara för att. Då frågar både kompisen och döttrarna, varför. Det blir jag SÅ irriterad på. Jag ska inte behöva förklara varför.

Sen är det en grej till, det märks extra mycket med vissa barn. De hinner knappt in förrän det ska ätas! Trots att de ätit lunch för ca 1-2 timmar sedan.

Härligt iallafall att fler har samma med lekning och så. Har varit rädd ibland att jag är en tråkig mamma.
  • jeeri74

Samma sak med min 6-åring. Dock är det lugnare nu när jag inte hämtar förrän runt fyra (tidigare tre), hon förstår att det inte är någon idé att ta hem då kompisarna brukar hämtas vid fem. Men eftersom jag måste ta andra bilen (för i min får de inte sitta fram, och lillebror måste också med hem) och extra bilstol när någon kompis ska med hem, förstår dottern oftast att vi måste bestämma dagen innan (även om det kan bli sura miner när jag säger nej..)

De har dock sagt även från fritids håll att de vill att man bestämmer om ett kompis ska med hem innan, så de blir informerade på morgonen. Visst funkar det att bestämma när man hämtar även för dem. Regeln är lite till för oss föräldrar som ska kunna ta till det -för det är ju svårt att säga nej om man bara inte känner för det efter jobbet..

• Miss C

Min 6,5-åring vill leka ofta på vardagarna, men säger oftast  inget alls på helgerna om det  faktiskt - då räcker det bra med familj och syskon som väl är.
    Men för att slippa tjat och besvikelsetårar, har vi bestämt att det är två gånger i veckan som gäller. Funkar kanon. Den här veckan blev det redan måndag och tisdag och hon konstaterade själv igår att hon redan lekt sin kvot för veckan. Jag hämtar 15.30 och får osftast ta kompisarna med hem - då kan bara ett av syskonen ta med ngn hem eftersom vi har tre barn. Ett himla pusslande :)

• missypissy

Har en 5,5-åring som också tjatar hela tiden. Hon vill ha folk omkring sig hela tiden, annars blir hon uttråkad. Men samtidigt är hon supertrött på vardagseftermiddagar så jag säger oftast nej till lekande då.

Förra veckan när jag hade hämtat henne fick jag plötsligt samtal från en pappa till en pojke på förskolan. Han undrade om det stämde att vi skulle ha disco hemma hos oss den kvällen? Min dotter hade nämligen bjudit in några kompisar OCH även sagt till deras föräldrar (plus lämnat vår adress)! Vilken tur att han ringde, tänk om de hade dykt upp här och förväntat sig fest! Här såg ut som fan här hemma dessutom... Förbaskade monsterunge!

Svar på tråden Tjatar era barn också varje dag om att leka med kompisar??