• Veladis

Köpa hus - fördelar för syskon? Arv?

Min sambos syster kommer att köpa sin mammas, alltså ävenmin sambos mammas, hus. Det är en äldre gård, och ganska många antikviteter ingår i köpet.
    Systern kommer att köpa huset för motsvarande som mamman har lån på, dvs en bit under marknadsvärdet. Mest för att lösa ut mamman, som nu flyttat ihop med sin fd särbo.

Jag tycker det här känns lite märkligt. Det känns som att den här systern får födelar, och sambon och hans andra systrar snuvas på ett ev framtida arv. på det här sättet finns ju varken pengar, möbler eller gård att ärva för de tre i framtiden. Mamman har inga andra tillgångar.

Finns det några juridiska regler kring detta?

• Svar på tråden Köpa hus - fördelar för syskon? Arv?
  • Ramborg

De borde dela upp grejerna som finns i huset mellan syskonen, tycker jag. Även om de inte har ekonomiskt värde har de annat värde för släkten.

Säljs huset under marknadsvärdet räknas det som förskott på arv under vissa förhållanden och kan ställa till problem och konflikt vid arvskifte. Mamman borde ordna det på nåt sätt. Tex skriva skuldebrev till de andra syskonen på motsvarande summa som köparen får i rabatt, skuldebrev som löper med lämplig ränta och förfaller till betalning när mamman dör.

• Ramborg

Hm, såg nu att mamman inte har några andra tillgångar. Skuldebrevstanken bygger ju på att det finns tillgångar i boet som täcker dem när det ska fördelas en vacker dag.

• SeTa

Oj, jag förstår att ni reagerar!

Vi bor i mitt föräldrahem sedan i somras. Men eftersom jag har tre syskon så har vi valt att hyra huset, med besittningsrätt till mina föräldrar dör. Väl där får vi se om vi kan köpa huset till marknadsvärde av dödsboet eller om vi helt enkelt flyttar.
    Jag kan inte göra på något annat sätt eftersom jag gärna vill ha mina syskon kvar även efter mina föräldrars död.

• n1ettan

Din sambo kan kräva att detta skall räknas som förtida arv när mamman dör. Det är inte ok att sälja under marknadspris - i så fall får man tyvärr ta detta efter att mamman dött.

Om man har bra kontakt kan man prata med systern och förklara detta för henne och på så vis få en lösning till stånd som alla är nöjda med.

Svar på tråden Köpa hus - fördelar för syskon? Arv?